Analytici očekávají, že letos dosáhne cena přírodního kaučuku jednadvacetileté maximum. Přitom tato surovina zdražovala už loni. Například na tokijské komoditní burze dosáhla cena za kilogram standardní suroviny podle agentury Bloomberg hranice 180 jenů, což je asi 1,55 dolaru. To bylo nejvíce od roku 1996. Jen v loňském prvním pololetí se cena vyšplhala o 24 procent a v červenci si sáhla na hranici 162 jenů, tedy 1,4 dolaru.
"Kaučuk se stává vzácným zbožím," tvrdí v listu Handelsblatt například Hiroši Munakata, analytik brokerské firmy Asahi Trust, která působí právě na tokijské burze.

Zájem roste rychleji
Příčinou takového silného růstu cen přírodního kaučuku je několik. Především to jsou politické a povětrnostní poměry v Thajsku, Malajsii a Indonésii, které dodávají na světový trh na sedmdesát procent přírodního kaučuku.
Thajsko se na tom podílí čtyřiceti procenty. Ovšem na jihu země bojují muslimští rebelové, kteří chtějí vyhlásit muslimský stát v téměř čistě buddhistické zemi. Malajsie a Indonésie byly zase postiženy přívalovými dešti, které omezily práci na kaučukovníkových plantážích.
Londýnská Economist Inteligence Unit v této souvislosti v aktuální studii konstatuje, že loni se produkce přírodního kaučuku zvedla jen o 3,9 procenta, zatímco poptávka poskočila hned o sedm procent.
Na růstu ceny přírodní suroviny se podepsala i drahá ropa, která zvedla cenu výchozí suroviny pro výrobu syntetického kaučuku, butadienu, o více než polovinu. Už loni v srpnu byl syntetický kaučuk přibližně o šestnáct procent dražší než přírodní. Cena obou surovin se srovnala opět až koncem roku, když ceny ropy poněkud poklesly. Za "normálních okolností" bývá přírodní kaučuk dražší než syntetický.
Ostatně i ve výrobcích ze syntetického kaučuku je určitý podíl přírodní suroviny.
Pro další růst ceny přírodního kaučuku mluví také to, že i za "normálních"okolností je nabídka a poptávka po přírodní surovině v podstatě vyrovnaná. Ročně se na trh dostane přibližně 8,8 miliónů tun, zatímco průmysl gumy spotřebuje na 8,7 miliónů tun suroviny, uvádí organizace International Rubber Study Group, která se zabývá analýzami trhu s kaučukem.
Na sedmdesát procent kaučuku, přírodního i syntetického, se spotřebuje ve výrobě pneumatik. A tady hraje prim rozvoj výroby automobilů v Číně. Loni například říše středu spotřebovala sama 22 % světové produkce přírodního kaučuku.

Poptávku táhne Čína
Agentura Bloomberg napsala, že jen loni za prvních deset měsíců se zvýšila v Číně výroba pneumatik o 28 procent. Přitom největší světový výrobce v globálním měřítku, japonská firma Sumitomo Rubber, hodlá zvýšit výrobu pneumatik v kontinentální Číně v příštích třech až čtyřech letech hned čtyřikrát, uvedl list Handelsblatt.
Zda se v budoucnosti prosadí jako levnější varianta přírodní nebo syntetická surovina, je zatím otevřené. Jisté je pouze to, že se bez sebe neobejdou. Teď, na začátku roku 2006, jsou obě surovinové varianty přibližně stejně drahé.
Přírodní varianta je však žádaná stále víc i proto, že přibývá alergií na syntetický kaučuk. Z přírodního materiálu se vyrábí většina gumového zboží pro zdravotnictví. Například chirurgické rukavice. Ostatně i kola přistávacího podvozku raketoplánu Shuttle jsou vyrobená převážně z přírodního kaučuku, který má lepší mechanické vlastnosti. Ale i syntetický kaučuk má výhody. Například může být vyrobený na míru pro určité užití.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist