I auta do terénu mohou být na míru
Pro specifické podmínky náročného provozu, např. v těžkém lesním terénu, na montážích dálkových energetických vedení nebo v povrchových dolech, nacházejí uplatnění vozidla, která dokáží zdolávat cesty i necesty, mají opravdu velkou světlou výšku, vyšší brodivost a nechají si líbit i méně šetrné zacházení. Pro tyto účely jsou vhodné civilně upravené verze vojenských typů.
Je od nich vyžadováno, aby přepravily například montéry a jejich nezbytnou pracovní výbavu všude tam, kde je to zapotřebí. Po polních cestách, v blátě, v lesích, kamenolomech i na zasněžených cestách, kde obyčejné čtyřkolky nestačí. S vozy této kategorie se nejezdí po běžných silnicích, každý den po dálnici mezi Brnem a Prahou. Často najedou jen jednu, dvě stovky kilometrů za týden, ale ty jsou obvykle opravdu perné.
U takových vozidel se tolik nekouká na komfort, ale ani na možné šrámy. Důležitá je schopnost překonat terén, ve kterém ostatní auta už nestačí. Vozy této kategorie sice nebývají ozdobou autosalonů a přehlídek krásy, ale nabízejí přesně to, co jejich uživatelé nejvíce potřebují. A ještě navíc přijdou majitele často jen na polovinu sumy, kterou by musel vynaložit za jiné auto.
Představiteli této kategorie terénních automobilů jsou na jedné straně výrobky známých značek jako Toyota, Nissan, Mitsubishi a Land Rover, ale také Mercedes G. U nich si výrobci samozřejmě nechávají zaplatit nejen jízdní výkony, ale především také samotnou značku.
Na druhé straně jsou u nás na trhu prodávány také vozy, které představují opravdové čtyřkolové dělníky terénu. Reprezentují je široké veřejnosti méně známé značky Santana či Scam, které nabízejí maximálně možnou průjezdnost v terénu a jednoduchou solidnost za přijatelné ceny. Jejich základ tvoří osvědčené armádní typy upravené pro civilní účely, které prošly např. nasazením u španělské armády na Blízkém východě a na dalších náročných misích.
Vozy Santana jsou často nazývány španělskými hummery a jsou představiteli ryzích terénních a mimořádně odolných vozidel. Existují v celé řadě nejrůznějších verzí od dvou až po devítisedadlové, s nástavbami kombi, ale také s otevřenou karoserií. Nechybí ani terénní sanitka či auto pro požárníky. Pohon obstarává osvědčený a úsporný vznětový motor Iveco 2,8 l, s přeplňováním a vstřikováním Common-Rail o výkonu 125 k (splňuje normu Euro III), na který navazuje pětistupňová převodovka s redukcí do terénu. Vůz umožňuje brodivost do půl metru, boční náklon 40ř, stoupavost 45ř a má přední nájezdový úhel 50ř. To jsou vynikající hodnoty, na které může být tento vůz jen a jen pyšný.
V brzké době bude nabídka vozů značky Santana ještě rozšířena o prodlouženou verzi základního typu a o malý model Santana PS 300, vycházející z oblíbené Suzuki Vitara.
Značka Scam vyrábí speciální lehké nákladní automobily s výraznými terénními vlastnostmi, které jsou díky univerzální konstrukci vhodné pro nejrůznější nástavby. Také tyto vozy pohání výkonný vznětový motor 2,8 l/125 k. Na šestistupňovou převodovku navazují převodovky rozdělovací a redukční. Kabina může být jednoduchá, třísedadlová nebo dvojitá s místem pro sedmičlennou posádku. Výběr nástaveb obsahuje různé varianty, od jednoduchého valníku až po nejrůznější komunální verze.
Všechny typy vozů Santana a Scam mohou být individuálně upraveny nebo dovybaveny, např. přídavnými vyprošťovacími navijáky, speciálními terénními doplňky, jako je zvýšené sání, světelné rampy, uzávěry diferenciálu, i příslušenstvím do interiéru.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist