Když Ministerstvo financí před dvěma týdny položilo na stůl náměty na změny v bankovním sektoru a pozvalo k diskusi o potřebných úpravách všechny zúčastněné, strhla se bouře nevole.
Jedním z hlavních argumentů bylo tvrzení, že jakékoliv úpravy pravidel podnikání bank na českém trhu jsou v Evropě nevídané a odporují zvyklostem západní Evropy, ke které se chceme přiblížit.
Opusťme ale rovinu prohlášení a podívejme se na fakta. Uvidíme, že návrhy Ministerstva financí na větší transparentnost, srovnatelnost a mobilitu klientů ani zdaleka nejdou nad přísné úpravy některých zemí. Je proto v zájmu všech dohodnout se na takovém řešení, které by vyvážilo oprávněné zájmy klientů i bank a které by minimalizovalo náklady - ty finanční i ty na nedobré pověsti finančních institucí.

(Ne)konkurenční Evropa

Častým argumentem proti návrhům Ministerstva financí je, že konkurence u nás funguje stejně dobře jako kdekoliv jinde v Evropě. Ale co když nefunguje ani v Evropě?
Toto není žádná kacířská myšlenka, ale oficiální názor Evropské komise (EK). Právě toto pondělí EK oznámila formální zahájení prošetřování úrovně konkurence v retailovém bankovnictví a v pojišťovnictví a naznačila, že vedle potenciálních sankčních opatření vůči jednotlivým institucím lze očekávat i legislativní změny.
EK zahájeným šetřením reaguje na řadu negativních informací o selhávání konkurence a reaguje na evropské poměry nečekaně rychle - první předběžné závěry z právě zahájené analýzy hodlá publikovat do konce letošního roku a v průběhu roku příštího zkoumat další oblasti finančních služeb. Poprvé v historii bude komisařka odpovědná za oblast hospodářské soutěže koordinovat svá šetření s komisařem odpovědným za vnitřní trh (včetně finančních služeb) a veškeré změny připravovat společně.
EU upravuje také některé ceny bankovních služeb. Tak například ve všech zemích eurozóny (a také ve Švédsku) platí od roku 2001 nařízení o přeshraničních platbách v euro. Na jeho základě musí banky v rámci Evropské unie zpoplatňovat retailové platby do výše 12 500 eur stejným poplatkem, ať už jde o platbu v rámci jednoho státu, nebo o platbu přeshraniční. EK chce navíc zvýšit limit na 50 000 eur, a podpořit tak intenzívnější konkurenci bank při oslovování klientů v jiných zemích.

Rakousko - sliby platí

České bankovní poplatky jsou často srovnávané s těmi rakouskými. Srovnat je ale potřeba i další podmínky. V Rakousku sice neexistuje přímá regulace bankovních poplatků, ale přesto existují přísná pravidla. Rakouský Nejvyšší soud totiž rozhodl, že se v případě již uzavřených smluv o účtu nesmí jednostranně zvyšovat bankovní poplatky. Jedinou výjimkou jsou zvýšení ovlivněná skutečnostmi mimo kontrolu banky, tedy například o započtení dopadů inflace, zvýšení poštovného či zvýšení poplatků korespondentských bank v třetích zemích.
Jen za takových okolností může banka poplatky jednostranně zvýšit. Smlouva musí navíc přesně definovat, které externí faktory výši poplatků ovlivní a banka je povinna v případě poklesu externích nákladů okamžitě snížit i poplatky účtované klientům.

Španělsko - regulátor bdí

Španělsko bezpochyby není zemí, která by byla pověstná vysokou mírou regulace. Banky zde mohou samy určovat výši poplatků, ale musí o nich jasně informovat. Zdali tak činí, nebo ne, posuzuje bankovní regulátor. Bank Espaňa kontroluje "řádnost, jasnost a srozumitelnost" ceníků a informačních brožur a dokud je neschválí, není možno nový ceník aplikovat. Nejde navíc o nijak formální posouzení - ze 424 žádostí v roce 2003 měla španělská centrální banka výhrady k 204 návrhům! V zájmu transparentnosti a srovnatelnosti podmínek jednotlivých bank vede centrální banka aktuální sazebníky také na webu a nabízí tak možnost rychlého srovnání všech nabídek.

Keltský tygr v akci

Oblíbeným příkladem země přívětivé pro podnikatele je Irsko. Alespoň tam by tedy neměla existovat žádná regulace. Nebo že by i tam?
Možná překvapivě je v Irsku ochrana spotřebitele na finančním trhu tématem, kterému se věnuje velká pozornost a regulace bankovních poplatků je zde zavedena od roku 1989. Irský regulátor (Irish Financial Services Regulatory Authority, IFSRA) sleduje výši poplatků a pravidelně je v roli zákazníka testuje. Banky musí oznamovat IFSRA všechny změny bankovních poplatků a nechat si je schválit. V řadě případů IFSRA veřejně požadovala, aby banka od zvýšení poplatků upustila, a výrazně tak přispěla k omezenému růstu bankovních poplatků. IFSRA rovněž dohlíží na to, aby banky před samotným zvýšením poplatků jejich nárůst avizovaly prostřednictvím inzerátu v tisku.
Jak je vidět, otázka bankovních poplatků trápí celou Evropu a ani země, pověstné svou přátelskostí vůči podnikatelům, neváhají v případě potřeby zasáhnout. Ke změnám musí dojít i v České republice - a jak ukazují příklady silného rakouského, španělského i irského bankovního sektoru, transparentní a srovnatelné podmínky pro klienty bankovnictví nepoškozují. Právě naopak.


Autor je náměstkem ministra financí

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist