První start A380 se o tři týdny zdrží

Největší civilní dopravní letadlo na světě, Airbus A380, vzlétne na svůj panenský let nejdříve v druhé polovině dubna. Vyplývá to ze sdělení vedení firmy Airbus, na které se odvolává internetový portál německého týdeníku Der Spiegel. Oproti původním předpokladům jde zhruba o třítýdenní odklad.
Jako možnou příčinu uvedl list Handelsblatt problémy s podvozkem. Nicméně mluvčí Airbusu prohlásila: "U letadla, které se bude prodávat pětatřicet let, na nějakém týdnu zdržení prvního letu nezáleží. Důležité je, že jsme v souladu s výrobním harmonogramem."
V hlavním sídle firmy, v jihofrancouzském Toulouse, začnou neprodleně pojezdové zkoušky letadla. Během nich se prověřují akcelerace stroje a brzdy. Tyto testy mají trvat dva týdny. Pokud jde o první vzlet, neuvádí konsorcium Airbus žádné podrobnosti mimo toho, že by mohl trvat čtyři až pět hodin. Manfred Birnfeld, letecký inženýr, který bude v posádce prvního letu, řekl listu Financial Times on line, že při prvním startu nebude letadlo zatíženo na maximum. To znamená, že bude pod hranicí 560 tun, což je nejvyšší přípustná vzletová váha A380.
V montážních halách v Toulouse, kde se sestavují díly vyrobené ve Francii, Německu, Španělsku a Velké Británii, už je hotovo nebo se dokončuje sedm letadel Airbus A380. Z toho jsou dva stroje určeny pro zátěžové testy v Toulouse a v Drážďanech.
Ačkoli letadlo ještě nevzlétlo, má už konsorcium Airbus, dceřiná společnost evropského zbrojního a leteckého koncernu EADS, 154 závazných objednávek. První stroj má být předán zákazníkovi, letecké společnosti Singapore Airlines, koncem června příštího roku.
O letadle A380 se hovoří jako o "superstroji", který změní leteckou dopravu v míře, jaká byla zaznamenána naposledy koncem padesátých let minulého století po zavedení proudových letadel na civilních dopravních linkách.
V každém případě jde o letoun, ve kterém najde na dvou palubách nad sebou místo až pro 853 cestujících. To klade velké nároky i na letiště. Zatím je vybráno zhruba šedesát destinací schopných odbavit tato obří letadla. Většina z nich je v Asii. V Evropě požadavkům odpovídá zatím jen několik málo letišť. Nejblíže Praze je letiště v Mnichově. Vzdušný přístav ve Frankfurtu nad Mohanem prodělává nezbytné úpravy. "Přijdou nás až na sto miliónů eur," řekl listu Handelsblatt mluvčí firmy Fraport, která letiště provozuje. Musí se především rozšířit prostory pro cestující a výstupní a nástupní prostory. Přesto, že A380 ohromuje svými rozměry a kapacitou, je mimořádně úsporné. Na jednoho cestujícího spotřebuje tři litru kerosinu na sto kilometrů, a to při maximálním doletu patnáct tisíc kilometrů. Letadlo doletí z Evropy do Austrálie bez mezipřistání.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist