Jiří Kubínek, náměstek ministra
Ministerstvo dopravy
Iniciátor a garant zavedení systému výkonového zpoplatnění a předseda Výběrové komise
My jsme vypracovali zadávací podmínky, které byly terčem řady útoků. Původně se mýtné mělo vybírat pouze na čtyřproudových komunikacích. Byli jsme však na několika zasedáních Evropské komise, kde jsme vyjednali, že nemusíme brát v potaz pouze čtyřproudové komunikace, ale můžeme se obrátit i na silnice první třídy, které nahrazují nedokonalou síť čtyřproudových komunikací.
Z toho vznikl provopočátek našeho projektu, kdy říkáme, že výběrové řízení je na téma 2100 kilometrů. V první fázi jde o zhruba 970 kilometrů čtyřproudových komunikací a ve druhé fázi o zbytek silnic první třídy. Jsem přesvědčen, že jsme udělali maximum pro to, abychom vytvořili nejlepší a nejprůhlednější zadávací dokumentaci, nejprůhlednější zadávací řízení i nejprůhlednější výběrovou komisi.
Je nutné respektovat, že každý sám zváží, zda může nebo nemůže. Čtyři významná konsorcia se do tendru přihlásila, tam je osmnáct firem. Tyto firmy pochopily, že mohou zpracovat nabídku, a podaly ji.
Nikdo zatím neprotestoval. Všichni členové výběrové komise jsou si vědomi toho, že když komise doporučí a vláda rozhodne, může se někdo z dotyčných cítit poškozen a může se odvolat. Zákon umožňuje odvolání i tomu, kdo se výběrového řízení neúčastní, když složí příslušnou zálohu. Pokud je v procesu Úřad pro hospodářskou soutěž, pak nelze podepsat smlouvu a celý proces se zdrží. Zdržení znamená pro republiku významné finanční ztráty. Spolu s legislativou jsou možná odvolání nejvýznamnějšími riziky, která mohou projekt zavedení výkonového zpoplatnění těžké nákladní dopravy v zemi ohrozit.

Vlastimil Beneš, ředitel pro rozvoj obchodu
Damovo
Firma je členem konsorcia, které v tendru podalo nejnižší nabídku - včetně daně 15 miliard korun
Společnosti Damovo Česká republika, s. r. o. (součást Damovo Group se sídlem ve Velké Británii), Ascom (CZ), s. r. o. (dceřiná společnost Ascom Switzerland Ltd.), FELA Management AG (Švýcarsko) a ABD Group, a. s. (Česká republika) společně vytvořily konsorcium s názvem MYTIA.
Společnost Damovo, jako vedoucí konsorcia MYTIA, prošla od doby svého vzniku rychlým a dynamickým vývojem. Z dodavatele telekomunikačních technologií se rozrostla až do pozice systémového integrátora vyšších investičních celků.
Jsme přesvědčeni o tom, že nabídka, kterou naše konsorcium předložilo, představuje řešení, které je nejen cenově výhodné, ale díky použitým technologiím umožňuje velmi rychlou a spolehlivou implementaci a realizaci. Vzhledem k tomu, že další hodnocení je nyní zcela v kompetenci komise jmenované vládou, zdržíme se v současné době jakýchkoliv dalších komentářů.
K debatě, která se v posledních dnech rozpoutala v médiích, zda by nebylo z nejrůznějších důvodů lepší výběrové řízení zrušit, se ze stejného důvodu nebudeme připojovat, ani se k ní vyjadřovat.
Chceme jen poznamenat, že bylo již mnoha odborníky konstatováno, že každý den zdržení v zavedení systému elektronického mýtného představuje velké finanční i materiální ztráty nejen pro Ministerstvo dopravy, ale pro celou Českou republiku, a s tímto stanoviskem se plně ztotožňujeme.
Podmínky výběrového řízení byly náročné, ale nabídku předložila čtyři seskupení renomovaných společností. Výběrová komise podle našeho mínění tedy určitě má z čeho vybírat.

Diskutujte k tématu Fóra HN: Česko zavádí mýtné pro silniční nákladní dopravu