Dopravci chystají dražší jízdné


Dopravní společnosti začínají postupně oznamovat krajským úřadům, že kvůli razantnímu zdražení benzínu a nafty budou muset zdražit jízdenky nebo omezit linky, pokud nedostanou více peněz na pohonné hmoty.
"Nechceme dopravu zdražovat ani omezovat," říká Stanislava Jakešová, vedoucí odboru dopravy krajského úřadu v Liberci. Dodala, že se na úřad už obrátili čtyři největší dopravci v kraji.
Liberecký kraj, který letos dotuje železniční a autobusovou dopravu a tramvajovou linku mezi Libercem a Jabloncem celkovou částkou 375 miliónů korun, tak nejspíš sáhne po své rozpočtové rezervě a obrátí se s žádostí o pomoc na Ministerstvo financí. "Využijeme to," říká Jakešová.
Ministr Bohuslav Sobotka totiž kraje k takovému postupu v pondělí nepřímo vyzval. "Jsme připraveni mapovat situaci a uvidíme. Pokud tyto požadavky od krajů budou, neshodíme je ze stolu," řekl Sobotka. Dodal, že vláda bude ale postupovat tak, aby se neprohloubil schodek státního rozpočtu.
Podobně se kabinet zachoval i loni, kdy krajům poslal desítky miliónů korun poté, co stát zvýšil spotřební daň z nafty přibližně o 1,80 koruny za litr.
Sobotkův mluvčí Marek Zeman uvedl, že na ministerstvo zatím žádná žádost z krajů nedorazila. Ministerstvo ovšem zatím nesdělilo, že krajům vyhoví. "Budeme o tom jednat," říká Zeman.

Složitější procedura

Žádná žádost o kompenzaci za drahý benzín a naftu nejspíš na Ministerstvo financí nedorazí z Karlovarského kraje. Tamní vedoucí oddělení veřejné dopravy krajského úřadu Vladimír Malý totiž nepokládá za příliš pravděpodobné, že by k dopravním firmám nakonec zamířily další peníze.
Případné zvýšení krajských rozpočtů na dopravu o státní peníze je mnohem komplikovanější než vloni. Tehdy totiž takzvanou dopravní obslužnost dotoval přímo státní rozpočet, a kraj byl pouze prostředníkem. Od letošního roku ovšem mají veřejnou dopravu zcela na starosti kraje.
Aby kraj mohl mimořádnou dotaci přijmout a zahrnout ji do svého rozpočtu, muselo by se kvůli tomu sejít krajské zastupitelstvo a tuto transakci odsouhlasit. Než by se tedy peníze nakonec dostaly až k dopravcům, mohlo by to podle Malého trvat i poměrně dlouhou dobu.
"Myslím, že dopravcům nakonec nezbude nic jiného než sáhnout do svých nákladů a přehodnotit například nákup nových autobusů," odhaduje Malý.
Jeho kolegyně z libereckého krajského úřadu Stanislava Jakešová ovšem odhaduje, že by případné zasedání krajského zastupitelstva neměl být zásadní problém. "Byla by to jen formalita," říká Jakešová.

Zdražení o dvě koruny

Dva karlovarští dopravci už krajskému úřadu oznámili, že budou zdražovat.
Podle předběžných výpočtů by ale nemělo jít o citelné zvýšení ceny jízdenky. Nejkratší několikakilometrové trasy by měly zdražit o korunu, linky dlouhé více než třicet kilometrů o dvě koruny.
"Snad to bude pro cestující přijatelné," říká Vladimír Malý z karlovarského krajského úřadu. Naproti tomu na Vysočině zatím krajský úřad nemá žádné zprávy od dopravních firem, že by chystaly zdražování anebo chtěly požádat o mimořádnou dotaci.
"Pozítří to ale samozřejmě může být jinak, cena nafty a benzínu je úděsná," říká vedoucí oddělení dopravní obslužnosti krajského úřadu v Jihlavě Zdeněk Navrkal.