Tuzemské peněžní domy se včera nečekaně dohodly, že nebudou pokračovat v souboji s ministrem financí Bohuslavem Sobotkou. Velkou část jeho návrhů na změny v bankovnictví zavedou samy. To dosud odmítaly.
K písemné dohodě s Ministerstvem financí dalo souhlas prezídium České bankovní asociace, které se kvůli tomu sešlo na narychlo svolaném podvečerním mimořádném zasedání.
"Stanoviska se sblížila natolik, že je možné takovou dohodu uzavřít," uvedl mluvčí asociace Pavel Štěpánek. Termín podpisu nebyl podle něj zatím určen.
Písemná dohoda s bankami je klíčovým bodem materiálu na zlepšení postavení klientů bank, který bude dnes opět projednávat vláda.
Na Sobotkův návrh bylo minulé jednání vlády o tomto bodu přerušeno a vicepremiér dal bankám týden, aby na významné změny přistoupily dobrovolně.
"Je dobré, že se k tomu banky po tak dlouhé době rozhodly," reagoval náměstek ministra financí Tomáš Prouza. Podle něj by to mohlo vést k tomu, že ministerstvo nebude některé změny prosazovat zákonem a spokojí se s garancí bank.
První banka, která se většinu Sobotkových návrhů rozhodla zavést sama, je Česká spořitelna. Jsou zahrnuty do kodexu, který začne pro klienty platit od ledna 2006.

 

Včerejší dohoda České bankovní asociace otevírá ministru financí Bohuslavu Sobotkovi snadnější cestu k prosazení změn v tuzemském bankovnictví. Pokud by na ni banky nepřistoupily, musel by je vicepremiér přikázat bankám zákonem.
To by podle mínění finančních expertů bylo mnohem složitější. Proti legislativnímu řešení se navíc postavila i Česká národní banka.

Kodex služeb spořitelny
Sobotkovi současnou situaci navíc před dnešním jednáním kabinetu usnadnila banka s největším počtem klientů, Česká spořitelna. Ta včera vydala veřejný příslib, že od Nového roku zavede většinu změn, které po tuzemských bankách Sobotka požaduje. Nové podmínky pro klienty jsou součástí Kodexu bankovních služeb České spořitelny, které banka představila médiím.
Součástí kodexu jsou dokonce i změny, které chce vicepremiér teprve prosadit legislativní cestou. Česká spořitelna bude například přidávat ceníky při uzavírání smlouvy, na přání klienta nebude posílat reklamu ve výpisech z účtu. Lidé, kteří budou chtít zrušit účet, protože nebudou souhlasit s novým sazebníkem, nebudou platit za jeho vedení po dobu, která je pro jeho zrušení technicky nutná.
"V dokumentu dobrovolně vyhlašujeme vlastní standardy služeb. Pokud budou méně výhodné než ty, které připraví Česká bankovní asociace, pak je upravíme ve prospěch našich klientů," uvedl Martin Škopek, náměstek generálního ředitele České spořitelny.
Česká spořitelna vyšla z tuzemských bank Sobotkovi zatím nejvíc vstříc. Ještě před několika měsíci přitom i ona ostře reagovala na Sobotkovy návrhy.
"V návrzích Ministerstva financí došlo k výrazné změně. Ani ne tak v jejich pojmenování, ale v jejich obsahu," říká Klára Gajdušková, mluvčí České spořitelny. Podle náměstka Škopka spořitelna s většinou záměrů ministra Sobotky souhlasí, měly by však být zavedeny formou samoregulace bank.
"Změny v bankovních službách jsou rychlé a legislativa na ně nestačí pružně reagovat," argumentoval Škopek.

Sobotka moc neslevil
V současné době zahrnuje materiál Ministerstva financí dvacet osm oblastí. Z původní verze vypadly prakticky jen dva návrhy: aby banky prováděly platby státu zdarma a zavedly přenositelnost čísel bankovních účtů.
Změnou zákonů chce Sobotka například zakázat účtování poplatků za neuznanou reklamaci a za rušení účtů, uložit bankám povinnost přikládat sazebníky ke smlouvám či zavést informační listy k jednotlivým službám, kde by byly jejich přesné parametry i upozornění na možná rizika. Dobrovolně by banky měly například zpřístupnit starší sazebníky kvůli srovnání cen, informovat o dopadech zdražení a lidem usnadnit přechod k nové bance.
Pokud vláda Sobotkovi materiál k bankám schválí, slibuje Ministerstvo financí připravit paragrafované znění zákonů do konce letošního roku a během ledna je jako poslaneckou iniciativu předat parlamentu. "Do zákona dáme určitě jednoměsíční lhůtu pro oznamování změn v cenících. Chceme, aby banky lhůtu dodržovaly a časem ji nezměnily v neprospěch klientů," řekl Prouza. Spořitelna si ale do kodexu dala lhůtu delší, a to dva měsíce.

051207-16a ()