Dopravci chystají dražší jízdné
Dopravní společnosti začínají postupně oznamovat krajským úřadům, že kvůli razantnímu zdražení benzínu a nafty budou muset zdražit jízdenky nebo omezit linky, pokud nedostanou více peněz na pohonné hmoty.
"Nechceme dopravu zdražovat ani omezovat," říká Stanislava Jakešová, vedoucí odboru dopravy krajského úřadu v Liberci. Dodala, že se na úřad už obrátili čtyři největší dopravci v kraji.
Liberecký kraj, který letos dotuje železniční a autobusovou dopravu a tramvajovou linku mezi Libercem a Jabloncem celkovou částkou 375 miliónů korun, tak nejspíš sáhne po své rozpočtové rezervě a obrátí se s žádostí o pomoc na Ministerstvo financí. "Využijeme to," říká Jakešová.
Ministr Bohuslav Sobotka totiž kraje k takovému postupu v pondělí nepřímo vyzval. "Jsme připraveni mapovat situaci a uvidíme. Pokud tyto požadavky od krajů budou, neshodíme je ze stolu," řekl Sobotka. Dodal, že vláda bude ale postupovat tak, aby se neprohloubil schodek státního rozpočtu.
Podobně se kabinet zachoval i loni, kdy krajům poslal desítky miliónů korun poté, co stát zvýšil spotřební daň z nafty přibližně o 1,80 koruny za litr.
Sobotkův mluvčí Marek Zeman uvedl, že na ministerstvo zatím žádná žádost z krajů nedorazila. Ministerstvo ovšem zatím nesdělilo, že krajům vyhoví. "Budeme o tom jednat," říká Zeman.
Složitější procedura
Žádná žádost o kompenzaci za drahý benzín a naftu nejspíš na Ministerstvo financí nedorazí z Karlovarského kraje. Tamní vedoucí oddělení veřejné dopravy krajského úřadu Vladimír Malý totiž nepokládá za příliš pravděpodobné, že by k dopravním firmám nakonec zamířily další peníze.
Případné zvýšení krajských rozpočtů na dopravu o státní peníze je mnohem komplikovanější než vloni. Tehdy totiž takzvanou dopravní obslužnost dotoval přímo státní rozpočet, a kraj byl pouze prostředníkem. Od letošního roku ovšem mají veřejnou dopravu zcela na starosti kraje.
Aby kraj mohl mimořádnou dotaci přijmout a zahrnout ji do svého rozpočtu, muselo by se kvůli tomu sejít krajské zastupitelstvo a tuto transakci odsouhlasit. Než by se tedy peníze nakonec dostaly až k dopravcům, mohlo by to podle Malého trvat i poměrně dlouhou dobu.
"Myslím, že dopravcům nakonec nezbude nic jiného než sáhnout do svých nákladů a přehodnotit například nákup nových autobusů," odhaduje Malý.
Jeho kolegyně z libereckého krajského úřadu Stanislava Jakešová ovšem odhaduje, že by případné zasedání krajského zastupitelstva neměl být zásadní problém. "Byla by to jen formalita," říká Jakešová.
Zdražení o dvě koruny
Dva karlovarští dopravci už krajskému úřadu oznámili, že budou zdražovat.
Podle předběžných výpočtů by ale nemělo jít o citelné zvýšení ceny jízdenky. Nejkratší několikakilometrové trasy by měly zdražit o korunu, linky dlouhé více než třicet kilometrů o dvě koruny.
"Snad to bude pro cestující přijatelné," říká Vladimír Malý z karlovarského krajského úřadu. Naproti tomu na Vysočině zatím krajský úřad nemá žádné zprávy od dopravních firem, že by chystaly zdražování anebo chtěly požádat o mimořádnou dotaci.
"Pozítří to ale samozřejmě může být jinak, cena nafty a benzínu je úděsná," říká vedoucí oddělení dopravní obslužnosti krajského úřadu v Jihlavě Zdeněk Navrkal.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist