ETIKA: Audit přináší analýzu etického prostředí společnosti

Účetní podvody a skandály v Enronu a později v dalších firmách v USA i v Evropě znovu přinesly otázky po důvěryhodnosti a kontrole vrcholových manažerů. V létě roku 2002 se opět v nebývalé intenzitě otevřela diskuse o smysluplnosti etiky v podnikání, vytváření etických kodexů a investice do nákladného systému "Business ethics policy" (principy etického řízení) v nadnárodních společnostech.

Hledá se účinná kontrola
Nejenom, že etika podnikání jako preventivní systém tyto skandály přečkala, ale vzešla z nich dokonce posílena. Něco se však přece změnilo. Kromě náročných závazků, jako jsou například přísahy manažerů v USA, se hledá účinná forma kontroly.
Tyto skandály totiž připomněly, že finanční audity stejně jako auditorské domy nejsou ještě zárukou dodržování pravidel. Hledají se proto mechanismy, které by lidské selhání mohly minimalizovat nebo alespoň včas objevit.
Jednou z těchto možností je právě etický audit. Mohli bychom použít i jiného termínu, například analýza etického prostředí, ale díky anglosaské literatuře se tento výraz prosadil i v českém prostředí.
Audit je znám již od dob římských císařů, kteří nechávali prověřovat hospodaření ve svých provinciích. Kontrolovanému úředníkovi se pak dostalo veřejného slyšení - a odtud slovo audit. Od poloviny 19. století je audit spojován s kontrolou účtu a účetní závěrkou.
Stále častěji však ke slovu přicházejí "nefinanční" audity jako evidentní snaha definovat a kvantifikovat ty faktory, které nemají v ekonomické analýze svoji kategorii, ale významně se podílejí na hospodářském výsledku firmy.
Před časem Fakulta podnikatelská VUT v Brně provedla šetření mezi Top 100 Czech (100 nejobdivovanějších firem v ČR), zaměřené na využívání nefinančních auditů.
Z firem, které uvolnily informace, 85 procent v minulosti provedlo nějaký typ nefinančního auditu. Nejčastěji užívaným je enviromentální a personální. Popularitu si také získává audit spokojenosti zákazníků. Potěšujícím je zjištění, že 65 procent zkoumaných firem má definován etický kodex nebo podobný dokument a čtvrtina spolupracujících firem projevila zájem dovědět se o etickém auditu více.

Co má audit řešit
Audit by měl sledovat jeden či více z těchto cílů:

  • Kontrola řízení - Audit zjišťuje jednotné řízení, jednoznačný nebo nejednoznačný výklad pravidel. Často diskutovaná otázka se týká standardů, vůči kterým by se měl etický audit vymezovat. Nadnárodní společnosti mají k dispozici doporučenou směrnici OECD pro Corporate Governace.
    Kvalitní provedení by mělo odhalit také existenci skupin s neformální autoritou ve firmě a jejich zájmy.
    Podstatným faktorem je velikost firmy. Pro všechny typy společností, ať už se jedná o nadnárodní společnost, firmu regionálního významu či instituce státní a veřejné správy, je důležitý loajální a důvěryhodný management a motivovaní zaměstnanci. Především velké společnosti operující ve více zemích, v prostředí s různou kulturou, historií, tradicemi a náboženstvím potřebují kontrolu nad naplňováním jednotné strategie z hlediska hodnot ve společnosti.
    Tyto společnosti mají propracované systémy. Například v rámci takzvaného korporátního auditu zjišťují skutečnosti, které jsou součástí etického auditu. Forma zpráv, které vyžaduje centrální vedení, má předepsaná témata, v nichž je pamatováno na etickou a sociální oblast. Navíc tyto společnosti disponují dostatečnými zdroji pro zajištění pravidelných, systémových kontrol.
    Ale nejenom nadnárodní giganti čelí obtížím o udržení vytyčené strategie. Ve složitější situaci se někdy nacházejí firmy střední velikosti či úřady, které nemají tyto mechanismy zabudované ve svém kontrolním systému. Intriky a účelové vytváření koalic k prosazení svých zájmů mohou vést ke spotřebování většiny energie zaměstnanců. Jejich ekonomická situace, úroveň managementu či kultura organizace nenabízejí prostředky pro objektivní zjištění situace.
  • Transparentnost pro všechny skupiny "stakeholders" - Jedná se o skupinu zaměstnanců, zákazníků, managementu, vlastníků, dodavatelů a místní komunity, ve které firma provádí svoji podnikatelskou aktivitu. Přesné a včasné informace jsou předpokladem dobré, dlouhodobé spolupráce pro tyto skupiny.
    Nejčastěji si na neprůhlednost či nedostatečnou komunikaci stěžují zaměstnanci. Jsou v tomto směru zaměstnanci skutečně zanedbaní nebo je to jenom jejich pocit, pramenící z ještě hlubších chyb v řízení? Je v zájmu firem samotných být čitelný nejenom pro vlastní zaměstnance, ale také vůči komunitě, která je územně, ekonomicky i ekologicky s firmou spojená. Dostatečná informovanost a otevřenost prohlubuje pozitivní vazbu mezi jednotlivými skupinami a posiluje důvěru a loajalitu vůči firmě.
  • Analýza sociálního klimatu ve společnosti - Velikost firmy často nedovoluje managementu dohlédnou konkrétní důsledky svých rozhodnutí, navíc realizace různých opatření či změn se projevuje s určitým časovým zpožděním. Etický audit nabízí managementu v tomto ohledu zpětnou vazbu. Současně audit přispívá k motivaci zaměstnanců, neboť o jejich názory se vedení zajímá, jsou pro ně důležité. Snižuje také stresové zatížení, protože je možné problémy prezentovat legitimní formou, aniž by si zaměstnanci museli připadat jako "troublemakers" - ti, kteří vyvolávají problémy.
    Vytvoření formálního prostoru pro analýzu vede k ozdravení mezilidských vztahů. Lze zjistit rozsah morálních konfliktů ve firmě. Managament obvykle má rámcový přehled o těchto typech problémů, ale jejich závažnost nemusí odhadovat správně, buď proto, že je z hlediska ekonomických výsledků považuje za nepodstatné, nebo nechce tyto problémy řešit.
    Etický audit je tedy prostředek, jak mít morální rizika pod dohledem. Může se jednat o zdánlivě malý problém, jako je alkohol na pracovišti. Pokud neexistuje vyžádaný, formálně akceptovaný a respektovaný systém, který na tento problém se vší vážností a důsledky poukáže, může přerůst v závažný problém, jak tomu bylo v případě nehody opilého lékaře v areálu nemocnice.
    Rozsáhlejší konflikty mohou způsobit velké společnosti v zemích, které jsou kulturou nepodobné vedení společnosti. Tyto situace, například sociální nestabilita, agresívní nálady vůči korporacím, jsou nebezpečné především tím, že nejsou ale z pozice firmy řešitelné.
    Bez ohledu na velikost firmy či instituce mohou demotivovaní zaměstnanci být příčinou neuspokojujících ekonomických výkonů.

Situace v Česku
Proč je etický audit tak málo využíván? Vidíme několik důvodů. Jednak je to nedostatkem informací nebo předsudky, které může tento způsob kontroly vyvolávat. Možná nemá management vždy dost odvahy pojmenovat a kvantifikovat problémy, které tuší, ale nemají zatím jasné vymezení. Navíc kvalitně provedený etický audit je jenom polovina úkolu. Ten nejobtížnější teprve na management čeká - řešení problémů, které audit prokáže. Hodnota a význam etického auditu je totiž v realizaci opatření, které auditor navrhne.

Autorka vyučuje na Fakultě podnikatelské VUT v Brně
PUTNOVA@fbm.vutbr.cz

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist