Nový tunel v Praze je o miliardy dražší

První kola, která zítra vyzkoušejí vozovku pražského silničního tunelu Mrázovka, budou patřit historickým vozidlům. Stavba, kterou odborníci považují za nejvýznamnější dílo desetiletí, se poté otevře pro běžnou dopravu.
Tunel, který se začal stavět v roce 1998, má zajistit dosud chybějící plynulé spojení severu a jihu hlavního města. Je však o tři miliardy korun dražší, než se původně předpokládalo, a jeho otevření se o tři roky zpozdilo.

Metrostav: Za zpoždění mohou ekologové

"Zpoždění jde na vrub ekologických aktivistů. Po celou dobu výstavby se musely řešit jejich protesty, stavební povolení jsme dostávali postupně. Pro poslední část, úsek navazující na Plzeňskou ulici, jsme povolení získali loni na podzim," uvedl mluvčí společnosti Metrostav František Polák. Metrostav je spolu s firmou Subterra zhotovitelem díla, jehož stavební a technologické náklady se kvůli zpoždění a inflaci vyšplhaly na šest miliard korun. Kompletní cena kilometrového tunelu včetně výkupu pozemků a přípravných prací dosahuje výše 7,1 miliardy korun.
Město od nového tunelu očekává celkové zrychlení osobní dopravy. "Těžká nákladní doprava tunelem nepojede. Kamióny budou muset i nadále jezdit barrandovským kopcem," uvedl Jan Heroudek, ředitel magistrátního odboru dopravy.
"Neuralgickým bodem se stane křižovatka Strahovského tunelu s Patočkovou ulicí," dodal Heroudek. Do budoucna zde má být vybudována mimoúrovňová křižovatka. Zatím jsou Mrázovka i navazující Strahovský tunel vybaveny kamerovým systémem a dispečink může případné dopravní zácpy operativně řešit.
Mrázovka není jedinou stavbou, která má ulehčit automobilové dopravě v hlavním městě. Zítra se po dvouměsíční rekonstrukci otevírá i Chotkova ulice. "Severní část vozovky se měla otevřít prvního a celá stavba ke konci září. Podařilo se však urychlit sanační práce," uvedl ředitel Technické správy komunikací Luděk Dostál. Chotkova ulice nedostala jen novou vozovku a tramvajovou trať, ale zpevnil se i svah, kterým prochází, současně se opravil i vodovodní řad. Náklady na rekonstrukci vozovky a sanaci svahu činí 66 miliónů korun.
Uzavřená Chotkova ulice byla hlavní příčinou dopravních kolapsů, které v létě prožívala pražská Letná. Otevřením tunelu Mrázovka a Chotkovy ulice by se měla doprava uvolnit i v Korunovační ulici a na Smíchově. Pomalým popojížděním jen na těchto komunikacích se podle odborníků denně zbytečně spálil benzín za 160 tisíc korun.

Kvůli stavbám se někdy musí měnit územní plán

Ačkoli ne ve všech případech lze dodržet termín kolaudace, velké dopravní stavby jsou v Praze přesně naplánovány již několik let. Počítá s nimi i územní plán města, takže není nutné jej z těchto důvodů měnit. To však neplatí o řadě dalších staveb, které by mohly rozvoj města urychlit. Investoři proto musejí žádat magistrát o změnu územního plánu. Samotný proces vyřízení všech potřebných dokumentů přitom trvá minimálně dva roky. Zda však nakonec zastupitelstvo územní plán kvůli stavbě změní, bývá obvykle velkou neznámou.
Nyní jsou investoři a majitelé pozemků navíc postaveni před další překážku. Žádosti o změnu územního plánu je možné sice podávat, kdy ale bude vyhlášena uzávěrka na jejich přijímání se neví, protože není známo, kdy se zastupitelstvo nad dalšími požadavky o změnu plánu sejde. Pro investora to pak znamená jediné: územní plán Prahy se hned tak měnit nebude.