Dobří manažeři neradi napravují své chyby
Jen trpělivost. Těmito slovy neustále v druhé polovině devadesátých let argumentoval někdejší šéf BMW Bernd Pischetsrieder, když se začaly hromadit náznaky, že převzetí konkurenta Rover byla kolosální chyba. Teprve poté, co mnichovská automobilka musela kvůli Roveru prodělat miliardy, přišel o práci. Jeho kariéře to ale neuškodilo: Pischetsrieder, který je nyní šéfem Volkswagenu, je dodnes považován za dobrého manažera. Zůstává ale otázka: když je opravdu tak nadaný, tak proč svou chybu nepoznal mnohem dříve a nesnažil se ji napravit?
Kolínský ekonom zaměřený na personalistiku Dirk Sliwka na to našel pozoruhodnou odpověď. Podle něj je možné, že se Pischetsrieder svou chybu nesnažil napravit právě proto, protože je obzvláště dobrý manažer. Sliwka ve své studii nazvané Why Good Managers May Stick to Bad Decisions tvrdí, že úspěšní manažeři mají v jistých případech silný stimul vlastní chyby ignorovat, přestože to firmě škodí.
V jejich zájmu totiž není jen blaho firmy, ale také jejich reputace. Když pouze oni na základě interních informací poznají, že zřejmě chybovali, pak mají velké dilema: pokud svou strategii změní, společnost sice zřejmě utrpí malou škodu, na druhou stranu tím ale poškodí svou vlastní pozici. Racionálně chovající se člověk tedy chybu napraví jen tehdy, pokud zisk, který on sám z lepšího vývoje ve firmě bude mít, bude větší než ztráta image, kterou může ústupkem utrpět.
Ve svém modelu Sliwka předpokládá, že ztráta reputace je pro všechny manažery stejná, nezávisle na jejich schopnostech. Pokud by se domníval, že dobří manažeři na image tratí více, byl by výše popsaný efekt ještě silnější.
Nezávisle na ztrátě image lze ale také říci, že dobří manažeři nápravou své chyby mohou získat méně než manažeři špatní. Když se totiž začnou kupit signály, že rozhodnutí bylo chybné, rozhodnou se špatní manažeři napravit je relativně brzy. Ti zkušenější a lepší naopak ještě čekají, protože doufají, že se ještě něco může obrátit k lepšímu. Snadno tak ale mohou propást okamžik, kdyby ještě mohli svou chybu uznat a napravit ji.
Pro praxi z toho vyplývá, že by se dozorčí rada či vlastníci firmy raději neměli slepě spoléhat na to, že dobrý manažer vždy činí rozhodnutí, která jsou dobrá pro firmu.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist