Dlouhé fronty kamiónů, vyjeté koleje, uzávěry. Nejstarší česká dálnice D1 už kapacitně nestačí a to komplikuje život jihomoravským podnikatelům, pro které je to důležitá spojnice na západ.
Stav na dálnici D1 naposled kritizoval generálních ředitel Veletrhů Brno Jiří Škrla při zahájení mezinárodního veletrhu informačních technologií Invex. Podle něj je stav na této dálnici kritický a velmi výrazně komplikuje podnikatelské aktivity.
Na to, že situace na dálnici D1, především v okolí Brna, kde se dálnice křižuje s dalšími významnými dopravními tepnami, jako jsou třeba dálnice D2 ze Slovenska nebo mezinárodní silnice od Znojma a Mikulova, už několikrát upozornila také hospodářská komora a podnikatelské svazy. Podnikatelé především chtějí, aby se dálnice v okolí Brna rozšířila na tři pruhy.
Dálnice nestačí pojmout zvýšené množství vozů
Dálnice D1 se budovala před třiceti lety. Vozovka dnes nesplňuje normy, kapacitně nestačí pojmout zvýšené množství aut, a to zejména kamiónů, po vstupu Česka do Evropské unie. Málo je odpočívadel i jízdních pruhů. Například na beranovském úseku se už letos stalo 556 nehod, což je o 114 více než loni. Jenom za poslední měsíc se na ní stalo několik těžkých havárií, například srážka kamiónů zablokovala dálnici na několik hodin, množí se i vážné dopravní nehody. Nehody, které dálnici zablokují, se přitom podle dopravního zpravodajství stávají každý den.
Policisté, kteří na dálnici slouží, navíc upozorňují, že je jich málo a nestačí rychle řešit všechny problémy, které blokují dopravu. Jedna až dvě dvoučlenné hlídky dálničních policistů totiž musí řešit nenadálé kalamitní situace na zhruba padesátikilometrových úsecích D1. Zajišťují místo nehody, její vyšetřování, ale také bezpečnost řidičů na konci kolony a musí také zorganizovat případný odklon dopravy.
Předseda vlády Stanislav Gross i ministr dopravy Milan Šimonovský několikrát uvedli, že situace na dálnici se zlepší poté, co skončí v listopadu dlouhodobé uzavírky. Slíbili také, že se zvýší počet policistů na dálnici. Podle Grosse se ale počet policistů bude zvyšovat nárazově především v pátek, kdy je na dálnici dopravní špička.
Zvýšit bezpečnost dopravy na dálnici, ale také snížit kriminalitu, by mohl rovněž nový informační a bezpečnostní systém. Jenom na beranovském úseku by ale bylo zapotřebí asi deseti kamer, které by sledovaly aktuální stav vozovky či bezpečnost na odpočívadlech. Pomohly by také světelné informace na rampách nad dálnicí o aktuálních nehodách a uzávěrách. Pomoc na financování tohoto projektu slíbily i kraje.
Za čtyři roky by D1 měla být až u Kroměříže
Hotova je vstupní analýza, opatření projednávají složky integrovaného záchranného systému. Zkoumají se právní normy, neboť dálnice je v majetku státu, nikoliv kraje. Teprve potom přijde na řadu financování, například ze strukturálních fondů Evropské unie.
Výstavba dálnice D1 bude pokračovat i v příštím roce. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky vláda rozhodla, že práce na rozestavěných úsecích této dálnice jsou prioritní a kabinet je chce dál financovat, zatím však není jasné, jak velká částka na pokračování výstavby půjde. Pokračovat tak má především výstavba dálnice směrem od Vyškova přes Mořice na dalších úsecích do Zlínského kraje. Na úsek Vyškov - Mořice se plánuje částka ve výši osmi set miliónů korun. Ke Kroměříži by dálnice měla být dovedena v roce 2008, o rok později by měl být dokončen úsek do Hulína.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist