Za splátkový boom vděčíme reklamě
Nesplácejte nic navíc, úvěr zdarma, nakupujte bez peněz. Podobné reklamy na výhodné půjčky se zejména před Vánocemi valí na potenciální zákazníky ze všech stran.
Právě výroky typu: Udělejte si krásné Vánoce či Potěšte své blízké patří mezi zaručené triky finančních institucí nabízejících snadné půjčky.
"Na taková volání slyší všichni, půjčovat si chce téměř každý," říká Petr Dolejš Koch z reklamní agentury Creativesix shop.
Platy v České republice se drží pod standardem výdělků v Evropské unii a obchody jsou plné lákavého zboží. "Zejména v předvánoční době jsou tak zákazníci snáze přesvědčitelní, že jejich peněžní potřeba je o mnoho vyšší než jindy," dodává Zdeněk Novák z reklamní agentury C&COM Advertising.
Lidé si většinou nedokáží uvědomit, že dobře myšlená půjčka na vánoční dárky je může uvrhnout do kolotoče, ze kterého není úniku a který mnohdy končí až zabavením majetku.
Akceptují, že na úrocích zaplatí mnohem více, než je původní cena, ale už si nedokáží připustit rizika, která nastanou, pokud nebudou moci půjčku splácet.
Jako hrozba proti nezodpovědnému půjčování se už dokonce v tisku objevila reklamní kampaň, v níž polonahá rodinka stojí ve vybíleném bytě. Snadné půjčce ale stejně odolá jen málokdo.
Napomáhá tomu i okamžitá dostupnost produktu bez potřebného množství financí, velmi snadná možnost získání půjčky či nabídka produktů, které si právě díky půjčce může dovolit úplně každý. "To jsou právě výroky typu Užij si to ihned. Nakupujte bez peněz. Dostupné pro každého," dodává Novák.
Stát sice není zadlužeností svých občanů nijak nadšen, ale média se stále pilně starají o rostoucí popularitu splátkových společností a firem poskytujících půjčky.
Všechny společnosti totiž mají k dispozici přehledy se statistikami nákupních období a jejich cílovými skupinami a vědí, že bez mediální podpory by nedosáhly ničeho. "Proto do propagace svých produktů investují skutečně nemalé prostředky," dodává Koch.
Podle zákona o ochraně spotřebitele nesmí informace v reklamě například vzbuzovat zdání, že cena uvedená v reklamě je mnohem nižší než ve skutečnosti. "Některé finanční společnosti pro podporu svých služeb však používají argumenty a data, které stojí na hraně," dodává Štěpán Wolde ze společnosti Arbomédia.
Většina lidí však vnímá hlavně obsah reklamy a další parametry nabídky už většinou nezkoumá nijak podrobně.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist