Jitka Vlková
Stínování manažerů neboli Manager Shadowing Program (MSP) je určené pro studenty posledních dvou ročníků vysokých škol a pro doktorandy. Jeho náplní je dvou- až třítýdenní pobyt ve firmě, při němž stín pozoruje zblízka činnost některého vedoucího pracovníka a má možnost klást mu otázky a diskutovat s ním. Program běží dvanáctým rokem a koordinuje jej organizace s názvem Business Leaders Forum (BLF) s podporou Open Society Fund Praha.
BLF je sdružení představitelů českého a mezinárodního průmyslu a obchodu a dalších významných institucí v České republice. Byla založena v roce 1992 na základě zkušenosti jejího mezinárodního partnera Prince of Wales International Business Leaders Forum, které vzniklo už o dva roky dříve v souvislosti s pádem železné opony. Posláním fóra je identifikace problémů, které ovlivňují změny ve společnosti, snaha iniciovat partnerství veřejných a soukromých institucí a společně hledat řešení problémů na místní i celostátní úrovni.
Aby byla stáž co nejpřínosnější
Důvody, proč se studenti na stáže hlásí, jsou různé. "Potřebovala jsem praxi do školy a získala jsem potřebný materiál pro svou diplomovou práci," říká Kristýna Pospíšilová z Provozně-ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze. O programu se dověděla náhodou z novin. Ve společnosti Česká cesta, která organizuje firemní školení a tréninky v oblasti komunikace a mezilidských vztahů, strávila celkem tři týdny. "Doprovázela jsem ekonomickou manažerku Kristýnu Křížovou a klobouk dolů před jejími organizačními a komunikačními schopnostmi. Náplň její práce postihuje všechny aktivity firmy, takže musí rozumět úplně všemu."
Doba trvání stáže záleží na dohodě, většinou jde o dva až tři týdny. Jestli to bude v kuse, nebo v průběhu delšího časového úseku, je na uvážení manažera. "Dohodly jsme se, že budu docházet v průběžně domluvených termínech na konkrétní schůzky a ke konkrétním akcím, abych poznala její práci z co možná nejvíce stránek," říká Kristýna Pospíšilová. Ze zkušenosti jejích kolegů vyplývá, že pokud student tráví ve firmě kontinuálně celé dny, hrozí nebezpečí, že jeho "patron" ani nikdo jiný na něj zrovna nebude mít čas, a vzniknou tak hluchá místa.
Aktivní součinnost s manažerem je při stínování klíčová, jinak hostování studenta neplní svůj účel. Jde především o to aktivně naslouchat, ptát se a diskutovat. Pokud někdo čeká, že mu něco samo spadne do klína, většinou narazí. Studenti by se neměli bát reagovat svými dotazy na situace, které neprobíhají podle jejich původních představ, a nechat si vysvětlit to, co jim není jasné. Jedině tak bude mít stáž maximální přínos jak pro kandidáta, tak pro manažera. Zatímco student vstřebává nové zážitky a porovnává své teoretické znalosti s praxí, ředitel nebo vedoucí má možnost při otevřené výměně názorů získat neotřelý a inspirující pohled zvenčí.
Jak na to
K tomu, abyste se mohli zúčastnit výběrového řízení, je třeba poslat do Business Leaders Forum přihlášku a strukturovaný životopis. Pokud aspirujete na stínování manažera cizince, můžete přiložit i anglickou verzi. Materiály nejlepších uchazečů jsou na základě dvacetiminutového pohovoru, vedeného odborníky z BLF, postoupeny některé ze tří společností, o které student projeví zájem. Ti, kteří stáž absolvovali, svým kolegům doporučují, aby si o firmě zjistili dopředu co nejvíce informací. Personalisté očekávají od stážistů dobré studijní výsledky, mimoškolní aktivity, jazykové znalosti a především zájem o konkrétní společnost. Sama účast ve výběrovém řízení představuje cennou zkušenost, je to vlastně takový přijímací pracovní pohovor nanečisto.
Kristýnu Pospíšilovou stínování tak nadchlo, že se přihlásila i podruhé. Tentokrát si chtěla vyzkoušet, jaké to je u větší společnosti, a doufala, že zkušenosti z prvního pohovoru jí pomohou uspět. To ale nemusí být pravidlem. "Hodně záleží na dvou věcech," vysvětluje. "Jak velká je konkurence zájemců o vámi vybrané místo a jak si sednete se zkoušejícím. Musíte ho přesvědčit, že se do firmy hodíte, že o to doopravdy stojíte."
Pokud uvedete na prvním místě méně známou firmu, pravděpodobnost úspěchu při pohovoru se zvyšuje, protože většina uchazečů se dere do velkých společností. Stáž u menší firmy má své výhody: snáze proniknete do každodenního chodu organizace, navážete užší kontakt s pracovníky a komplexně obsáhnete způsob jejího fungování.
Jak to vidí firmy
Každoročně je zájem ze strany studentů větší, než je počet nabízených míst. V loňském roce se přihlásilo 300 studentů a třetina z nich byla na stáž přijata. Programu se účastní kolem sedmi desítek společností z různých odvětví, takže stáže jsou vhodné pro široké spektrum uchazečů, od studentů ekonomie po studenty technických fakult. "Společnosti se obyčejně hlásí samy v reakci na informaci, kterou získaly z novin a časopisů anebo od našich partnerů. Ohlas firem je dost veliký, ale nepřevyšuje počet přihlášených studentů, čímž se udržuje kompetitivnost celého programu. Snažíme se každým rokem rozšiřovat počet společností a organizací zapojených do MSP," říká Jaroslava Křepelková z BLF.
Připraveny na stínování by měly být i firmy samotné, zvláště pak manažeři. Je třeba obrnit se trpělivostí a otevřít se diskusi, aby stážistovi čas strávený ve společnosti přinesl maximum. Ne každý je z praxe zvyklý se studenty komunikovat a rozvoj dovedností manažerů prostřednictvím kontaktů s nimi je jedním z důvodů, proč se podniky do programu zapojují. Zajímá je úroveň dnešních vysokoškoláků, ale také jejich názory. Vzdělaní a firemním stereotypem nezatížení mladí lidé jsou významným zdrojem postřehů a otázek k řešení.
Ředitel Stavební chemie Slaný, a. s., Pavel Vácha na otázku, co přinesla firmě účast v programu stínování, upřímně odpovídá, že nic. Stínován byl on sám a jeho kolega, obchodní ředitel, a své dva stíny podle svých slov s sebou brali úplně všude - na valnou hromadu, na zasedání dozorčí rady i představenstva, umožnili jim přístup na všechna oddělení. "Stážisty jsme tu měli letos poprvé a po pravdě řečeno s ničím novým nepřišli. Pro nás to znamená pouze práci navíc - musíte se tomu člověku věnovat, vysvětlovat, je to náročné. Nicméně půjdeme do toho i příště, protože vidíme, že to těm lidem něco dává." Přínos pro firmu by Pavel Vácha viděl v tom, kdyby student v průběhu stáže zpracovával nějaký projekt, který by byl zajímavý jak pro studenta, tak i využitelný pro firmu. Smyslem MSP je především předávání zkušeností a budování pozitivního vztahu mezi firmou a lidmi zvenčí a obecně navázání další spolupráce nevylučuje.
I v Microsoftu se snaží, aby byl program pro studenta co nejpřínosnější, ale zároveň aby i něco přinesl manažerovi. "Letos si nechávali naši manažeři od "stínů" vyplnit časový snímek jednoho dne, aby se mohli zamyslet nad tím, jak efektivně rozdělují svůj čas mezi různé činnosti," říká HR konzultant Marek Šťastný a dodává: "Účast v programu stínování je unikátní šancí pro studenta vidět špičkového manažera "v akci" a doplnit si své teoretické vědomosti o praktickou zkušenost. Má možnost podívat se pod pokličku některých interních projektů, účastnit se důležitých jednání se zákazníkem či interních setkání se zaměstnanci. Pozná zajímavé lidi, styl práce manažera a kulturu firmy. Zkušenosti se mu pak budou hodit při výběru budoucího zaměstnavatele." Studentovi prý společnost vyhoví téměř ve všem, ale samozřejmě existují situace, kdy jeho přítomnost není vhodná a musí mu být přidělena náhradní činnost. Jak dokumentuje na příkladu svého kolegy, prostřednictvím stínování může firma získat nové zaměstnance. S nabídkou stážistických míst počítá Microsoft i do budoucna.
Důležité termíny
Informace o stínování distribuuje BLF na studijní oddělení devadesáti fakult po celé republice, navíc se objevují v novinách a podrobnosti najdete na internetových stránkách www.blf.cz. Na webu je také uveden aktuální seznam zúčastněných firem, které se mohou hlásit do 26. listopadu. Uzávěrka přihlášek studentů je 12. listopadu a pohovory se konají v Praze a v Brně na přelomu listopadu a prosince. V únoru následujícího roku se studenti dozví, zda uspěli, a domluví se s firmou na termínu nástupu. Po skončení stáže musejí obě strany pořadatelské organizaci odevzdat hodnotící zprávu a stážisty čeká na slavnostním setkání předání diplomu. Absolventi programu se shodují: investovaný čas a energie nebyly v žádném případě k zahození.
