Za tragédií je i selhání posádky

K tragédii Titaniku přirovnali zkázu lodi As-Salám Boccaccio 98, jež se před třemi dny potopila v Rudém moři, cestující, kteří katastrofu přežili. Experti na námořní dopravu zase hledají paralely s poslední cestou trajektu Estonia, který v roce 1994 zmizel pod hladinou Baltského moře stejně rychle a za podobných okolností jako egyptské plavidlo.
Ať již byla hlavní příčina neštěstí jakákoli, velkou roli při něm sehrála série chyb a špatných rozhodnutí, označovaná v podobných případech jako selhání lidského faktoru. O život kvůli němu přišla téměř tisícovka egyptských dělníků, kteří se chystali na víkend domů. Mezi oběťmi jsou poutníci vracející se z Mekky, stejně jako výletníci ze Saúdské Arábie a okolních zemí. Záchranné týmy vylovily z moře hemžícího se žraloky čtyři sta šedesát trosečníků a dvě stě mrtvých těl.
"Bylo to, jako sledovat film o Titaniku. Nikdo z posádky nespustil záchranné čluny a ani nám neřekl, jak s nimi manipulovat. Plaval jsem tři hodiny, pak jsem zahlédl gumový člun a vylezl na něj. Zůstal jsem v něm dalších osmnáct hodin," řekl agentuře AP egyptský natěrač Saíd Abdul Hakím.
První chybu učinila posádka ve chvíli, kdy na korbě jednoho z nákladních aut na spodní palubě vypukl požár a kapitán lodi se rozhodl pokračovat v plavbě napříč Rudým mořem, ačkoliv byly ještě na dohled břehy Saúdské Arábie.
Trajekt podle všeho neúměrně zatížila právě voda použitá k hašení, která nakonec zapříčinila i přílišný náklon plavidla.
Mnozí ze zachráněných si stěžovali, že je egyptští námořníci odrazovali od toho, aby si navlékli záchranné vesty. Velicí můstek vydal volání o pomoc až několik hodin poté, co požár vypukl, a dispečeři v Safaze nebyli na svém místě, aby jej mohli přijmout.
Egyptské úřady věděly, že plavidlo zmizelo z radarů v pátek hodinu po půlnoci, záchranné práce se ale naplno rozběhly až ráno. Společnost provozující loď nechala navíc před lety zvýšit plavidlo o další patra a trajekt měl tak podle odborníků příliš vysoký profil.
Někteří cestující tvrdí, že jako první nastoupil do záchranného člunu kapitán Saíd Omar. Ten je od té chvíle nezvěstný.
Většina pasažérů podle všeho zahynula během několika krátkých minut, při nichž se trajekt potopil v rozbouřeném moři. Naděje, že neštěstí ještě někdo přežil, byla včera navečer prakticky nulová.
Plavidlo vyplulo ve čtvrtek ze saúdskoarabského přístavu Duba a potopilo se přibližně osmdesát kilometrů od egyptské Safagy. Vedle čtrnácti set cestujících a členů posádky bylo v útrobách lodi postavené před pětatřiceti lety 220 automobilů. (rkl)