Tuto změnu chce prosadit do připravované novely poštovního zákona, kterou zítra projedná Hospodářský výbor poslanecké sněmovny. Zbavila by se tak jediného konkurenta, společnosti Mediaservis.
"Podle našeho názoru by Česká pošta měla mít na direct mail výhradu," říká poslanec KSČM Pavel Hojda z hospodářského výboru. Tento krok zdůvodňuje tím, že Česká pošta musí ze zákona poskytovat i služby, které jsou ztrátové. Lukrativní doručování direct mailu by pak sloužilo jako kompenzace ztrát. Podle Hojdy by tato služba České poště mohla vynést každým rokem až dvě miliardy korun. "Předpokládám, že rozšíření monopolu podpoří levicové strany," říká Hojda. "Pravice se bude naopak snažit o liberalizaci tohoto segmentu," dodává.

Chybí jasné znění zákona

Současná právní úprava je v otázce monopolu nejednoznačná, což umožnilo nástup konkurenčního Mediaservisu. Ten službu poskytuje již dva roky. Česká pošta se jeho jednáním cítí poškozena. Podle ní na to Mediaservis nemá ze zákona právo. Zasazuje se tedy o to, aby byla pozice direct mailu přesně definována.
Výkonný ředitel Asociace pro direct marketing a zásilkový obchod ADMAZ Jiří Hájek se k případné existenci monopolu staví spíše skepticky. Podle něj by se situace v segmentu directmailové komunikace dostala na úroveň před několika lety. Tehdy Česká pošta neměla na trhu žádného konkurenta. Absence tržního prostředí by podle něho měla za následek horší kvalitu nabízených služeb a také vyšší ceny.
S případným zavedením monopolu ostře nesouhlasí konkurence. "Jednalo by se o výrazný zásah vůči soukromé podnikající společnosti v zájmu ochrany státního podniku," říká jednatel společnosti Mediaservis Michal Koliandr. "To bychom museli řešit stížností u Evropské komise," dodal. Podle Koliandra by po zavedení monopolu hrozilo, že Česko bude čelit stížnostem či případným arbitrážím.

ÚOHS se zajímá o monopol

Proti zavedení monopolu podle Koliandra hovoří také dosavadní směrnice EU, která zakazuje rozšiřování monopolu oproti výchozímu stavu. "Směrnice pouze připouští, že v zařazení monopolu lze pokračovat," říká. "To ale není případ Česka, současné vymezení monopolu již direct mail neobsahuje," doplňuje Koliandr.
"Konkurenční prostředí prospělo i České poště samotné," říká jednatel společnosti Mailstep Jan Rozlivka. "Zlepšila se kvalita poskytovaných služeb, Česká pošta už také nemůže libovolně určovat ceny," dodává.
Snaha České pošty zaujala také kontrolní orgány. "Úřad pro ochranu hospodářské soutěže bude legislativní proces schvalování novely poštovního zákona podrobně sledovat," uvedl Kristián Chalupa z tiskového odboru ÚOHS.
"Nechováme se nepřirozeně, když chceme, aby nám zdroje neubývaly," říká mluvčí České pošty Ladislav Vančura. A právě kontrola trhu s direct maily by do budoucna znamenala významné a jisté příjmy. Vančura také odkazuje na skutečnost, že Česká pošta jako jedna z mála v Evropě hospodaří bez dotací. I tento fakt podle něj hovoří pro zařazení direct mailu do jejího monopolu.
Podle odborníků přitom bude doručování direct mailů i nadále velice perspektivní oblastí marketinkové komunikace. ADMAZ odhaduje, že za minulý rok se poslalo přes 170 miliónů adresných zásilek, z nichž většinu měla v kompetenci právě Česká pošta. Konkurenční Mediaservis v současné době zaujímá na trhu asi desetiprocentní podíl. "Segment directmailové komunikace se nachází ve fázi pomalého růstu," uvádí Hájek. "Její význam ale může růst rychleji v souvislosti se zákonnou úpravou elektronické komunikace," dodává dále.

Spor vyřeší komise

Plánovaným zahrnutím direct mailu pod výhradu by také Česká pošta předešla případným sporům s konkurencí.
Letos v květnu Ministerstvo informací, jako správní orgán dozorující poštovní trh, zahájilo správní řízení se společností Mediaservis. Podle České pošty měla firma porušit poštovní zákon tím, že poskytovala službu, která náleží do jejího monopolu. Podle stanoviska ministerstva ale společnost Mediaservis zákon neporušila, protože současné vymezení monopolu již direct mail neobsahuje.
Česká pošta se proti tomuto rozhodnutí odvolala a následně vznikla nezávislá rozkladová komise, která by měla ve věci rozhodnout již tento týden.


Direct mailová komunikace

Jeden z nejpoužívanějších druhů přímého marketinku. Roční objem direct mailových zásilek v Česku je více než 170 miliónů, přičemž již několik let zaznamenává plynulý desetiprocentní roční nárůst. Podle odborníků je tento segment do budoucna stále perspektivní. A to například v souvislosti se zpřísněním elektronické komunikace.
V současné době má na poli doručování direct mailových zásilek Česká pošta jediného konkurenta - společnost Mediaservis, která službu poskytuje dva roky. Ta v současné době zaujímá přibližně deset procent z celkového tržního podílu.
Zdroj: ADMAZ, ČP, MEDIASERVIS