Stínování manažerů neboli Manager Shadowing Program (MSP) je určené pro studenty posledních dvou ročníků vysokých škol a pro doktorandy. Jeho náplní je dvou- až třítýdenní pobyt ve firmě, při němž stín pozoruje zblízka činnost některého vedoucího pracovníka a má možnost klást mu otázky a diskutovat s ním. Program běží dvanáctým rokem a koordinuje jej organizace s názvem Business Leaders Forum (BLF) s podporou Open Society Fund Praha.
BLF je sdružení představitelů českého a mezinárodního průmyslu a obchodu a dalších významných institucí v České republice. Byla založena v roce 1992 na základě zkušenosti jejího mezinárodního partnera Prince of Wales International Business Leaders Forum, které vzniklo už o dva roky dříve v souvislosti s pádem železné opony. Posláním fóra je identifikace problémů, které ovlivňují změny ve společnosti, snaha iniciovat partnerství veřejných a soukromých institucí a společně hledat řešení problémů na místní i celostátní úrovni.
Aby byla stáž co nejpřínosnější
Důvody, proč se studenti na stáže hlásí, jsou různé. "Potřebovala jsem praxi do školy a získala jsem potřebný materiál pro svou diplomovou práci," říká Kristýna Pospíšilová z Provozně-ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze. O programu se dověděla náhodou z novin. Ve společnosti Česká cesta, která organizuje firemní školení a tréninky v oblasti komunikace a mezilidských vztahů, strávila celkem tři týdny. "Doprovázela jsem ekonomickou manažerku Kristýnu Křížovou a klobouk dolů před jejími organizačními a komunikačními schopnostmi. Náplň její práce postihuje všechny aktivity firmy, takže musí rozumět úplně všemu."
Doba trvání stáže záleží na dohodě, většinou jde o dva až tři týdny. Jestli to bude v kuse, nebo v průběhu delšího časového úseku, je na uvážení manažera. "Dohodly jsme se, že budu docházet v průběžně domluvených termínech na konkrétní schůzky a ke konkrétním akcím, abych poznala její práci z co možná nejvíce stránek," říká Kristýna Pospíšilová. Ze zkušenosti jejích kolegů vyplývá, že pokud student tráví ve firmě kontinuálně celé dny, hrozí nebezpečí, že jeho "patron" ani nikdo jiný na něj zrovna nebude mít čas, a vzniknou tak hluchá místa.
Aktivní součinnost s manažerem je při stínování klíčová, jinak hostování studenta neplní svůj účel. Jde především o to aktivně naslouchat, ptát se a diskutovat. Pokud někdo čeká, že mu něco samo spadne do klína, většinou narazí. Studenti by se neměli bát reagovat svými dotazy na situace, které neprobíhají podle jejich původních představ, a nechat si vysvětlit to, co jim není jasné. Jedině tak bude mít stáž maximální přínos jak pro kandidáta, tak pro manažera. Zatímco student vstřebává nové zážitky a porovnává své teoretické znalosti s praxí, ředitel nebo vedoucí má možnost při otevřené výměně názorů získat neotřelý a inspirující pohled zvenčí.
Jak na to
K tomu, abyste se mohli zúčastnit výběrového řízení, je třeba poslat do Business Leaders Forum přihlášku a strukturovaný životopis. Pokud aspirujete na stínování manažera cizince, můžete přiložit i anglickou verzi. Materiály nejlepších uchazečů jsou na základě dvacetiminutového pohovoru, vedeného odborníky z BLF, postoupeny některé ze tří společností, o které student projeví zájem. Ti, kteří stáž absolvovali, svým kolegům doporučují, aby si o firmě zjistili dopředu co nejvíce informací. Personalisté očekávají od stážistů dobré studijní výsledky, mimoškolní aktivity, jazykové znalosti a především zájem o konkrétní společnost. Sama účast ve výběrovém řízení představuje cennou zkušenost, je to vlastně takový přijímací pracovní pohovor nanečisto.
Kristýnu Pospíšilovou stínování tak nadchlo, že se přihlásila i podruhé. Tentokrát si chtěla vyzkoušet, jaké to je u větší společnosti, a doufala, že zkušenosti z prvního pohovoru jí pomohou uspět. To ale nemusí být pravidlem. "Hodně záleží na dvou věcech," vysvětluje. "Jak velká je konkurence zájemců o vámi vybrané místo a jak si sednete se zkoušejícím. Musíte ho přesvědčit, že se do firmy hodíte, že o to doopravdy stojíte."
Pokud uvedete na prvním místě méně známou firmu, pravděpodobnost úspěchu při pohovoru se zvyšuje, protože většina uchazečů se dere do velkých společností. Stáž u menší firmy má své výhody: snáze proniknete do každodenního chodu organizace, navážete užší kontakt s pracovníky a komplexně obsáhnete způsob jejího fungování.
Jak to vidí firmy
Každoročně je zájem ze strany studentů větší, než je počet nabízených míst. V loňském roce se přihlásilo 300 studentů a třetina z nich byla na stáž přijata. Programu se účastní kolem sedmi desítek společností z různých odvětví, takže stáže jsou vhodné pro široké spektrum uchazečů, od studentů ekonomie po studenty technických fakult. "Společnosti se obyčejně hlásí samy v reakci na informaci, kterou získaly z novin a časopisů anebo od našich partnerů. Ohlas firem je dost veliký, ale nepřevyšuje počet přihlášených studentů, čímž se udržuje kompetitivnost celého programu. Snažíme se každým rokem rozšiřovat počet společností a organizací zapojených do MSP," říká Jaroslava Křepelková z BLF.
Připraveny na stínování by měly být i firmy samotné, zvláště pak manažeři. Je třeba obrnit se trpělivostí a otevřít se diskusi, aby stážistovi čas strávený ve společnosti přinesl maximum. Ne každý je z praxe zvyklý se studenty komunikovat a rozvoj dovedností manažerů prostřednictvím kontaktů s nimi je jedním z důvodů, proč se podniky do programu zapojují. Zajímá je úroveň dnešních vysokoškoláků, ale také jejich názory. Vzdělaní a firemním stereotypem nezatížení mladí lidé jsou významným zdrojem postřehů a otázek k řešení.
Ředitel Stavební chemie Slaný, a. s., Pavel Vácha na otázku, co přinesla firmě účast v programu stínování, upřímně odpovídá, že nic. Stínován byl on sám a jeho kolega, obchodní ředitel, a své dva stíny podle svých slov s sebou brali úplně všude - na valnou hromadu, na zasedání dozorčí rady i představenstva, umožnili jim přístup na všechna oddělení. "Stážisty jsme tu měli letos poprvé a po pravdě řečeno s ničím novým nepřišli. Pro nás to znamená pouze práci navíc - musíte se tomu člověku věnovat, vysvětlovat, je to náročné. Nicméně půjdeme do toho i příště, protože vidíme, že to těm lidem něco dává." Přínos pro firmu by Pavel Vácha viděl v tom, kdyby student v průběhu stáže zpracovával nějaký projekt, který by byl zajímavý jak pro studenta, tak i využitelný pro firmu. Smyslem MSP je především předávání zkušeností a budování pozitivního vztahu mezi firmou a lidmi zvenčí a obecně navázání další spolupráce nevylučuje.
I v Microsoftu se snaží, aby byl program pro studenta co nejpřínosnější, ale zároveň aby i něco přinesl manažerovi. "Letos si nechávali naši manažeři od "stínů" vyplnit časový snímek jednoho dne, aby se mohli zamyslet nad tím, jak efektivně rozdělují svůj čas mezi různé činnosti," říká HR konzultant Marek Šťastný a dodává: "Účast v programu stínování je unikátní šancí pro studenta vidět špičkového manažera "v akci" a doplnit si své teoretické vědomosti o praktickou zkušenost. Má možnost podívat se pod pokličku některých interních projektů, účastnit se důležitých jednání se zákazníkem či interních setkání se zaměstnanci. Pozná zajímavé lidi, styl práce manažera a kulturu firmy. Zkušenosti se mu pak budou hodit při výběru budoucího zaměstnavatele." Studentovi prý společnost vyhoví téměř ve všem, ale samozřejmě existují situace, kdy jeho přítomnost není vhodná a musí mu být přidělena náhradní činnost. Jak dokumentuje na příkladu svého kolegy, prostřednictvím stínování může firma získat nové zaměstnance. S nabídkou stážistických míst počítá Microsoft i do budoucna.
Důležité termíny
Informace o stínování distribuuje BLF na studijní oddělení devadesáti fakult po celé republice, navíc se objevují v novinách a podrobnosti najdete na internetových stránkách www.blf.cz. Na webu je také uveden aktuální seznam zúčastněných firem, které se mohou hlásit do 26. listopadu. Uzávěrka přihlášek studentů je 12. listopadu a pohovory se konají v Praze a v Brně na přelomu listopadu a prosince. V únoru následujícího roku se studenti dozví, zda uspěli, a domluví se s firmou na termínu nástupu. Po skončení stáže musejí obě strany pořadatelské organizaci odevzdat hodnotící zprávu a stážisty čeká na slavnostním setkání předání diplomu. Absolventi programu se shodují: investovaný čas a energie nebyly v žádném případě k zahození.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist