Není divu - až zítra německý kancléř Gerhard Schröder, francouzský prezident Jacques Chirac a britský premiér Tony Blair v Toulouse slavnostně odhalí nové dítě letecké společnosti Airbus, budou mít před očima obra, jehož směrové kormidlo se tyčí 24 metrů do výše. To odpovídá zhruba osmipatrové budově.
Airbus vede nad Boeingem
Model A380 znázorňuje, jakou dominantní pozici si evropský koncern vybudoval. V roce 2004 Airbus opět prodal více letadel než jeho kdysi mocnější konkurent z USA, firma Boeing. Odborníci přitom předpokládají, že Evropané budou schopni svou vedoucí pozici obhájit i v budoucnu, protože mohou leteckým společnostem nabídnout modernější paletu produktů.
Pár kilo nadváhy a značné překročení nákladů u projektu za dvanáct miliard eur ale slavnostní náladu překazit nemohou. Inženýři Airbusu dělali vše pro to, aby letadlo nemělo přílišnou spotřebu kerosinu, mimo jiné například snížili váhu toalet z deseti kilogramů na polovic.
Přesto ale nakonec letoun váží dobrých 550 tun. Jeho menší sestry jako například A320 váží ani ne osminu. Do obrovského břicha letounu se ale vejde také více pasažérů - až 853 osob ve dvou patrech.
A tento otesánek se má nyní stát králem nebe? Airbusu malé vady na kráse nevadí. A380 byl koncipován tak, aby byl ekonomicky co nejvýhodnější. A to se povedlo. Od té doby, co má Airbus tento model v nabídce, nezískal Boeing téměř žádnou zakázku na své největší letadlo Boeing 747-400. Velké aerolinie upřednostňují A380, který pojme více pasažérů a má extrémně výhodné náklady na kilometr a přepravenou osobu, což je ukazatel, který rozhoduje o úspěchu a neúspěchu každého modelu.
Letoun A380 šetří náklady
Letecké společnosti navíc ušetří celé lety, protože v budoucnu budou moci místo tří Jumbo 747 nasadit jen dva A380. Ve spotřebě kerosinu, provozních nákladech či hladině hluku - v tom všem model Airbusu 35 let starý konkurenční model Boeingu předhonil. "S modelem A380 na Boeing 747 útočíme seshora a s A340-600 zezdola," míní šéf prodeje Airbusu John Leahy.
Zatímco Airbus do budoucna sází na velká letadla a stoupající význam velkých mezinárodních letišť, takzvaných hubů, doufá Boeing v to, že většina firem bude žádat letadla střední velikosti. Podle jeho odborníků je totiž možné, že v budoucnu bude existovat více přímých spojení jako například mezi Hamburkem a Chicagem a pasažéři tak již nebudou nuceni na velkých hubech přestupovat.
Airbus se však připravil i na tuto variantu a představil model A350, který by měl konkurovat Boeingu 7E7. Analytici tento krok hodnotí jako chytrý tah, protože mnoho společností pomalu přestává věřit v inovace Boeingu.
Inovace Airbusu jsou naopak ve světě oblíbené. Mezi velké zákazníky patří firmy jako Singapore Airlines, Lufthansa či Emirates Airlines, které nehledí jen na provozní náklady, ale také na komfort. A380 oproti Jumbu od Boeingu nabízí o 50 procent více plochy, ale jen o 35 procent více sedadel. To znamená více místa mezi sedadly a prostor pro zvláštní bonusy, jako například bar či postele v první třídě.
Historie firmy Airbus
- Rok 1970
Založení firmy jako německo-francouzského konsorcia. Později získaly podíl také Velká Británie a Španělsko.
- Rok 1972
První let Airbusu A300, který byl roku 1974 poprvé nasazen na linkové spoje.
- Rok 1977
Airbus je závislý na subvencích, úspěchy ale nemá. Odborníci nedávají společnosti příliš šancí na přežití.
- Rok 1978
Koncern se rozhodl vyrábět A310, Lufthansa a Swissair jsou prvními klienty.
- Rok 1984
Vyvíjí se nový model A320, který poprvé vzlétl v roce 1987.
- Rok 1991
První model na lety na dlouhé vzdálenosti uveden do provozu. Začínají jednání Airbusu a Boeingu o společné výrobě "Super-Jumba". Jednání ztroskotala v roce 1995.
- Rok 1996
Airbus zakládá Large Aircraft Division, která má na starosti vývoj velkoprostorového letadla. Šéfem je Jürgen Thomas, který je dnes považován za "otce" Airbusu A380.
- Rok 2000
Emirates Airlines a Air France jsou první, kdo si A380 objednává.
- Rok 2001
Dalších patnáct Airbusů A380 si objednává německá Lufthansa.
- Rok 2002
Oficiálně startuje výroba letounu.
- Rok 2005
Z haly vyjíždí první model, poprvé vzlétnout má koncem března.
- Rok 2006
První letadlo A380 má být dodáno Singapore Airlines. O rok později má svou první A380 dostat Lufthansa.
Zdroj: Handelsblatt
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist