Senát se chystá zrušit povinné účtenky

Praha, 29. 7. 2005
Senátoři dnes s největší pravděpodobností schválí návrh zákona, který zruší povinné vydávání účtenek za zboží nad padesát korun.
Hlasovat o tom budou pouhý měsíc poté, co vstoupila v platnost novela živnostenského zákona a co Poslanecká sněmovna odmítla návrh ODS účtenky zrušit.
"Návrh nyní prosadil šéf rozpočtového výboru Milan Balabán. Byl to plán klubu ODS," říká jeho předseda Tomáš Julínek.
Senát chce být rychlejší než vláda, která se na základě prohlášení Jiřího Paroubka rozhodla předložit návrh na zrušení až na zářijové schůzi Poslanecké sněmovny.
"Pokud získá návrh podporu v plénu, půjde na mimořádnou schůzi sněmovny v polovině srpna a v září už bude účinný. Ušetří se tím minimálně tři měsíce legislativního procesu," zdůvodňuje svou aktivitu Balabán.
Jeho návrh má velkou šanci na přijetí, protože senátorské kluby ODS i KDU-ČSL budou hlasovat pro, což dohromady znamená více než šedesátiprocentní podporu. Většina senátorů je pro zrušení účtenkové povinnosti i z toho důvodu, že původní zákon o registračních pokladnách sněmovně už jednou vrátili.
Přestože většina v Senátu návrh nejspíš prosadí, některým senátorům tento postup vadí. "Domnívám se, že ho podpoříme, ale je tam jeden velký problém. Paragraf novelizující živnostenský zákon je přilepen k návrhu zákona, kterým by se Senát jinak nezabýval. Zasahuje do státního rozpočtu a senátoři neradi hlasují o věcech, které nemohou ovlivnit. Stejná averze je i vůči přílepkům," vyjadřuje pochybnosti Josef Zoser, který v Senátu vede Sdružení nezávislých kandidátů.
Zrušení účtenek je připojeno jako pozměňovací návrh k zákonu o státní záruce Českým drahám na nákup nových vlaků a lokomotiv, který už schválila poslanecká sněmovna. České dráhy si berou úvěr 1,4 miliardy od Eurofimy, která financuje nákupy vlaků po celé Evropě.
Zdržení zákona tím, že se bude vracet do parlamentu, dráhám vadí. "Znamená to, že budeme muset úvěr čerpat později, což se může promítnout do výše úhrady vlaků. Je to velmi akutní, současné vlaky jsou za hranicí životnosti. Jsou náročné na údržbu, mají častější závady," říká Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.
"Podle mého názoru je to postup na hranici ústavy, protože si parlament nemůže kvůli akutnímu nákupu vlaků dovolit zákon o záruce Českým drahám neschválit," říká Soňa Paukrtová z Klubu otevřené demokracie, který návrh na zrušení účtenek nepodpoří.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist