Rychlíky Českých drah čeká dravá konkurence
Úspěšný autobusový dopravce Student Agency se chystá vstoupit na železnici. Ve vagónech "firemní" žluté barvy chce vozit cestující za dva až tři roky. Pro České dráhy by to asi byla zatím nejvážnější konkurence v osobní dopravě.
Brněnská firma loni během několika týdnů zcela ovládla nejlukrativnější autobusovou trasu Brno - Praha a vytlačila z trhu Čebus či Český národní expres. Žluté autobusy získaly převahu i na trasách z Prahy do Plzně a Liberce.
České dráhy záměr Student Agency berou vážně. Ředitel ČD Josef Bazala předpokládá, že se soupeř zaměří na "rozinky", tedy rychlíkové tratě, které jsou ziskové.
"Stejně jako v autobusové dopravě mohou ovládnout i nejzajímavější trati," míní ředitel Svazu dopravy Petr Kašík.
Student Agency už si vybírá vlaky u největších světových výrobců, jako jsou Bombardier, Siemens, Stadler a Alstom. "O jejich pronájmu jednáme s leasingovými společnostmi," řekl ředitel Student Agency Radim Jančura. Slibuje větší komfort - sympatické stevardky místo průvodčích, zdarma noviny i třeba čaj. Za ceny ne vyšší než u Českých drah.
Firma odmítá hovořit o konkrétních trasách, ale předpokládá, že začne jezdit expresní spoje. Absolutně nejvytíženější je v Česku trať Kolín - Praha.
Cestující loni utratili za jízdenky 5,4 miliardy korun, stát drahám na dotacích dal 4,7 miliardy. Student Agency měla loni celkové tržby 1,4 miliar-dy.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist