Levné aerolinie dobývají i Jižní Ameriku
Anne Grüttnerová
Zatímco v Evropě se levné letecké společnosti již dávno staly pevnou součástí trhu, v Latinské Americe se začínají prosazovat až nyní. Zákazníky se klasickým aeroliniím snaží převzít společnosti jako brazilský Gol nebo chilský Sky. Gol tak například podle tvrzení svého šéfa Constatiniho Juniora plánuje do konce letošního roku ovládnout třetinu brazilského trhu. Podařit by se mu to mohlo, již dnes jeho podíl činí 23 procent.
Razantní nástup Golu pocítila nejvíce dosavadní jednička, skupina Varig, jejíž podíl na trhu se během čtyř let snížil ze 42 procent na 31. To mělo samozřejmě dopad na obrat a zisk společnosti. Gol naopak své výsledky stále zlepšuje, v loňském roce tato rodinná firma zvýšila obrat o 40 procent na 550 miliónů eur a zisk o 100 procent na 105 miliónů eur.
Odborník na letecký průmysl z americké společnosti Av Group Bob Booth považuje Gol za jedny z nejlukrativnějších aerolinií na světě. "Gol má mnohem lepší možnosti růstu než levné letecké společnosti v Evropě nebo USA, protože pracuje na trhu s mnohem větším růstovým potenciálem," vysvětluje. Takový trh ale přitahuje i další firmy, které se chtějí prosadit v Brazílii či jiných latinskoamerických zemích.
Jednou z nich je například Ocean Air patřící k energetickému koncernu Holding Sinergy. Ocean si se svými levnými lety vybudoval pevnou pozici především na severu Brazílie. Nyní pod názvem Wayra Perú útočí na trh v Peru, kterému zatím dominuje společnost LAN. Její podíl zde činí 70 procent. Šéf Ocean Airu German Efromovich má ale ještě větší cíle. Převzal leteckou licenci kolumbijské společnosti Avianca a z kolumbijského hlavního města Bogotá chce nyní učinit centrum pro lety do Severní Ameriky.
Levné letecké firmy se prosazují i v Chile. I zde doposud vedla společnost LAN, nyní jí konkurenci dělá levnější Sky. Ten získal již 16 procent trhu. Managementu LAN se ale nový konkurent docela hodí, odborníci totiž často kritizovali přílišné dominantní postavení firmy na trhu. LAN se tak nyní chce zaměřit spíše na rozšíření svých aktivit po celé Jižní Americe a plánuje potřebné fúze a akvizice.
Na trh se mu podařilo vstoupit v Argentině, kde se s vládou dohodl na koncepci, jejímž prostřednictvím zachrání pracovní místa zkrachovalé letecké společnosti Southern Winds. Ta se na trhu snažila fungovat jako levná letecká společnost, vláda ji ale zakázala, protože zaměstnanci firmy využívali letecké spojení mezi Buenos Aires a Madridem k tomu, aby v letadle pašovali drogy ve velkém stylu. Argentinské aktivity LAN jsou nyní sdruženy pod hlavičkou dceřiné společnosti, jejíž kapitál ale většinově pochází od argentinských investorů. LAN má dceřiné společnosti také v Peru, Ekvádoru a Dominikánské republice. Ještě předtím, než LAN své aktivity v Argentině odstartuje, začíná dosavadní jednička na trhu, Aerolíneas Argentinas, z nové konkurence odvozovat první důsledky. Firma, která má sedmaosmdesátiprocentní podíl na trhu, oznámila, že je ochotna část společnosti prodat či se spojit s novým partnerem. Doposud z 98 procent patří španělské firmě Marsans.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



