Na evropské silnice se chtějí protlačit nákladní vozy o celkové hmotnosti šedesát tun. Tyto "silniční vlaky" jsou už doma ve Finsku a Švédsku. V Dánsku, Nizozemsku a Norsku se testují a v Německu začala diskuse, zda tyto giganty na silnice vůbec pustit. Souprava má celkovou délku pětadvacet metrů, je vysoká čtyři metry a široká dva a půl metru. Zatím jsou běžně v provozu kamióny o celkové hmotnosti čtyřicet osm tun a délce 18,75 metru.
Šedesátitunová souprava dokáže přepravit náklad o váze čtyřiceti tun, na místo dnešních šestadvaceti. Pokud by byly "silniční vlaky" povoleny v celé unii, tvrdí stoupenci, že by se mohl snížit počet kamiónů nutných k přepravám zboží až o třetinu. Rovněž by klesla spotřeba pohonných hmot.
Odpůrci větších kamiónů argumentují tím, že jejich provoz zvýší opotřebování silnic a bude nutná i častější oprava mostů, které ani mnohdy nejsou na tak velké zatížení konstruovány. Z tohoto důvodu neuvažuje ani české Ministerstvo dopravy s tím, že by provoz těchto nákladních obrů povolilo.
Odpůrci rovněž tvrdí, že by větší přepravní kapacita na silnici pouze stáhla více zboží ze železnice a z vody.
Nejdřív zrušili bakalářské práce, teď VŠE zkrátí studium na magistra u poptávaného oboru
Pouhý rok výuky, pak několikaměsíční praxe a diplomová práce bude nově stačit k získání magisterského titulu. A to na Fakultě podnikohospodářské...
26. 4. 2024 ▪ 4 min. čtení