Čínská automobilová jednička BYD vstoupila začátkem dubna do Česka se dvěma elektromobily a jedním plug-in hybridem. V mezičase přibyl druhý plug-in hybridní sedan, ale na rozdíl od jiných čínských značek jsou to většinou modely v kategorii od 700 tisíc korun výš. Jinými slovy cena není hlavní zbraní BYD.
Vyšší cena nabízených modelů je zřejmě jedním z důvodů mizivých prodejů. Zatím si podle Svazu dovozců automobilů našly modely BYD v Česku cestu k jedenácti zákazníkům. Jedná se o údaj za leden až květen letošního roku, pololetní statistiku prodejů SDA teprve zveřejní.
Firma od začátku tvrdila, že prioritou je nyní vybudovat povědomí o značce a prodejní a servisní síť. Do konce roku by čínský výrobce chtěl mít po celém Česku kolem dvou až tří desítek dealerství. Ta navíc mají jasně daná pravidla na vzhled i vybavení. Nyní však pro české zastoupení čínské automobilky přišla trochu nečekaná rána: jeho šéf Martin Heřmanský, který před nástupem k Číňanům strávil téměř šestnáct let u motorkářské firmy Harley-Davidson a patří k velmi zkušeným lidem v oboru, po čtyřech měsících skončil a s dalším rozvojem BYD v Česku nepomůže.
Od 1. července přešel k francouzské skupině RCM, která v šesti zemích provozuje přes 130 dealerství mimo jiné automobilových značek Mercedes-Benz, Daimler Truck, Toyota, Lexus a Porsche. V Česku skupina provozuje prostřednictvím firmy Saga, která se pod RCM začlenila v roce 2006, dvě dealerství Mercedes-Benz na pražském Chodově a Zličíně.
Řídítka Harley-Davidson vyměnil za volant BYD. Jak chce Martin Heřmanský naučit Čechy kupovat čínská elektroauta?
Heřmanský se podle zprávy, která se objevila mimo jiné na sociální síti LinkedIn, stal CEO nově vzniklé pobočky skupiny RCM pro střední Evropu. Kromě dohlížení na zmíněná dealerství Mercedesu má také vést budoucí rozvoj francouzské skupiny v regionu, kde zatím – kromě České republiky – zastoupená není.
„Role CEO pro střední Evropu je pro mě velká výzva. Těším se i na možnost pracovat pro rodinnou firmu s dlouhou tradicí a především se specializovat na prémiové značky,“ řekl HN Heřmanský. „S BYD jsme se rozešli v přátelském duchu. Zůstala za mnou viditelná stopa v podobě rozjezdu značky na českém i slovenském trhu,“ tvrdí.
Autosalony skupiny RCM jsou kromě Česka dále ve Francii, Belgii, Velké Británii, Švýcarsku a Lichtenštejnsku. Skupina vznikla v roce 1971 a má přes tři tisíce zaměstnanců.
Prezident skupiny Ronan Chabot si od Heřmanského příchodu slibuje mimo jiné posílení pozice ve středoevropském regionu, kde český manažer dlouhodobě působil. Martin Heřmanský začínal v polovině 90. let jako prodejní manažer Fiatu v Česku, následně se přesunul k Fordu.
Do BYD začátkem letošního roku zamířil od americké firmy Harley-Davidson. „Posledních 15 let jsem měl v Harleyi-Davidson na starosti řadu trhů, východní Evropu, Rusko, Blízký východ, Afriku, západní Evropu. Rok jsem šéfoval značce v Kanadě,“ popisoval v dubnu v rozhovoru pro HN své zkušenosti od výrobce motocyklů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist