Co čekat od rakouského předsednictví v unii
Pro rakouského kancléře Schüssela jsou to přes všechny starosti krásné dny. Když nastoupil jako nový předseda rakouské vlády, byl ostrakizován členy Evropské unie kvůli účasti Haiderovy strany v jeho vládě. Dnes je nejen nezpochybnitelným v rakouském předsednictví Evropské unie, ale je i předsedou vlády jedné z nejbohatších a hospodářsky nejúspěšnějších zemí Evropy.
Co můžeme očekávat od rakouského předsednictví? V zahraniční politice se Rakousko soustředí na řešení balkánských problémů. Je to oblast Rakousku blízká jak geograficky, tak historicky a Rakousko patří k největším a úspěšným investorům v balkánských zemích.
Rakouská politika v řešení problémů Balkánu se vyznačuje obezřetností. Vládě ve Vídni, na rozdíl od jiných komentátorů i aktérů balkánské politiky, je jasné, že nejde označit jediného viníka, nýbrž že se na zločinech podílely skoro všechny národy západního Balkánu a že řešení bez spolupráce a součinnosti Srbska je nemožné.
Poté, co hned na počátku rakouského předsednictví Rusko s obvyklým jemnocitem upozornilo na závislost Evropy na dodávkách ruského plynu, je nutné důkladně přezkoumat evropské energetické zdroje. Během minulého týdne si evropské státy uvědomily, že bez přehodnocení přístupu k jaderné energii, alternativním energiím, rozšíření zdrojů a nalezení nových přepravních cest se asi v budoucnu unie neobejde. To povede k zesílení spolupráce v této oblasti a také předání jistých kompetencí na evropskou úroveň.
Sílící euroskepse
Rakouskému kancléři je též jasné, že Unie nemůže nekonečně dlouho používat obtížný a zdlouhavý mechanismus dohody z Nice. Ví také, že ústavní smlouvu zamítnutou Francií a Nizozemskem nelze oživit. Oprávněně se obává, že v evropských zemích i v Rakousku roste euroskepse a z toho vyplývá nechuť zabývat se problémy unie. Ubývá šance prosadit v Evropě nejen žádoucí, ale i nutné reformy, které by umožnily hospodářské a s tím spojené i politické úspěchy.
V jedné oblasti má paradoxně Rakousko větší možnosti, než leckterý velký evropský stát. Není pochyb, že během posledních patnácti let došlo k pozvolnému odcizení mezi Evropou a USA. Rakousko jako neutrální stát nezaujalo výrazným způsobem postoj vůči politice Spojených států, tak jako na jedné straně Německo a Francie, na druhé pak Británie a Itálie.
Těžko též lze Rakousko vzhledem k jeho velikosti podezírat z mocenských ambicí. Proto může zahájit iniciativu k intenzívnímu euroamerickému dialogu těsně pod úrovní vysoké politiky. Intenzívní diskuse a spolupráce nejrůznějších think tanks a vysokých škol, spolupráce nadějných mladých evropských politiků s jejich americkými kolegy jsou nanejvýš žádoucí a v posledních letech zanedbané úkoly evropské politiky.
Německá opora s distancí
Jistou podporu bude kancléř Schüssel mít v německé kancléřce Merkelové, jejíž strana CDU je rakouské ÖVP sesterská a kancléř Schüssel v posledních letech paní Merkelovou výrazně podporoval. Samozřejmě bude muset pečlivě dbát o to, aby neupadl v podezření, že Rakousko sehraje roli pomocníka politiky německé.
Kancléř Schüssel si v poslední době toto nebezpečí uvědomil a po zkušenostech s německou politikou posledních let bude dbát o zřetelně rakouský ráz předsednictví. Se sousedním Maďarskem a Slovinskem se bude snažit udržet dobré vztahy nezávisle na stranách, které tam vládnou. Rakouskou podporou si nadále může být jisto i Chorvatsko. S Českou republikou se sice vztahy v poslední době narovnaly, ale stíny minulosti neumožní nadále tak úzké vztahy, jako se Rakousku s ostatními sousedy podařilo navázat.
Na Slovensku má Rakousko velké hospodářské zájmy a spolupráce se celkem daří. Nicméně otázka dalšího mostu přes řeku Moravu, tudíž hospodářského otevření západního Slovenska, nebo otázka spolupráce letišť a jiné bilaterální problémy očekávají ještě svá řešení.
Volby na obzoru
Blížící se rakouské volby ovlivňují i přístup rakouské vlády k některým otázkám evropské spolupráce. Požadavek kancléře Schüssela změnit evropskou směrnici, která se týká služeb, a zároveň odmítnutí zkrátit lhůtu, která omezuje zaměstnávání občanů nových evropských zemí v Rakousku, naznačuje tvrdá stanoviska, zejména s ohledem na poměrně vysokou nezaměstnanost a na obavy z pokračujícího odlivu pracovních míst na východ. V tomto je samozřejmě kancléř také pod velkým tlakem sociálně demokratické opozice, která je v tomto ohledu až pozoruhodně blízká straně svobodomyslných.
Rakouský kancléř Wolfgang Schüssel se během své politické kariéry osvědčil jako tvrdý a úspěšný vyjednávač, který byl na začátku svými partnery obyčejně podceňován. Celkem tedy můžeme očekávat, že rakouské předsednictví, vzhledem k okolnostem, bude poměrně úspěšné.
Po předchozím britském předsednictví bude Rakousko klást větší důraz na obnovení ideálu postupného evropského sloučení a oživení diskuse o základech a směrování Evropské unie.
Autor je senátorem, zvolen za US/DEU/ODA
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist