Jens Eckhard
Americká letecká společnost Delta Air Lines včera vyhlásila bankrot. Třetí největší americké aerolinie požádaly o soudní ochranu před věřiteli kvůli vysokému dluhu, drahému palivu a konkurenci nízkonákladových přepravců. Delta se obrátila na bankrotový soud na Manhattanu těsně po konci včerejšího obchodování s akciemi na Wall Street. Delta se stala již třetí velkou americkou leteckou společností v režimu bankrotové ochrany.
Kvůli vysokým cenám kerosinu a dlouholeté ztrátě stojí na pokraji krachu také další americké letecká společnosti - Northwest Airlines.
Management Northwestu chtěl podle vyjádření mluvčího pilotů Willa Holmana rozhodnout o vyhlášení platební neschopnosti již včera.
V roce 2002 návrh na konkurs musel podat koncern United Airlines, v roce 2002 a 2004 pak do platební neschopnosti opakovaně spadla firma US Airways.

Akcie firem se propadly
Na spekulace o možné insolvenci reagovaly kursy obou aerolinií propadem. U Northwest se hodnota akcií zřítila o více než 85 procent - zatímco minulý rok stály ještě téměř 12 dolarů, včera to bylo kolem 1,26 dolaru.
Vedení společnosti se proto mělo večer sejít, aby se poradilo o možném podání návrhu na platební neschopnost a ochranu před věřiteli v rámci tzv. kapitoly 11. Koncern Northwest, založený v roce 1926, je přitom nejstarší leteckou firmou v USA. Jeho management už několik měsíců bezvýsledně vede spor se zástupci nejrůznějších odborů, s nimiž se snaží dohodnout na snížení nákladů o 1,1 miliardy dolarů. To by vysoce zadlužené firmě mělo zajistit přežití.
Jen ve třetím čtvrtletí letošního roku přitom Northwest počítá se ztrátou 350 až 400 miliónů dolarů. Kvůli hurikánu Katrina by se ztráta mohla ještě prohloubit. Do stávky koncem srpna navíc vstoupilo 4400 mechaniků. Jejich odborový svaz Aircraft Mechanics Fraternal Association totiž odmítá úsporný balík opatření v hodnotě 200 miliónů dolarů. Před několika dny jednání se zástupci odborů skončila bezvýsledně.
Také u konkurenta Delta Air se předchozí spekulace o možném vyhlášení platební neschopnosti promítly do hodnoty akcií. Akcie, které kdysi stály 60 dolarů, nyní nemají hodnotu téměř ani dolaru jednoho. Společnost je, měřeno počtem přepravených pasažérů, po společnosti American Airlines druhou největší firmou na světě.
Její šéf Gerald Grinstein přitom již několikrát varoval, že vedení zkoumá možnost vyhlásit platební neschopnosti jako jedno z řešení současných potíží.

Strukturální těžkosti
Americké aerolinie trápí v první řadě strukturální problémy. Klasické letecké společnosti, které mají složitou síť stěžejních letišť, a tím pádem i vysoké personální náklady, totiž příliš pozdě zareagovaly na nástup tzv. nízkorozpočtových společností. Zatímco efektivně strukturované společnosti jako Southwest Airlines či Jetblue rostou se ziskem, vykazuje tzv. velká šestka klasických aerolinií posledních pět let pouze ztrátu.
Experti počítají s tím, že firmy jako American, United, Delta, Northwest, Continental a US Airways letos společně vykáží ztrátu ve výši zhruba deseti miliard dolarů. Firmy navíc do finančních potíží přivedly dramaticky rostoucí ceny pohonných hmot. Kvůli nim nemohou společnosti plnit své finanční závazky.
Northwest tak v úterý potvrdila, že není schopna zaplatit pohledávky věřitelů ve výši 42 miliónů dolarů a učinit další vklad na konto penzijního fondu zaměstnanců ve výši 65 miliónů dolarů.
To je podle analytiků jasný signál, že firma musí vyhlásit platební neschopnost.
"Je očividné, že se firma vydala směrem ke kapitole 11," řekl Philip Baggaley ze společnosti Standard & Poor's.

050915-17 ()

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist