Plat železničářů překoná dvacet tisíc korun
V nebývale krátké době byla včera uzavřena kolektivní smlouva v Českých drahách. Stejně tak nebývalý bude i růst mezd u tohoto největšího zaměstnavatele v Česku, jenž dává práci 62 tisícům lidí.
Zaměstnancům příští rok mzdy postupně stoupnou o 5,7 procenta, což znamená, že překonají dvacetitisícovou hranici. Jestliže koncem tohoto roku pobírají v průměru 19 257 korun měsíčně, koncem příštího roku už v sáčku najdou 20 355 korun. V předchozích letech mzdy stoupaly pouze o zhruba pět procent.
"Poprvé po letech se podařilo dojít k dohodě ještě před Vánoci," řekl ředitel Českých drah Josef Bazala. "Naposledy to bylo v roce 2003," připomněl místopředseda Odborového sdružení železničářů Petr Bazger.
Bývalo bouřlivěji
V posledních letech byla jednání mezi odbory i managementem bouřlivější. Předloni podepsaly odbory s vedením podniku kolektivní smlouvu na Silvestra, loni se nedohodly vůbec a situaci musela po několika měsících tahanic řešit nezávislá zprostředkovatelka. Kolektivní smlouvu tak podepsalo nové vedení podniku až letos v květnu.
To, že se nyní rychle dohodli, si samy odbory vysvětlují tím, že oproti minulým jednáním tentokrát nebyly žádné velké spory uvnitř samotných odborů.
Byla to totiž právě vzájemná nevraživost Federace strojvůdců a Odborového sdružení, která prakticky půl roku bránila v uzavření kolektivní smlouvy, jež měla platit od začátku letošního roku. Strojvůdci požadovali růst platů o 21 procent, tedy podstatně více než ostatní, kteří měli mít jen o pět procent víc. A to se většině železničářů v čele s Jaromírem Duškem nelíbilo.
O smíření mezi odbory mluví i odborový předák strojvůdců Petr Čechák. "Personálně se vyměnili vyjednávači a ti už byli schopni přistupovat ke kompromisům," míní Čechák.
Výhod bude ještě více
Slevovat ze svých požadavků uměli při posledních jednáních i zástupci drah a odborů, přestože jejich představy o platech se výrazně lišily. Zatímco vedení drah šlo do vyjednávání s návrhem na růst platů o tři procenta, odbory chtěly přidat o deset procent.
V příštím roce budou mít drážní zaměstnanci ještě o něco větší výhody než letos. "Například strojvedoucí, jenž vlakem vyjede až ve dvě v noci, ale na nádraží bude už od půl jedenácté, protože mu nic jiného už z bydliště do zaměstnání nejede, dostane od zaměstnavatele na tu dobu lůžko, na kterém může odpočívat," sdělil Bazger z odborového sdružení.
Dovolená zůstane železničářům opět v délce šesti týdnů, tedy o dva týdny nad rámec základní výměry dané zákoníkem práce pro vybrané profese. Původně dráhy nabízely všem zaměstnancům pouze jeden týden dovolené navíc.
Zachovány zůstaly i ozdravné pobyty, na které dráhy významně přispívají. Kolektivní smlouva počítá i s příspěvkem na životní a penzijní připojištění.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist