Agentura nabízí školám i semináře k posudkům

Vzdělávací agentura Infra má kromě rámcových vzdělávacích programů v novém školském zákoně "zaděláno" i na další výdělek.

Letos poprvé mají totiž učitelé základních škol vypracovat výstupní hodnocení žáků devátých tříd. K tomuto posudku by pak přihlížely střední školy, až si budou vybírat své nové studenty. Hodnocení mají žáci poprvé obdržet na konci ledna.
Infra, kde pracuje i bývalý ředitel odboru základních škol Karel Tomek, už učitelům pro zvládnutí nové povinnosti nabídla pomocné semináře, novinka však možná nepřežije víc než několik týdnů. Přímo ze škol se ozývá silná kritika a poslanec Walter Bartoš (ODS) už připravil novelu, která účinnost paragrafu zavádějícího hodnocení odloží. Alespoň o čtyři roky.

"Problém je v tom, že ministerstvo pro slovní hodnocení připravilo naprosto vágní kritéria," říká Bartoš. "Učitel by měl například napsat, zda žák dobře komunikuje, nebo nikoliv. Navíc hrozí i vlna žalob. Rodiče zběhlí v právních věcech by se mohli se školou soudit, že hodnocení poškodilo jejich dítě. Jak učitel dokáže, že žák nedobře komunikuje?" ptá se stínový ministr školství.

Agentura Infra na seminářích nazvaných Kurs výstupního hodnocení žáka radí učitelům, aby v posudcích odpovídali i na následující otázky: Umí se žák zapojit do společných akcí třídy a školy? Účastní se demokratických rozhodovacích procesů ve škole? Kouří? Měl nebo má problémy s užíváním drog nebo alkoholu? Zastává xenofobní, nebo dokonce rasistické názory?

Jak upozornil časopis Týden, kantoři přirovnávají současné hodnocení ke kádrovým posudkům, které museli učitelé o svých žácích vyplňovat před rokem 1989.

Ministerstvo školství si naopak od posudků slibuje, že dětem při přijímačkách na střední školy pomohou.

Novela, kterou Walter Bartoš proti posudkům připravil, se má projednávat ve zkráceném řízení, poslanci ji tak dostanou na stůl ještě na lednové schůzi.