Kolumbie má image země násilí a politické nestability. Není divu. Obchod s drogami a známé ozbrojené povstalecké skupiny pro ni nejsou zrovna nejlepší vizitkou. I přesto, že se těchto rizik obávají i čeští vývozci, země nabízí celou řadu nových příležitostí k podnikání. Podle odborníků se současná Kolumbie pod vedením prezidenta Alvara Uribe Véleze doslova mění před očima.
Loni v září ji dokonce Mezinárodní banka pro obnovu a rozvoj zařadila na první místo v rámci Latinské Ameriky z hlediska podnikatelské atraktivity.
"Kolumbie má celou řadu výhod pro zahraniční exportní firmy i investory. Jde o nejlidnatější zemi Andského společenství a třetí nejlidnatější stát v celé Latinské Americe s pátou největší ekonomikou," říká Vlastislav Beneš, ekonomický specialista na tuto oblast.
Do karet Kolumbii hraje nejen velký počet potenciálních spotřebitelů, ale také fakt, že má přístup jak k Tichému, tak i k Atlantskému oceánu. Loňský více než čtyřprocentní ekonomický růst zde přesahuje celkový průměr všech latinskoamerických zemí.
Pro české vývozce se loni stala pátým největším trhem v Latinské Americe. Využity ale zatím zdaleka nejsou všechny možnosti. Mezi hlavní tahouny českého vývozu dnes patří například česká exportní jednička Škoda Auto. Právě v Kolumbii jsou škodovky velmi populárním automobilem, a to i přesto, že zde má většina předních zahraničních automobilek své montovny.
Existence místních montoven by rovněž mohla znamenat další šance pro české výrobce náhradních automobilových dílů.

Energetika a zdravotnictví
Kolumbie, to už dnes není jenom kvalitní dobrá káva. "Jsou zde velmi příhodné podmínky pro získávání energetických zdrojů díky významnému hydro-energetickému potenciálu, který tato hornatá andská země nabízí," říká Beneš a dodává: "Země má obrovské bohatství jak takzvaného energetického uhlí, tak koksovatelného černého uhlí a antracitu. Právě v této oblasti by se rovněž mohly uplatnit firmy vyrábějící těžební techniku."
Vláda prezidenta Uribeho se chce ve svém volebním období více věnovat sociálním problémům země, zejména pak většímu zpřístupnění zdravotnictví všem vrstvám obyvatel. Tento program tedy nabízí možnosti českým výrobcům léku, léčiv a zdravotnického zařízení.
Nové příležitosti už podle Vlastislava Beneše některé tuzemské firmy odhalily. Například brněnský Výzkumný ústav pletařský nabízející cévní protézy nebo společnost Lasak produkující zubní implantáty a kostní dřeň. "O výrobky firmy je v Kolumbii velký zájem, a proto jsme se rozhodli vstoupit na trh. V současnosti tam probíhá úspěšná registrace našeho zboží, konkrétní dodávky zatím neproběhly," říká Zdeněk Strnad, ředitel společnosti Lasak. K riziku podnikání uvádí: "Rozhodně se jej v této zemi nebojíme. Spoléháme na dobré kontakty," říká Strnad.
K dalším šancím bezpochyby patří technologie z oblasti životního prostředí. Kolumbie musí intenzívně budovat čističky odpadních vod, protože v kolumbijských velkoměstech začíná být obrovským problémem manipulace s odpady a jejich likvidace, a zásobování kvalitní pitnou vodou patří k místním prioritám.

Brána na další trhy
Pro české podnikatele se Kolumbie může stát branou do Andského společenství nebo do celého Karibského či Středoamerického společného trhu.
Šanci zde mají hlavně ty české firmy, kterým se podaří splnit následující: mít schopného a zavedeného partnera-distributora, dále výrobek, který v zemi dosud není, a v neposlední řadě prodejce ovládajícího španělštinu. Ten by neměl kromě jazykové vybavenosti rovněž postrádat zkušenosti z obchodu se Španělskem nebo přímo s Latinskou Amerikou.
Vlastní prezentace ve španělštině je často pro místní obchody klíčová. Jenom málokterý obchod s Kolumbií lze dělat na dálku. Kolumbijského partnera je třeba si nejprve prověřit, poté získat (a to nejen obchodně, ale snažit se navázat i kamarádské vztahy), popřípadě náležitě zaškolit.
Odborníci se totiž shodují na tom, že kdo se chce na trhu prosadit, měl by se stát kolumbijskému partnerovi přítelem.

Exportní šance v Kolumbii
Automobilový průmysl: výrobci náhradních automobilových dílů
Energetika: výrobci těžební techniky
Zdravotnictví: výrobci léku, léčiv a zdravotnického zařízení
Technologie z oblasti životního prostředí: čističky odpadních vod, manipulace s odpady a jejich likvidace
Jak se na trhu prosadit
Mít schopného a zavedeného distributora
Nabízet výrobek, který na trhu dosud chybí
Mít místního zástupce výborně ovládajícího španělštinu
Mít zástupce se zkušenostmi s obchodem ve Španělsku či Latinské Americe
Nedělat obchody na dálku
Partnera si prověřit na místě
Zdroj: ZÚ v Kolumbii