Každému se může přihodit, že koupí věc, na které se objeví závada či která nemá požadované vlastnosti. Pak nezbývá než zásilku reklamovat. Pokud jde o firmy, často v rámci své podnikatelské činnosti uzavírají kupní smlouvu podle obchodního zákoníku. A tímto předpisem se pak řídí, pokud obchod neproběhne podle jejich představ.
Prodávající musí dodat zboží v takovém množství, kvalitě a provedení, které určuje kupní smlouva. O tom, jak je důležité vlastnosti zboží blíže v kupní smlouvě popsat, svědčí i to, že prodávající nebude kupujícímu odpovídat za ty vady zboží, na které jej upozornil při uzavírání kupní smlouvy (ledaže by se vady týkaly takové vlastnosti zboží, kterou mělo zboží podle smlouvy mít).
Pravidlo střední jakosti
Pokud v kupní smlouvě nebudou vlastnosti předmětu koupě blíže specifikovány, je prodávající povinen dodat kupujícímu zboží v takové kvalitě a provedení, které se hodí pro účel stanovený v kupní smlouvě, jinak pro účel, k němuž se zpravidla užívá. Tomu se říká pravidlo střední jakosti.
Mnohdy se také při uzavírání kupní smlouvy zapomíná na to, jakým způsobem má být zboží zabaleno či připraveno pro přepravu kupujícímu. Náležitá ochrana zboží je záležitostí prodávajícího, a pokud bližší dohoda v tomto směru v kupní smlouvě skutečně chybí, je prodávající povinen zboží zabalit nebo zabezpečit pro přepravu způsobem obvyklým pro takové zboží v obchodním styku, jinak způsobem potřebným k uchování a ochraně zboží.
Pokud prodávající výše uvedené povinnosti poruší, má zboží vady. Za ty se považuje i dodání jiného zboží, než určuje smlouva a vady v dokladech nutných k užívání zboží. Jedná se přitom o vady faktické.
Vedle nich existují i takzvané právní vady zboží, jimiž se rozumí práva třetích osob (to jest osob odlišných od prodávajícího a kupujícího) ke zboží. Jako příklad je možno uvést práva z průmyslového vlastnictví (práva k ochranné známce, k vynálezu a podobně).
Má-li dodané zboží vady, vznikají kupujícímu vůči prodávajícímu práva z odpovědnosti z vad zboží. Mezi ně náleží například právo na odstranění vad zboží, právo na výměnu zboží, v některých případech i právo na zrušení kupní smlouvy. Jaká konkrétní práva kupujícímu skutečně vzniknou, závisí na tom, jakým způsobem (podstatným, nebo nepodstatným) byla kupní smlouva dodáním vadného zboží porušena.
Jelikož předmětem koupě může být i zboží, při jehož výrobě byly použity věci předané kupujícím, stanoví obchodní zákoník, že prodávající neodpovídá za ty vady, které byly způsobeny použitím těchto věcí. Platí to ale jen za předpokladu, že prodávající ani při vynaložení odborné péče nemohl nevhodnost věcí předaných mu kupujícím odhalit, popřípadě tuto nevhodnost odhalil a kupujícího na ni upozornil, ten však trval na jejich použití.
Kupující je povinen si zakoupené zboží prohlédnout. Jde přitom o důležitou povinnost, jejíž porušení může vést i k tomu, že se ani u soudu nedomůže svých práv z odpovědnosti z vad zboží.
Tuto povinnost má kupující bez ohledu na to, zda je na zboží poskytnuta záruka, či nikoli. Prohlédnout si zboží musí podle možnosti co nejdříve potom, co na něj přejde nebezpečí škody na zboží. Nebezpečí škody na zboží přechází na kupujícího většinou v okamžiku, kdy zboží převezme.
Reklamujte písemně
Sama skutečnost, že při této prohlídce vady zboží zjistil, však bez dalšího nestačí. Kupující je zároveň povinen podat prodávajícímu zprávu o takto zjištěných vadách (tedy jinými slovy vady reklamovat), a to bez zbytečného odkladu poté, co je zjistil, popřípadě je měl zjistit při vynaložení odborné péče.
Vady skryté je povinen reklamovat bez zbytečného odkladu poté, kdy je mohl zjistit při vynaložení odborné péče, nejpozději však do dvou let od doby dodání zboží (popřípadě od dojití zboží do místa určení stanoveného ve smlouvě). U vad, na něž se vztahuje záruka za jakost, platí místo této lhůty záruční doba.
I zde lze doporučit reklamovat zjištěné vady písemně, protože v takovém případě bude kupující disponovat důležitým důkazem v případě, že bude vymáhat splnění svého nároku z vad zboží v soudním řízení. Zpravidla by společně s oznámením o vadách zboží měl uplatnit i konkrétní právo, kupříkladu požadovat opravu zboží nebo jeho výměnu za zboží nové, bezvadné.
Autor je spolupracovníkem serveru epravo.cz
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



