Před nedávném se mi v poště objevil e-mail od kolegyně, která v současnosti pracuje v zahraničí. K vyřešení svého pracovního úkolu potřebovala shromáždit poznatky o navrhování a využívání způsobilostí. Zařadila mne na seznam adresátů s představou, že mohu k této záležitosti něco říci. Pár oslovených se obratem ozvalo a během krátké doby se vytvořila pracovní skupina lidí, z nichž někteří se dosud ani neznali. Kdy a kde se bude schůzka konat, jaký bude její cíl a program, bylo dohodnuto po pár kolech e-mailů. V den D se všichni sešli a tým mohl ihned začít pracovat, neboť karty již byly rozdány. Po celodenní intenzívní práci se lidé rozcházeli nejen s novými nebo utříděnými poznatky, které by jinde jen obtížně získávali, ale také s dobrými pocity, s vědomím hodnoty vlastní osoby a hodnoty nově navázaných či čerstvě oprášených vztahů.

Starý jako lidstvo, ale nedědí se
Pro někoho je taková zkušenost běžná, pro jiného těžko dostupná. Dostat se do networku, do sítě společenství, není až tak jednoduché. Zpravidla vás někdo musí pozvat. Aby k tomu došlo, musí o vás něco vědět. Aby byl člověk v povědomí jiných, musí umět prezentovat svou hodnotu. A tak dále...
Networking, vytváření a udržování sítí, je sice starý jak lidstvo samo, ale nedědí se z pokolení na pokolení. Každý si musí svou síť znovu vytvářet a hlavně pečlivě udržovat. Networking je založen na principu vzájemné výhodnosti, na principu dávat i brát. Přestane-li být network symetrický, rozpadne se.
Jeho potřeba však stále narůstá. Může-li se dnes někdo spoléhat výhradně na sebe sama, zaslouží si obdiv. Doba, kdy renesanční myslitel obsáhl veškeré vědění lidstva, je tatam. Spíše je stále častější, že potřebujeme řešit problém a nevíme, jak na to. Nejsme-li typ člověka, který rád vynalézá kolo, snažíme se porozhlédnout kolem sebe, jestli už se někdo se stejným problémem nezabýval. Robinson se, kromě svého Pátka, neměl na koho obrátit, musel si vystačit sám. My sice máme nebo známe možnosti networkingu, potíž je však v tom, že je neumíme dosti dobře a intenzívně využívat.

Roste role sdružování lidí s podobnými zájmy
Síla networkingu je podporována formováním různých spolků, zájmových kroužků, sešlostí, klubů a společností. Mnohé fungují zcela neformálně, nemají žádné jméno, žádné předpisy a stanovy. Nemusejí být zrovna tajné, ale je nesnadné se do nich dostat, neboť je mnohdy nemožné je vůbec rozpoznat a objevit. Jiné mají nastavena svá pravidla fungování a jméno, kterým se prezentují na veřejnosti. Dostat se do nich je proto snadnější i pro toho, kdo se teprve snaží zorientovat.
Mezi společnosti, které si vytkly vytváření sítí jako hlavní cíl, patří také nezisková profesní organizace Česká společnost pro rozvoj lidských zdrojů. Protože i profesní organizace se musí rozvíjet, dali jsme si za úkol zvýraznit networking, a podpořit tím nový pohled na komunitu, která se zajímá o rozvoj lidí.
V naší společnosti už jsme vyzkoušeli v tomto ohledu mnoho věcí - kulaté stoly, besedy, OST (Open Space Technology), tedy metodu, která dává lidem prostor pro jednání mimo program. Smysl těchto netradičních forem komunikace vidíme v tom, že přinášejí účastníkům daleko více, než tradiční, kdy jeden vypráví, prezentuje a ostatní poslouchají nebo si zapisují.
Vycházíme ze zkušenosti, že lidi se rádi scházejí, aby spolu něco řešili. Víme, že je většinou zajímá, jak si poradí s problémem někdo jiný. Sám znám spoustu takových lidí, ale také si uvědomuji, že praxe je daleko pestřejší. Vnímám, že stále je mezi námi velice významné procento těch, kteří z různých důvodů spíše tvoří publikum, jakési konzumenty poznatků, aniž by se sami zapojili do interakce. V nových projektech pro podporu networkingu nám jde o to, aby byla všem dána stejná šance, aby přibylo těch, kteří poznatky sdílejí a také sami šíří.

Sítě mohou mít rozličné formy
Jaké projekty pro podporu networkingu jsme tedy členům naší společnosti připravili? Ti, kteří rádi používají internet, mohou zapsat svůj dotaz do rubriky "Zeptejte se". Pro její fungování jsme zajistili garanty, tedy odborníky na příslušnou oblast, kteří buď odpovědí sami, nebo dokážou díky svému rozhledu a zkušenosti zajistit odpověď od někoho jiného.
V rámci členských webových stránek společnosti (www.lidske-zdroje.org) funguje dále projekt nazvaný "WebForum". Je určen pro každého člena, který se chce podělit s ostatními na řešení konkrétního problému. Stačí se připojit do diskuse k tématu, který jej osloví, nebo založit vlastní diskusní fórum, ke kterému se mohou připojit ostatní s obdobným zájmem. Každé WebForum má také svého garanta, ale jeho úkolem je v tomto případě dohlížet na dodržování stanovených praktických a etických pravidel.
Konečně pro členy společnosti, kteří dávají přednost osobnímu zapojení a živé komunikaci, je určeno "MultiForum". Na rozdíl od předchozích je MultiForum projekt "živý". Začíná vytvořením pracovní skupiny, která po určitou dobu (tři až čtyři setkání) řeší konkrétní úkol nebo se zabývá společným tématem. S výstupy svých jednání seznámí pracovní skupina další zájemce přímo formou Besedy, prostřednictvím webu a také dostane prostor pro publikování v časopise HR forum. Na tomto projektu je nejdůležitější, že s tématem, které se stane obsahem MultiFora, může přijít kterýkoliv člen společnosti. Naši spolupracovníci mu pomohou otestovat, zda je téma zajímavé pro více lidí, a v případě kladné odezvy i zorganizovat a "rozhýbat" ho k životu.
Co si od těchto nových projektů můžeme slibovat? Hlavním cílem je umožnit setkávání s lidmi, kteří vědí. Skutečný příklad, který jsem uvedl na začátku, je jednoduchý pro toho, kdo zná hodně lidí, kteří znají i jeho a jsou ochotni ke spolupráci, tedy pro toho, kdo má dobrý network - sít známých. Jelikož naše společnost sdružuje takové lidi, může jejich propojováním skokově zvyšovat hodnotu spolupráce všech zúčastněných.
Dále jsou tyto projekty, zejména účast v MultiForech, vhodné pro vyhledávání talentů. Vyšle-li organizace do pracovních skupin nadějné lidi na juniorských pozicích, pomůže jim lépe odhalit, v čem mohou vynikat. Tito účastníci se při konkrétní práci v novém prostředí daleko lépe "otrkají", odkoukají leccos od zkušenějších kolegů.
V neposlední řadě, pokud organizace, vysílající člena pracovní skupiny Multifora, uplatní základní techniky řízení znalostí, její zisk se několikanásobně zvýší. Stačí, když se budou nové poznatky šířit uvnitř organizace na principu sněhové koule.
Česká společnost pro rozvoj lidských zdrojů naplňuje své poslání v letošním roce pod heslem "Členové sobě". Připojit se může každý, kdo chce řešit problémy spolu s jinými neotřelou cestou. Ale stále platí, že výhody networkingu pozná jen ten, kdo dovede brát i dávat.

Autor je prezidentem České společnosti pro rozvoj lidských zdrojů