Superobří dopravní dvoupatrové letadlo Airbus A380, které bylo odhaleno minulý týden na slavnostním ceremoniálu ve francouzském Toulouse, pojme 550 pasažérů. Díky ohromnému prostoru, kde mohou být obchůdky či bary, se navíc čas ve vzduchu může proměnit v mnohem příjemnější záležitost. A pokud ze standardní verze uděláte charterovou, tak jeden letoun přepraví až 800 lidí!
Snímek: Airbus
Jak A380 vypadá, se už ví docela dlouho z počítačových simulací a grafik. První hotový výrobek byl ale poprvé odtajněn až nyní. Letadlo, které může dosud největší civilní "jumbo" od Boeingu poslat lehce do historie, má rozpětí křídel 80 m. Ocasní část pak dosahuje výšky sedmipatrového domu.
První pasažéři poletí za rok
První zkušební let A380 je naplánován na březen. Pevné datum ale ještě nebylo zveřejněno. S běžnými pasažéry na pravidelné lince se pak superjumbo poprvé vznese někdy počátkem příštího roku pod vlajkou Singapore Airlines, které si nový stroj objednaly jako první. Standardní kabina A380 pro cestující počítá se třemi třídami a zhruba třetinou pasažérů navíc oproti Boeingu 747, který má typickou kapacitu kolem čtyř stovek lidí. Airbus ovšem nabízí o 49 % víc prostoru na podlaze, což ponechává volný a variabilní prostor. Ten lze vyplnit třeba palubními obchůdky, bary, dětskými jeslemi nebo také casiny a posilovnou, jak plánuje společnost Virgin Atlantic.
Jak konkrétně interiér vy-užijí, ponechává Airbus na uvážení jednotlivých aerolinií. Očekává se, že nízkonákladoví dopravci (low-cost airlines) a charterové společnosti budou provozovat letouny jen s jednou třídou (economy-class), a tím zvýší kapacitu na 800 pasažérů.
Letiště nejsou připravena
Vývoj letadla přišel na 10 miliard eur. Už teď má ale Airbus 139 potvrzených objednávek od 14 leteckých společností. Rovných 45 strojů si objednaly dubajské Emirates. Jakmile se prodá 250 letadel, začne být projekt ziskový. Společnost Airbus očekává, že by se tak mohlo stát do tří let. A doufá, že celkově může prodat až 750 těchto strojů. Prodejní cena jednoho A380 se pohybuje kolem 280 miliónů USD.
Odborný posudek firmy Frost & Sullivan varuje, že největším problémem nebude malá poptávka ze strany leteckých společností, ale technické problémy letišť. Naprostá většina mezinárodních letišť zatím totiž není schopna "obstarat" tak velký stroj. Londýnské Heathrow se zařizuje, aby bylo do příštího roku připraveno. To znamená mít dvoupodlažní rampy pro nástup a výstup, ale také zvětšit kapacitu pásů pro zavazadla 550 cestujících z jednoho letu. Toto letiště počítá, že v roce 2016 by každé osmé letadlo mohlo být právě A380. Pařížské Charles de Gaulle prý také bude připraveno - navzdory loňskému kolapsu nového terminálu, kde mají být právě dva gaty pro supejumbo. Americká letiště se zatím loudají. Podle listu The Guardian však hlavním terminálům minimálně v New Yorku, Los Angeles, Chicagu a Atlantě nezbude nic jiného, než se rychle zařídit.
(in)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist