Lodní fondy ztrácejí lesk

Zakoupení podílu na novostavbě kontejnerové lodi znamenalo v minulých čtyřech letech záruku vysokého zisku poté, co loď začala plnit své poslání. Teď odborníci varují: Trh lodního prostoru je přehřátý. A loděnice stále dodávají nová plavidla, která si rejdaři objednali na začátku století, kdy prudký růst obchodu vyvolal hlad po kontejnerových lodích.
Hlavně asijské loděnice vyprodaly své kapacity až do roku 2007. "To už bude tonáž nad potřebu," upozorňuje poradenská firma OPC.
"Situace se jistě nezlomí přes noc," tvrdil rejdař Herman Ebel na sympoziu jednoho z největších finančníků stavby lodí, německého fondu Hansa Treuhand. "Výnosy však nebudou tak vysoké a výběr investiční příležitosti bude obtížnější," řekl listu Welt am Sonntag.
Většina nových lodí se financuje z prostředků, které shromažďují specializované fondy. V nich si může zájemce pořídit podíl na provozu lodě. Jde o dlouhodobou investici. Lodě mají životnost až dvacet let. S tím je ovšem spojeno i riziko. Když je tonáže moc, nebo rejdař špatně hospodaří, může být investice ztrátová.