Na silnicích zahynulo vloni nejméně lidí za posledních patnáct let.
Podle včera zveřejněné policejní statistiky zemřelo při dopravních nehodách 1127 lidí, což je o 88 méně než v roce 2004 a o 192 méně než v roce 2003.
Kromě lidského hlediska znamená 88 zachráněných životů, převedeno do ekonomické roviny, "úsporu" zhruba 800 miliónů korun. Centrum dopravního výzkumu každoročně počítá, jaké jsou přímé i nepřímé ekonomické ztráty z dopravních nehod. Tam patří škody na autu či silnici, náklady na zdravotní péči nebo na činnost policie, soudů a pojišťoven. Do výpočtů centrum zahrnuje rovněž sociální dávky, invalidní důchody nebo skutečnost, že usmrcení či zranění lidé nepracují. Celková částka překračuje 50 miliard ročně.
Jedna dopravní nehoda, při níž zahyne člověk, přitom vychází na více než devět miliónů korun. Ještě více se podařilo podle metodiky Centra dopravního výzkumu "uspořit" na těžce zraněných, kterých bylo vloni o 482 méně než v předchozím roce. To představuje částku zhruba 1,4 miliardy korun.
A o 1569 lehce zraněných osob méně znamená více než půl miliardy korun.

Bezpečnost za miliardy
Méně mrtvých i zraněných ovšem také není "zadarmo". Stát, kraje, obce, ale třeba i mladoboleslavská Škodovka, jen vloni investovaly do bezpečnosti silničního provozu desítky miliónů korun. Nepřímé investice - třeba stavby nových bezpečnějších dálnic - se vyšplhaly do miliard. Na dálnicích loni zahynulo 38 lidí, přičemž na nejvytíženější komunikaci v zemi - dálnici D1 - to bylo 25 osob.
Například Státní fond dopravní infrastruktury podpořil šedesát osm stavebních akcí na zvýšení bezpečnosti na silnicích více než 76 milióny. Díky těmto penězům se například upravil přechod pro chodce u školy v Rudné u Prahy nebo se rekonstruovala Masarykova ulice v Ústí nad Labem.
Další milióny ze státní pokladny stojí úpravy silnice E55 přes České středohoří k hranici s Německem. Tato komunikace je podle ředitelství silnic a dálnic nejnebezpečnější silnicí v zemi. Stát například v místech, kde často bouraly kamióny, postavil betonová svodidla nebo nechal osvítit vybrané přechody pro chodce.
BESIP vloni zaplatil reklamní kampaně na zvýšení bezpečnosti provozu - například na dodržování padesátikilometrové rychlosti v obcích - ve výši 18 miliónů.
Dvanáct miliónů korun z krajských a obecních zdrojů stálo vybudování kruhového objezdu na křižovatce v Samotiškách na Olomoucku, kde při nehodě v lednu 2004 zemřeli čtyři mladí lidé.
Automobilka Škoda investovala do výzkumu a vývoje nových vozů a zlepšování současných modelů miliardy. "Nezanedbatelnou součást tvoří i vývoj, zavádění a zdokonalování bezpečnostních prvků vozů," říká mluvčí firmy Evžen Krauskopf. Dodal, že škodovka klade například důraz na konstrukci karosérie, aby ochránila i chodce při případném střetu s vozidlem. Vloni zemřelo na silnicích 244 chodců.
Pražská Technická správa komunikací loni zaplatila 38 miliónů za instalaci nových značek a obnovu značení na ulicích.

Peněz bude potřeba víc
Česko se stejně jako ostatní země Evropské unie zavázalo, že do roku 2010 sníží o polovinu počet usmrcených na silnicích, tedy na přibližně 650 lidí oproti 1314 v roce 2002.
"Boj o každý život bude čím dál dražší," odhaduje vedoucí BESIP Robert Šťastný. Například pražský magistrát vloni oznámil, že v hlavním městě už není v podstatě místo, kde by bylo možné jednoduše vybudovat kruhový objezd, který výrazně zvyšuje bezpečnost provozu na křižovatkách. Další stavby budou technicky náročnější a tedy i dražší.
"Nyní už jsou kruhové objezdy velké stavební práce," potvrdil Libor Šíma z magistrátního odboru dopravy.

Jaké jsou následky dopravních nehod