Indie má obrovský dovozní potenciál. Již dnes je při kontinuálním uvolňování zahraničního obchodu tempo růstu importu více než třicet procent ročně. Import i export se budou dále zvyšovat.
Na indickém trhu mají šanci se prosadit zvláště firmy, které mají na co navázat. Stále jsou v povědomí zdejších lidí výrobky Made in Czechoslovakia, ať již jde o výrobní kapacity v Ranchi nebo Viasakapatnam, nebo o motocykly Jawa prodávané pod značkou Yezdi (z českého jezdí). Jsou tu i nákladní automobily Tatra a populární Škoda Octavia, nyní montovaná v Aurangabadu.
Nelze opomenout ani turbíny o výkonu 110 MW, jichž bylo vyrobeno více než 150 v licenci poskytnuté firmě BHEL Hyderabad, ani nespočetné obráběcí a tvářecí stroje.
To je ale minulost. Budoucnost je v tom, využít příležitostí, které skýtá toto odbytiště. Vládne ale tvrdá konkurence. Důležité pozice již dnes obsazují indické, a především zahraniční firmy, které si zde pragmaticky budují nová zázemí.

Indie je výzvou podnikatelskému světu. A to i přesto, že její trh je určitě jedním z nejkomplikovanějších na světě. Vždyť i průměrná doba, která uplyne do uzavření kontraktu, je jedna z nejdelších. Podle výzkumu Světové banky je průměrná doba nutná k uzavření kontraktu v Indii 425 dnů. Pro srovnání v Číně je to 241 dnů.
Clo je pro řadu komoditních skupin stále vysoké - nejsou výjimkou sazby okolo čtyřiceti procent.
Další překážkou pro nižší ceny je řetězení mezičlánků, množství agentů a prostředníků. V Indii je to obvyklé, tím se ale v některých případech snižuje možnost průniku zahraničního zboží na trh. Velké, především privátní firmy jsou si této situace vědomy a snaží se o přímé napojení na zahraničního dodavatele.
Problémem, který se v obchodě s Indií nedá přejít bez povšimnutí, je korupce. Pokud se jedná o státní firmy, je vhodné najít indického agenta s příslušnými kontakty, který zná místní zvyklosti, a vytvořit tak mezičlánek mezi českým podnikatelem a státní indickou firmou.
Je také třeba být v byznysu obezřetný. Indický partner vám bude do očí říkat, že kontrakt uzavře pouze s přítelem, ale pokud mu dáte sebemenší příležitost, on ji využije ve svůj prospěch. Případně ztracené finance je takřka nemožné získat zpět.

Nehledě na řadu existujících bariér se mnohé překážky, chránící vnitřní indický trh, průběžně odstraňují. Země se tak postupně otevírá světu a posiluje svou úlohu ve světovém obchodu.
Indická vláda například zavedla řadu vládních podpůrných programů pro jednotlivá odvětví. Například EPCG (Export Promotion Capital Goods) je schéma, které umožňuje dovoz strojů a zařízení bez cla za předpokladu závazku určitého objemu exportu po dané období.
Pro investory se ve vybraných oblastech a komoditách zřizují speciální ekonomické zóny (Special Economic Zones).
Exportně orientovaná odvětví Export Oriented Units mají úlevy nejen v placení cel za stroje a zařízení, ale mohou mít i daňové prázdniny. Musí se však zavázat k vývozu v podstatě celé produkce.
Dalším krokem k liberalizaci obchodu bylo zrušení zákazu dovážet starší použité stroje.
Postupně se také uvolňují pravidla pro přímé zahraniční investice (FDI). Některé komoditní skupiny mají dokonce nově povolen až stoprocentní podíl zahraničního kapitálu (většinou je povolena maximálně 76procentní účast cizího kapitálu). Jen za poslední rok dosáhl objem FDI 5,5 miliardy dolarů a získání dalších cizích investic je středem pozornosti a podpory indické vlády. Dá se tedy předpokládat další zjednodušování pravidel pro příliv investic.
Vedle klasického čistého vývozu se tedy čeští exportéři mohou ve stále větší míře uplatnit formou společných podniků a budování nových výrobních kapacit.


Přitažlivé oblasti pro české podnikatele
infrastruktura - modernizace lokomotiv, budování dálnic, dodávky zařízení pro benzínové stanice, dodávky signalizačních zařízení na železnice, modernizace letišť
energetika - rekonstrukce stávajících a budování nových elektráren, výstavba malých energetických zdrojů, využití větrné a sluneční energie
vodohospodářství - výroba pitné vody, čistění odpadních vod
dodávky strojů a zařízení do podporovaných průmyslových odvětví - textilní, kožedělný, farmaceutický průmysl, informační technologie, biotechnologie
automobilový průmysl
budování turistické infrastruktury
investice do zemědělství, zvýšení výroby hnojiv, potravinářský průmysl
dodávky spotřebního zboží - poptávka se zvyšuje díky rostoucí životní úrovni
spolupráce v oblasti IT
civilní letectví - malá letadla, radarová zařízení
dodávky zdravotnických zařízení

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist