Výrobci nestačí na poptávku po ultralightech
V Česku se letos vyrobí přes čtyři sta ultralehkých letadel a jejich producenti utrží více než jednu miliardu korun. Poptávka po malých letadlech nadále roste.
Největší producenti ultralightů, což jsou letadla s váhou do čtyř set padesáti kilogramů, které létají až dvě stě kilometrů za hodinu a spotřebují i méně než deset litrů benzínu na hodinu, tvrdí, že soukromé létání je v kursu. Velké oživení nastalo podle ředitele správy Letecké amatérské asociace Jiřího Koubíka hlavně v zámoří.
Pomohly Spojené státy
V USA, kam čeští výrobci nejčastěji exportují, jsou od letoška jednodušší podmínky k uvádění malých letadel do provozu. "Očekáváme, že během deseti let by se v USA mohlo prodat až čtyřicet tisíc ultralightů," konstatuje ředitel letecké firmy TL Ultralight z Hradce Králové Jiří Tlustý. Podnik už nevystačí s padesáti pracovníky a se současnými výrobními halami. Firma se má v srpnu příštího roku přemístit do nové továrny na letišti v Hradci Králové. Současnou průměrnou roční produkci padesáti letadel zvýší až na dvě stě. "Zakázek máme dost, některé musíme přesunout až na rok 2006," doplnil.
Poptávka převyšuje výrobní možnosti i ve firmě Urban Air. Letos prodá třicet letadel. "A to jsme ještě nezačali obchodovat na americkém kontinentu. Zákazníky máme hlavně v Jižní Africe a ve Francii," řekl jednatel podniku Martin Štěpánek.
"V západní Evropě, USA a v Austrálii - na rozdíl od nás - přibývá lidí, kteří mají dost prostředků na nákup a provoz vlastních malých letadel," uvádí Václav Chvála, technik Letecké amatérské asociace.
Létání přitom nepatří mezi levné koníčky. Průměrná cena ultralehkých letadel se v zemi pohybuje od 1,3 do 1,5 miliónu korun. Další náklady představují platby za hangáry, provozování radiostanice či pravidelné technické prohlídky.
Český trh je nasycen
Výrobci ultralightů prodávají devadesát pět procent letadel v zahraničí, a to za vyšší ceny než v tuzemsku. "To není diskriminace, ale místní trh je zasycen," tvrdí šéf letecké asociace Jiří Koubík. Před třinácti lety bylo v celé zemi evidováno jen třicet osm malých letadel, letos už dva tisíce čtyři sta. Ročně se v Česku zaregistruje dalších devadesát nových letadel, ale jen polovina z nich pochází z některého místního podniku. "Zbytek si prostě piloti postaví na koleně sami. Chtějí ušetřit," doplnil Koubík.
Výroba ultralehkých letadel je jediný segment v minulosti silného leteckého průmyslu, který velmi prosperuje. Z Česka letos vyvezeme nejméně čtyři sta kompletních letadel. Největším producentem je Czech Air Craft Works (CACW) ze Starého Města. Letos vyrobí a prodá sto padesát kompletních letadel a desítky kusů stavebnic a různých leteckých dílů. Podnik rozšiřuje sortiment ze tří na pět typů letadel. "Bude mezi nimi i dvoumístný hydroplán," řekl vedoucí výroby Milan Bříštěla. Společnost CACW také "vyzbrojila" indickou armádu osmdesáti lehkými letouny Zenair. Kontrakt s Indií byl za necelý jeden milión amerických dolarů. Firmu před sedmi lety založil Američan Chip Erwin a doposud prodal sedm set ultralightů. Převážně do USA a do Kanady, kde úspěšně dobývá trh.
Rovněž CACW již nestačí stávající výrobní areál a ještě letos zahájí výstavbu nové letecké továrny u Uherského Hradiště. "Do roka chci produkci zdvojnásobit na tři sta letadel ročně. Souvisí to se změnou zákona o ultralehkém létání v USA," řekl Chip Erwin.
Velcí v problémech
Zpřístupnění létání v zámoří nepřitahuje pouze velké české producenty, ale i malé firmy s méně než deseti zaměstnanci. Vladimír Bláha z podniku FMP v Lomnici nad Popelkou o nich říká, že jsou "garážoví" producenti, ale velmi dobře s letadly obstojí i v USA.
Podle odhadů Letecké amatérské asociace je v zemi čtyřicet výrobců ultralehkých letadel, v nichž pracuje 1500 lidí. Odborné statistiky podle jejího představitele Koubíka zařazují Česko do skupiny deseti největších producentů ultralightů ve světě.
Problémy s výrobou a odbytem letadel mají na rozdíl od producentů ultralehkých strojů především velké tuzemské firmy. Už podruhé zkrachovala letecká továrna v Kunovicích, poprvé pod názvem Let Kunovice, letos pak podruhé jako Letecké závody. V konkursu je také společnost Moravan Aeroplanes Otrokovice.
Problémy má i Aero Vodochody. Největší česká zbrojovka se nedávno rozloučila s americkou leteckou společností Boeing, pod jejímž vedením se dostala na pokraj krachu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist