Uzavřít pojistku na povinné ručení bez návštěvy pobočky a vyřídit ji po telefonu nebo prostřednictvím internetu? Tento pohodlnější a rychlejší způsob umožňuje letos řidičům více pojišťoven než v minulých letech.

Ihned nebo do hodiny
Pojišťovny tak reagují na konkurenci společnosti Callin, která od poloviny září jako první v Česku rozjela prodej povinného ručení po telefonu. Souvisí to také s větším rozšířením internetu v tuzemsku a s rostoucí ochotou lidí používat při obstarávání služeb a věcí elektronické kanály.
"Když někdo splácí leasing a musí vydělávat na hypotéku, nemůže obcházet přepážky pojišťoven. Potřebuje si služby zařídit po telefonu nebo po internetu. A my na to musíme reagovat," říká Zdeněk Šťástka, šéf České podnikatelské pojišťovny (ČPP).
Uzavřít pojistku na povinné ručení po internetu bylo dosud možné u ČPP i pojišťovny Allianz, od prvního listopadu k nim přibude dvojka na trhu Kooperativa.
"Klient vyplní potřebné údaje, zaplatí prostřednictvím internetu buď kartou, nebo službou České spořitelny Servis 24 a okamžitě si může vytisknout platnou smlouvu. Zelenou kartu pro cesty do zahraničí obdrží poštou," vysvětluje Marek Vích, mluvčí Kooperativy.
"Pojištění je platné od chvíle, kdy je platba připsána na účet. Při platbě přes eBanku je to do hodiny, převodem z účtu u jiné banky nebo složenkou zhruba do jednoho dne," tvrdí Milan Káňa, mluvčí pojišťovny Allianz.

Prorazí nový trend?
Připojení na internet má podle ČSÚ už každá pátá domácnost a výrazně, o desítky procent ročně, se zvedá i nakupování přes internet. Mezi posledním čtvrtletím roku 2003 a prvním čtvrtletím letošního roku vzrostl objem těchto nákupů o více než 80 procent.
"Pojišťovny zkoušejí, zda s novou službou prorazí. V cestovním pojištění se to podařilo, v povinném ručení s tím v předchozích letech moc neuspěly," říká Ivan Špirakus z makléřské firmy Insia.
Povinné ručení po internetu plánují i další firmy: "Bude to během příštího roku," tvrdí Kateřina Hamerská z ČSOB Pojišťovny
V největším ústavu, České pojišťovně, se povinné ručení po síti sjednat nedá. "Vloni jsme ho kvůli nepříliš velkému zájmu pozastavili. V budoucnu s ním ale počítáme," říká mluvčí Václav Bálek.
Počty takto uzavřených smluv v posledních měsících totiž rostou. "Minulý rok jsme přes internet sjednali smlouvy za tři a půl miliónu, letos za devět měsíců to bylo už za sedm miliónů korun," říká Milan Káňa, mluvčí Allianz. Téměř sedm tisíc smluv,skoro jako za celý loňský rok, eviduje teď i ČPP.
Rozšíření těchto služeb začaly některé pojišťovny podporovat i většími slevami. "Patnáctiprocentní slevu poskytujeme od 10. října," říká Káňa. ČPP od října zavedla sedmiprocentní slevu. Společnost Callin novým zákazníkům slíbila každoroční slevu pět set korun. "Stačí zavolat a mít po ruce velký technický průkaz," říká Igor Helekal, šéf společnosti Callin. Pokud cenu pojistky zájemce přijme, přijde mu během několika dnů domů poštou smlouva, zelená karta i instrukce k platbě. Smlouvy po telefonu uzavírá od počátku října také ČSOB Pojišťovna a u vybraných aut je nabízí i Uniqa.

051024-19 ()