Český pedagog ví své


První žena-ministryně školství v nové republice, ještě stále v čele resortu, k reformě školství přistoupila revolucí shora, nakloněná víc lobbistům a bossům vlivových organizací učitelstva a také pomazané škodné ve vysokých úřadech.
Školská buzko-reforma předčí svou zparchantělostí všechny předchozí. Není návratem ani k sociálně demokratické "jednotné škole" (tu vymyslel před šedesáti lety profesor Václav Příhoda a pak mu ji ukradli komunisté), ani ke "škole integrované" z let devadesátých (vznikající postupnými proměnami zdola), ale ke školství marginalizovanému, hodnotově rozplizlému, s výrazně sníženými nároky na obsahy a cíle vzdělávání. Dnes se v Česku módně a mlhavě nazývají "kompetence", což může být i eufemismus pro povrchnost, banality a ignoranci k vědě.

Slušný nový byznys!

Bojové pokřiky školských radikálů nás převálcovaly úměrně naší netečnosti, pokrytectví, servilitě a všeobecné demoralizaci. Nejvíce o tom vědí nároční učitelé ve školách všech úrovní. Ze strachu o přežití nároky na žáky snižují nebo odcházejí. Tichošlapy byli mnozí učenci na vysokých školách, až letos vydali ex post k rozhodnutým věcem monotematické číslo časopisu Pedagogika, vyznačující se rozpaky z unáhleně startované reformy.
Velký třesk je ale odstartován od tohoto školního roku a každá škola si bude moci vyučovat podle vlastního ŠVP (školního vzdělávacího programu). Školy vydržely leccos a i teď se nějak učit bude. V praxi si ze zákona všemocní "říďové" s právní subjektivitou stejně udělají, co uznají sami za vhodné. Však to dělali i bez zákona! V tisku byly popsány situace, kdy to vypadá, že se v některých školách zbláznili a radní se chytají za hlavu.
RVP (rámcové vzdělávací programy místo dosavadních osnov, ze kterých se ŠVP odvozují) jsou shora vynucovanou reformu "švédského" typu, ale bez tamní národní solidní a víc než desetileté přípravy. Nedivím se, že většina učitelstva a rodičovské veřejnosti je po špatných zkušenostech z minulosti ke zdejším školským "reformám" nedůvěřivá.
Školští vašnostové se však rozhodli, že učitelstvo masově pedagogicko-kriticky přeškolí, každý rok po desetitisíci ovečkách. Naplánovali si to na deset dalších let, bude nás to stát jednu miliardu a čtvrt. Vzdělávat kantory bude smět každý, komu se podaří akreditovat program prostřednictvím komisí v ministerstvu školství. Nový byznys se vzděláváním učitelů se nám už rozběhl. (Sazebník uveřejnily Učitelské noviny v č. 23 - 24.) Těmi stamilióny Kč se mi rozšiřují panenky. Jestli se nejedná o nový sofistikovaný tunel, to se teprve ukáže.
Autor učí na Západočeské univerzitě v Plzni