Víc než sto firem si vyzvedlo zadávací podmínky tendru na zavedení mýtného v Česku. O dva měsíce později se počet zájemců o lukrativní zakázku rázně smrskl: v pouhých čtyřech konsorciích, která podala přihlášku, se nesešla ani pětina původních uchazečů (navíc šest z nich patří do jednoho koncernu). Debakl? Podle Ministerstva dopravy nikoli.
Pokud to není debakl, co tedy? Možnost první: nedávné velmi silné erupce na Slunci ovlivnily uvažování šéfů více než osmdesáti firem natolik, že se dobrovolně vzdali zisku, který by jim vybírání mýtného přineslo. Možnost druhá: naplňuje se podezření, že zadání této zakázky je k jednomu ze systémů výběru mýta vstřícnější než k tomu druhému.
Třeba někdo objeví možnost třetí, která mne nenapadla. Jedno je však jisté. Žádnou jinou veřejnou zakázku neprovázelo tak intenzívní lobbování jako tuto. Zapojili se do něj nejen lobbisté, public relations agentury a politici, ale i zcela nečekaní aktéři. Na redakci se obraceli lidé z vysokých škol, členové odborných sekcí politických stran, informatici, poradci, lidé z dopravních firem. Z jejich názorů přitom bylo obvykle zřejmé, pro koho jim bije srdce: zda pro německý satelit (a také pro sociální demokracii), nebo pro rakouské mikrovlny (a pro lidovce).
Mýto nejspíš bude zavedeno a přinese hromadu peněz. V mých vzpomínkách však tato zakázka zůstane podivnou. Například proto, že podmínkám nevyhověly některé firmy, které vybírají mýto v několika zemích. A tak rozumím hlasům, které navrhují zrušení tendru.


Diskutujte k tématu Fóra HN: Česko zavádí mýtné pro silniční nákladní dopravu