Pokud by vleklá pře o miliardové státní subvence musela rozhodnout WTO, mohlo by to oba konkurenty poškodit.
"Dáváme přednost obnovení bilaterálních jednání, protože by proces v rámci WTO kromě vysokých nákladů vyžadoval také dlouhodobé nasazení enormních kapacit managementu," řekl šéf představenstva Airbusu Noel Forgeard. Jeho protějšek, Horst Teltschik, který řídí Boeing v Německu, se přidává: "WTO není pro řešení sporu vhodným místem." Koncerny se proto nyní snaží slevit z tvrdé konfrontace a dojít k dohodě.

K jednání se připojí politici
Podmínkou dohody ale podle Teltschika je, že se evropský koncern Airbus do budoucna vzdá nároku na státní úvěry. To by mělo platit také pro plánovaný model letadla A350. Vrcholem sporu obou koncernů bylo podání vzájemné žaloby před WTO 6. října letošního roku. Airbusu naopak vadí subvence americké vlády Boeingu. Po dvouměsíční lhůtě, která má znesvářeným stranám sloužit k diskusi, je ale jasné, že jak Airbus, tak Boeing nemají zájem na tom, aby se spor řešil na úrovni světové organizace.
Podle informací Handelsblattu proto téma ujednání smíru bude také na programu prvního setkání nového evropského komisaře pro otázky obchodu Petera Mandelsona s americkým obchodním vyjednávačem, Robertem Zoellickem, příští pondělí v Paříži. Mandelson již včera v projevu před Transatlantic Policy Network vyzval k novému začátku pro vztahy mezi Evropou a Spojenými státy, které v současnosti zatěžují také jiné spory, jako například protekcionistická politika USA co se týče dovozu oceli.
Experti z průmyslu sice nepočítají s tím, že by již z prvního setkání vzešly nějaké konkrétní závěry, zástupci států, z nichž znesvářené koncerny pocházejí, by se ale podle nich mohli dohodnout na tom, že Airbus a Boeing jednání obnoví a připraví novou dohodu.

Firmy mohou o dotace přijít
Spojené státy v říjnu 2004 jednostranně vypověděly dvanáct let existující smlouvu, která upravovala poskytování státních subvencí na velké letecké projekty. Podle názoru Američanů totiž nyní Airbus stále dostává výhodné státní úvěry, ačkoliv to nepotřebuje a v současnosti dokonce prodává více letadel než Boeing.
Evropští lobbisté naopak argumentují tím, že Boeing od roku 1992 od americké vlády dostal zhruba 23 miliard dolarů, a to formou přímých a nepřímých subvencí. Podle jejich názoru by proto neměl mít příliš velký zájem na tom, aby se v rámci procesu WTO jeho finanční příjmy nějak důkladně zkoumaly. V nejhorším případě by obě společnosti musely dotace států vrátit, rozhodnutí WTO by navíc bylo závazné.

Času je málo
"Spojené státy se momentálně rychle snaží vrátit k jednacímu stolu," tvrdí lidé obeznámení s projednáváním sporu. Také Evropská unie je pro novou diskusi přístupná. "Pokud můžeme proces vedený WTO, který by nakonec oběma stranám jen uškodil a stál je mnoho času a peněz, zabránit, pak by to bylo dobré," řekla jedna z mluvčích komisaře Mandelsona Handelsblattu.
Podle Rainera Hertricha, člena představenstva mateřského koncernu Airbusu, EADS, ale není rychlé urovnání sporu příliš pravděpodobné. "Konflikt ještě hodnou chvíli potrvá," řekl časopisu Wirtschaftswoche.
Setkání Zoellicka a Mandelsona se přitom koná právě v den, kdy skončí první fáze sporu, který odstartoval v říjnu. Následující dva měsíce se WTO do sporu vůbec nemíchá. Až po uplynutí této lhůty může žalobce požádat výbor WTO, aby se případem začal zabývat. "A pak jde do tuhého," říká zdroj blízký evropské komisi.

Spory Spojených států s unií v rámci WTO
Ocel: Podle rozhodnutí WTO může EU od příštího roku po USA kvůli zákonu na ochranu oceli vyžadovat sankce více než 124 miliónů eur. Spojené státy odůvodňují zákon dumpingovými cenami importované oceli.
Hormony: USA a Kanada uvalily na Evropskou unii sankce ve výši 87 miliónů eur. Důvodem je zákaz dovážet do unie hovězí maso ošetřované hormony. Unie se brání tím, že zákaz je v souladu s pravidly WTO.
Dauhá: V rámci "kola z Dauhá" se 148 členských zemí WTO snaží dohodnout na liberalizaci světového hospodářství. Úspěch jednání závisí také na tom, zda USA budou souhlasit s návrhem EU odstranit subvence zemědělství.
Zdroj: Handelsblatt