Václav Jirovský, univerzitní docent
Karlova univerzita, Praha
docent fakulty softwarového inženýrství Matematicko-fyzikální fakulty UK
Výběrovému řízení na elektronické mýtné předcházel nestandardní výběr projektového manažera. I podmínky pro výběr dodavatele se nesou v podobném duchu. Pokud jde o model výběru mýtného a architekturu systému, většina odborné veřejnosti zastávala poněkud odlišné názory, než představitelé Ministerstva dopravy, nicméně tyto názory byly přehlíženy.
Byla potlačena myšlenka celoplošného zpoplatnění, která jako jediná disponuje ekonomickými nástroji pro řízení dopravních toků a stimuluje zájem o využívání palubních jednotek dopravci, zcela byla opomenuta směrnice EU 2004/52, jež doporučuje využití satelitních a GSM technologií.
Nezvyklý počátek projektu, kdy státní úředníci začali navrhovat architekturu elektronického systému vyhovující předpokládanému dodavateli místo hledání nejvhodnějšího modelu zpoplatnění, se projevil i ve vypsaném výběrovém řízení. Technické předpoklady a ekonomické odhady se často výrazně liší a výsledná interpretace směřuje k výraznému nadhodnocení efektivity i očekávaných přínosů. Původně očekávaná cena za dodávku systému zůstala v oblasti snových vizí ministerstva.
O snížení počtu kamiónů na dálnicích se dá uvažovat jen v souvislosti s masovým objížděním mýtných úseků, což na jedné z nejhustších sítí v Evropě nebude problém. Nebylo by lepší projekt zastavit a vypsat nové výběrové řízení, vycházející z reálných studií zpracovaných odborníky? Zvláště pak, když neúspěšní uchazeči se pravděpodobně odvolají, a tak se odstartování projektu stejně zpozdí. Z hlediska čistě systémového by to asi bylo nejlepší.


Martin Záklasník, vedoucí projektu mýta v Česku
T - Systems international
Firma se podílí na výběru mýta v Německu a českého tendru se odmítla zúčastnit
Skutečnost, že se výběrového řízení nezúčastnila celá řada významných provozovatelů mýtných systémů, není přehlédnutelná a hovoří sama za sebe. Zadávací dokumentaci chybí na mnoha místech jasnost a jednoznačnost. Na tomto základě není možné nakalkulovat realistickou a závaznou nabídku bez nepříjemných překvapení pro zadavatele. Budeme velmi pozorně sledovat další průběh a vývoj výběrového řízení.
Podmínky zadávací dokumentace jsou mnohdy nerealistické a nemohou podle naší analýzy vést k optimálnímu výsledku pro Českou republiku. Nezávisle na nabízené technologii je časový rámec implementace projektu v délce deseti měsíců nerealistický, během této doby nelze získat ani akceptaci uživatelů systému.
Naše společnost klade velkou váhu na to, aby odevzdávala pouze seriózní nabídky s realistickým konceptem. Nadále máme zájem vystavět a provozovat pro Česko technologicky moderní, stabilní a všestranný mýtný systém, který nebude muset být již za pár let nahrazen systémem jiným.
Satelitní systémy výběru mýta budou na základě doporučení Evropské unie již brzy evropským standardem. Investice do systému, který používá jinou technologii, může již v brzkém horizontu vést k neefektivně vynaloženým veřejným prostředkům. Včasné rozhodnutí pro nejnovější technologii výběru mýta chrání vynaložené investice. Navíc otvírá tato moderní technologie nové možnosti proaktivního řízení dopravy.
V Česku se výběrového řízení zúčastnili pouze poskytovatelé předešlých technologických generací mýtných systémů. Česko tedy nemůže využít předností, které moderní technologie výběru mýta nabízejí.

Diskutujte k tématu Fóra HN: ČESKO ZAVÁDÍ MÝTNÉ PRO SILNIČNÍ NÁKLADNÍ DOPRAVU