Podnikatelé, kteří se rozhodnout vstoupit na italský trh, musí počítat s tím, že Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) může poskytovat krytí rizik nezaplacení u běžných krátkodobých pohledávek, tj. se splatností do dvou let pouze v rámci tzv. komerčního pojištění. Státní podpora v oblasti pojištění rizik nezaplacení krátkodobých pohledávek není pro oblast Evropské unie dovolena.
Pro projekty, kde splatnost dodavatelského úvěru přesahuje dva roky, je již možné nabídku pojištění EGAP rozšířit i o produkty se státní podporou, tzn. produkty, jejichž krytí je zajištěno pojistnými fondy a rezervami garantovanými státem.
O komerční pojištění EGAP v Itálii je mezi českými firmami poměrně vysoký zájem. Co se týká pojistné angažovanosti drží si Itálie třetí místo, ale bohužel je rovněž na třetím místě co se týká objemu vypláceného pojistného plnění. Tyto objemy přitom dále narůstají. Nicméně zájem o pojištění rizik stoupá celkově, a to vzhledem ke zvyšujícímu se zájmu o pojištění rizika pohledávek. Jen vloni EGAP v oblasti komerčního pojištění pojistil objem vývozu ve výši 4,4 miliardy korun.

Nelze říci, že by italští kupující byli našimi vývozci vnímáni jako výjimečně rizikoví. Přesto třetí pořadí v objemu vyplácených pojistných událostí vysvětluje EGAP při analýze příčin dvěma důvody:
Za prvé, Itálie je pro naše exportéry vstupní branou pro některé další trhy Evropské unie (zejména v oblasti textilu). Proto se více vnímá obchodní potenciál partnera a při vybírání klientů se věnuje menší pozornost jejich bonitě a finančnímu zázemí. Právě zmíněný textilní obor se však potýká s existenčními problémy v celé EU.
EGAP při zkoumání příčin vzniku pojistných událostí v posledních třech letech zaznamenal i následující fakt. Někteří kupující z jižních oblastí Itálie zneužili svých vědomostí, které měli, při pronikání na textilní trh EU. Nakupovali totiž ve východní a střední Evropě a už předem věděli, že nezaplatí dluh a následně zmizí z trhu.
Vymáhání takových pohledávek je pro samotného exportéra obtížné, ale i úvěrová pojišťovna je často zavedena do slepé uličky. Po zjištění zmíněného typu obchodního chování se EGAP aktivněji podílel na výměně informací s ostatními pojišťovnami v rámci svého členství v CreditAllianci.
Aktivně zjišťoval, zda kupující současně objednává menší ale obdobné objemy dodávek i u jiných dodavatelů střední a východní Evropy, aby se mohlo preventivně reagovat na vytipování takových nestandardních obchodů. Cílem těchto kroků bylo zabránit dalšímu vzniku a šíření obdobných praktik. Dá se říci, že v poslední době EGAP je již nezaznamenává.

Za druhé, z analýzy příčin pojistných událostí a z analýzy rizikových faktorů jednotlivých kupujících při schvalování úvěrových limitů je zřejmý fakt, že podnikatelé v Itálii jsou běžně zvyklí na vysoký stupeň externího financování svých aktivit.
Externím financováním se rozumějí jednak bankovní úvěry a jednak dodavatelské úvěry. Pokud bychom srovnávali rozvahu podnikatele ze Skandinávie s rozvahou podnikatele z Itálie, potom zjistíme, že severské země jsou konzervativnější a více spoléhají na vlastní zdroje a vysoké stupně likvidity. V Itálii je tomu přesně naopak. Podnikatelé více spoléhají na své obchodní dovednosti a na rychlé obrátky zboží, dodavatelský úvěr považují za zcela samozřejmou záležitost a umějí s ním velmi dobře pracovat.
Jestliže průměrná platební podmínka na komerčním pojištění je přibližně padesát dní, potom v Itálii přesahuje devadesát dní. V Itálii je tedy zcela přirozené požadovat od dodavatele prodloužení sjednané splatnosti.
Někdy však dochází k prodloužení splatnosti bez předešlého ujednání s dodavatelem, což lze vysvětlit i určitými platebními zvyklostmi. Podle zkušeností EGAP právě díky těmto zvyklostem dochází k překračování sjednané splatnosti až o šedesát dní.
Vzhledem k tomu, že vyšší závislost na externím financování je vždy analytiky považována za rizikový faktor, bude prodej takovým kupujícím nejen v Itálii, ale kdekoliv na světě, vnímán jako více rizikový. Z toho důvodu je volba úvěrového pojištění vždy na místě tak, aby finanční rizika zahraničního obchodu byla minimalizována.
Itálie je důležitým obchodním partnerem pro naše podnikatele. Ošetření rizik prostřednictvím úvěrového pojištění však neznamená nedůvěru vůči obchodnímu partnerovi, který se o svém prověřování v souvislosti s realizací obchodu od českých subjektů nedozví. EGAP totiž postupuje při zjišťování bonity zahraničních kupujících zcela anonymně, anebo v souladu s pokyny svého klienta. 

Autor je vrchním ředitelem úseku komerčního pojištění EGAP