Každý, kdo úspěšně založil a rozjel podnikání, brzo narazil na nový a nečekaný problém. Aby se dál rozvíjel, musí budovat silnou a efektivní obchodní síť. Jinak bude stagnovat. V horším případě hrozí i zánik na začátku často tak úspěšné firmy.
Tři příležitosti
Co dělat? V úvahu přicházejí tři možnosti. První z nich je vybudovat si vlastní silnou obchodní síť. To ale není vůbec snadná a levná cesta. Stačí se jenom zamyslet nad reklamními kampaněmi těch největších a nejznámějších společností a značek. Tato cesta je dobrá, ale finančně velmi náročná. Ne každý začínající podnikatel si ji může dovolit.
Druhou možností je franšíza. Je to takový typ obchodní sítě, kterou tvoří mnoho podnikatelů pracujících společně. Známé jsou zmrzlinové franšízy. Silná společnost vymyslí produkt nebo službu, zaučí své nové obchodní partnery, poskytne jim potřebné hmotné zařízení (například mrazicí stroj či kopírku) a know-how. Pak už je jen nechá vydělávat a samozřejmě si za svou službu nechává pravidelně platit.
Když se franšíza objevila, mnoho podnikatelů ji kritizovalo a někteří ji dokonce dlouho považovali za nezákonnou. Dnes ale všichni dobře víme, že majitel franšízy McDonald's má mnohem větší moc než nezávislý, ale malý podnikatel, který si otevřel stánek s rychlým občerstvením.
A konečně je tu i třetí možnost. Multi Level Marketing, MLM, dnes známější jako síťový marketink. Při franšíze nastupuje nový podnikatel do rozjetého vlaku a podílí se na jeho další jízdě. U MLM připojuje nový podnikatel svůj vagón na konec pomyslného vlaku. Přesněji k jednomu z jeho mnoha konců.
Síťový marketink - MLM
Ekonomická hodnota sítě se rovná počtu uživatelů. Je to jednoduchá pravda, ale byla objevena teprve nedávno. O tento objev se postaral pan Robert Metcalf. Síťový marketink dává každému z nás příležitost využít moc Metcalfova zákona. Vstoupit do světa obchodu. A to může být dobrý začátek soukromého podnikání - i pro nezaměstnané. Proto se často MLM spojuje s pracovní kariérou.
Sám vstup do marketinkové společnosti ale ještě nic neznamená. Metoda MLM je podobná klonování. Klonuje někoho, kdo je stejný jako zakladatel společnosti, kdo je stejný jako my. Jsme-li ve svém konání osamoceni, je naše ekonomická síla rovna jedné. Jsme-li ale už dva, je naše ekonomická síla umocněna na druhou a hodnota naší sítě vzroste na čtyři. Jakmile budeme tři, vzroste hodnota sítě na devět, pak na šestnáct, a tak pořád dál. Když každý ze dvou nových lidí si do společnosti přivede další dva, ekonomická hodnota naší sítě a vlastně celé naší společnosti se začne podobat raketě startující na Měsíc. V tom spočívá moc síťového marketinku.
Pracovat na vytvoření obchodní sítě má tedy stejný smysl - a v přechodových situacích dokonce větší - jako samotné budování vlastní společnosti.
Pyramidové hry samozřejmě metodě Multi Level Marketing moc neprospěly. Ale automobilu také nevyčítáme, zabije-li opilý řidič chodce. Ani MLM za zneužití nemůže. Přesto ale, jako každá nová a dobrá věc, neunikla ani metoda Multi Level Marketing pozornosti podvodníků.
Využili především její pyramidový efekt znásobený oním raketovým růstem a pozvali neznalé mezi sebe. Dobře nastartovaná raketa samozřejmě vzlétne. A tak vzlétla i mnohá pyramidová letadla. Ale s ubývajícím palivem a nekonkrétním cílem jim docházel dech.
A to se stalo právě v případech podvodných letadel, která ještě i dnes čas od času pokoušejí nepřipravené a peněz chtivé zájemce.
Na druhém pólu se zase setkáme s nesoudnou nadějí. Nadějí na novou práci, nadějí na nové zaměstnání. A to tak, když je nám MLM nabízena jako pracovní kariéra. Často se pak můžeme stát otroky v rukou novodobých otrokářů. Nicméně ani pyramidová letadla, ani lákavé nabídky nové pracovní kariéry (častokrát jsou lidé na rozpacích, kam Multi Level Marketing zařadit) nejsou korektní metody MLM.
V prvním případě nenabízejí ani konkrétní produkt, ani korektní službu a ve druhém zase nenabízejí opravdovou pracovní kariéru. V obou případech nabízejí jen iluze.
V posledních letech jsme svědky drtivého nástupu internetu, jeho raketového růstu. Internet, zamyslíme-li se hlouběji, v sobě ukrývá všechny základní rysy, ale i požadavky a podmínky, kvalitního síťového marketinku.
Proto World Wide Web, ono slavné www (světově rozšířená síť) otřáslo světem obchodu. A počítejme s tím, že ještě zdaleka neřekl své poslední slovo. Spíš naopak. Vydává teprve své první slabiky.
Úskalí a perspektivy MLM
Síťový marketink je součástí budování efektivní obchodní sítě, potažmo budování zdravé obchodní společnosti. Když jsem se začal o síťový marketink sám zajímat podrobněji, zjistil jsem, že povzbuzuje lidi, aby snili o velkých věcech a pomáhá jim jejich sny uskutečnit. Tradiční společnosti totiž nechtějí, aby jejich zaměstnanci příliš snili a měli své osobní sny.
U společností síťového marketinku je tomu jinak. Podporují velké sny svých zaměstnanců, protože je povzbuzují, aby měli velké sny a aby je uskutečňovali.
Autor je poradcem ve firmě DOWER-D
Jak vybudovat spolehlivou distribuční síť
Franšíza
Silná společnost nabídne produkt nebo službu, poskytne hmotné zařízení a know-how. Podnikatelé za to společnosti pravidelně platí.
Multi Level Marketing (MLM)
Metoda, často zavrhovaná kvůli spojování s pyramidovými hrami, může být vhodnou cestou k rychlému vytvoření široké distribuční sítě.
Vybudování vlastní distribuční sítě
Jde o cestu finančně velmi náročnou. Ne každý podnikatel si ji může dovolit.
Zdroj: autor
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist