Česká dopravní infrastruktura na rozcestí
Česká dopravní infrastruktura, odhlédneme-li od zhruba tisíce kilometrů sítě dálnic, rychlostních silnic, obchvatů měst a od struktury plavebních stupňů a letišť, byla v zásadě koncipována v období průmyslové revoluce ve druhé polovině 19. století. Vznikla tak velmi hustá silniční a železniční síť, jež je schopna zpřístupnit i nejodlehlejší body velmi roztříštěné sídelní struktury, která však zároveň klade obrovské nároky na údržbu a odstraňování úzkých profilů s nedostatečnou průjezdnou kapacitou. Vzhledem k tomu, že za posledních šedesát let do této infrastruktury zdaleka nebyly vkládány takové finanční prostředky, jaké by si zasluhovala, vyžaduje nyní rozsáhlou modernizaci a zlepšení kvality, má-li se na všech svých úrovních stát fungující integrální součástí širší evropské sítě. Pokud některé odhady mluví o nadcházející potřebě investic ve výši 100 až 120 miliard Kč ročně, nejde vůbec o přehnaný odhad.
Na co už páteř nestačí
Kvalitní a kapacitní dopravní síť je zapotřebí zejména tam, kde se prosazují rozsáhlé tranzitní přepravní proudy, což se s plnou přesvědčivostí ukázalo již v prvních měsících po vstupu do Evropské unie, kdy vzrostl provoz silniční nákladní dopravy na hlavních dálnicích skokově o desítky procent. Tento vývoj, který vytvořil neúnosné podmínky zejména na páteřní české dálnici D1, ukázal jasně existující limity tvůrců české dopravní politiky i problémy s prosazováním dlouhodobého veřejného zájmu. Ministerstvo dopravy (MD) nejprve reagovalo návrhy na rozšíření dálnice D1 o dva pruhy, jejichž výstavba by však pravděpodobně na poměrně dlouhou dobu tuto dálnici zablokovala, a teprve poté se začalo řešit urychlení přípravy dlouhodobě přehlíženého úseku rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí. Problémem je zatím trvající spor mezi Pardubickým krajem na jedné straně, který v územním plánu schválil tzv. severní variantu vedení rychlostní silnice, a MD a ekologickými iniciativami na straně druhé, které podporují variantu jižní. I tak je každý rok, o který se podaří urychlit výstavbu tohoto úseku, dobrodiním pro všechny, kdo cestují mezi Prahou a severní Moravou a Slezskem.
Mezi další logické priority ve výstavbě dálnic a rychlostních silnic patří především dostavba chybějících úseků dálnic D5 a D8, dálnice D11 po Hradec Králové a dálnice D47 z Lipníku n. Bečvou do Ostravy. Velmi důležité je rovněž pokračování ve výstavbě pražského okruhu R1.
Život z podstaty jako názor
Česká železnice má za sebou několik desetiletí života z podstaty. Aby se dostala po všech stránkách alespoň na průměrnou evropskou úroveň, vyžadovala by její sanace několik stovek miliard korun. Z tohoto pohledu je jakákoliv rychlost výstavby koridorů příliš pomalá. Na druhé straně zatím nejsou podmínky pro urychlení této výstavby. Je samozřejmě nezbytné dostavět 1. a 2. železniční koridor (Děčín-Břeclav; Petrovice u Karviné-Břeclav-Česká Třebová) a nesporné je také zahájení výstavby 4. koridoru v trase Praha-Horní Dvořiště. Naproti tomu osud 3. železničního koridoru (Praha-Cheb) je nejasný zejména vzhledem ke skutečnosti, že současný úsek Plzeň-Cheb by neměl ani po nákladné rekonstrukci parametry odpovídající evropské expresní trati. Navíc Německo nemá o další pokračování koridoru ve směru na Norimberk zájem a místo toho preferuje směr Drážďany-Frankfurt nad Mohanem. Po poměrně jednoduché a neproblémové rekonstrukci širých tratí se stavba koridorů dostala do obtížnější fáze, kdy bude nezbytné jak odstranit úzká hrdla v městských železničních uzlech, tak realizovat rozsáhlé přeložky na koridorových tratích.
Jenže pozemní dopravní síť nejsou zdaleka jen dálnice, rychlostní silnice a železniční koridory, jak bývá problém někdy účelově zužován. Údržba silnic I. třídy nestačí zvládat rostoucí dopravní nápor, takže jejich stav, stejně jako u silnic nižší kategorie, lze označit převážně za nenormový, mnohdy za zcela krizový. Chybí celá řada obchvatů měst a obcí, a tak se houstnoucí automobilová doprava i nadále často prodírá jejich centry. Kvalita údržby nekoridorových tratí umožňuje po dlouhá léta v mnoha místech jízdu pouze rychlostí 40 až 60 km/h. Je třeba rovněž upozornit na prokázanou nekompatibilitu existujícího traťového zabezpečovacího zařízení v ČR s progresivními vozidly elektrické trakce na bázi asynchronních motorů (zjištěno mj. i u souprav typu Pendolino); bylo by proto vhodné počítat s nejpozději střednědobou plošnou výměnou tohoto zařízení. Dalším obrovským problémem již mimo oblast infrastruktury je nutnost obnovy vozidlového parku železniční osobní dopravy, která si sama o sobě vyžádá cca 60 až 80 miliard Kč nákladů v průběhu nejbližších pěti až osmi let, nemá-li být železniční osobní doprava v ČR výrazně redukována. Samostatnou otázkou jsou stále nekončící spory o formu a trasu kolejového spojení centra Prahy s Kladnem a mezinárodním letištěm Ruzyně. Provoz na tomto letišti roste nevídaným tempem a jeho orientace pouze na automobilovou dopravu by znamenala brzké zahlcení radiálních silničních spojů ze západu do centra Prahy a obrovskou ekologickou zátěž. Potrvá-li nesouhlas Prahy 6 s rekonstrukcí stávající železniční trati, je třeba urychleně připravit náhradní varianty vedení trasy jiným směrem (přes Prahu-Jinonice nebo souběžně s Prokopským údolím).
Mýtné není zelené
Před krátkou dobou byla dost sporným způsobem uzavřena veřejná soutěž na dodavatele technologie elektronického mýtného. Vedle problému s výběrem konkrétní technologie je na pováženou samotná koncepce mýtného, která znevýhodňuje těžkou nákladní dopravu na dálnicích a rychlostních silnicích oproti silnicím I. a dokonce i nižší třídy, v důsledku čehož hrozí návrat tranzitní silniční dopravy na silnice nižší třídy a tam, kde nejsou vybudovány obchvaty, tedy i do center měst a obcí. Elektronické mýtné je bezpochyby potřebné, ale je omylem, pokud se někdy prezentuje jako vydatný zdroj investičních prostředků a jako podpora ekologické železniční dopravy. V nejlepším případě bude schopno zajistit cca deset procent prostředků potřebných pro investice do dopravní sítě, přičemž samo bude spotřebovávat podstatnou část získaných prostředků na splácení technologie. Návrat zákazníků k železniční nákladní dopravě pak závisí především na vývoji železničního trhu, kde téměř monopolní České dráhy z řady vnějších i vnitřních příčin nejsou schopny nabízet služby v příslušné kvalitě a ceně. Vodní doprava v ČR se stále ještě nevzpamatovala z velkého poklesu v průběhu devadesátých let minulého století. Vzhledem k malému rozsahu vodních cest a nákladnosti jejich rozšiřování nelze očekávat víc než postupné dotváření již existující infrastruktury a skrovné prodloužení labské plavební cesty do Pardubic. Naproti tomu letecká doprava zažívá nyní skvělé časy jak v osobní, tak i nákladní části. Dochází však k prohlubujícímu se nepoměru mezi rozvojem pražského mezinárodního letiště a zastarávající sítí regionálních letišť. Přitom tato letiště by mohla posílit atraktivnost regionů a municipalit pro turisty a investory, a stát se tak jedním z katalyzátorů rozvoje regionů i obcí.
GEPARDI běží pro řešení
Výchozí stav dopravní infrastruktury v České republice vytváří velmi obtížné prostředí s obrovskými nároky na finanční zdroje. Je možné jej řešit jen vícezdrojovým financováním, v jehož rámci se uplatní zdroje státního rozpočtu, Státního fondu dopravní infrastruktury, fondů Evropské unie (Fond soudržnosti, strukturální fondy, TEN-T), rozpočtů krajů a obcí stejně jako úvěry a prostředky soukromých investorů. Kombinace zdrojů pro konkrétní priority a akce by měla být volena velmi pečlivě, aby se dosáhlo co největšího efektu s minimalizovanými riziky a co nejpříznivějších podmínek pro reprodukci vložených prostředků.
V minulých letech se ukázalo, že dosavadní mnohavrstevný investiční systém, složený z MD, Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a sektorových investorů (Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty, Ředitelství vodních cest atd.), je příliš těžkopádný a nákladný. Dlouhotrvající potíží při využití evropských fondů, a nejen v dopravě, je a bude omezená absorpční kapacita spočívající v nedostatku připravených projektů a v nedostatečných zdrojích pro veřejné spolufinancování. V novém programovacím období 2007 až 2013 sice bude k dispozici podstatně více evropských peněz a evropské financování bude moci dosáhnout až 85% podílu na konkrétních investičních projektech, ale i tak bude spolufinancování ze strany státu a regionů úzkým profilem. A získat soukromý kapitál do dopravních staveb cestou veřejně-soukromých partnerství (PPP) po zkušenosti s D47 také nebude snadné.
Koncepční a dlouhodobě předvídavá dopravní politika musí být schopna pružně a variantně reagovat již na nově vznikající trendy a nikoliv se pasivně přizpůsobovat již daným skutečnostem. To by se mělo prosadit především v novém Generálním plánu rozvoje dopravní infrastruktury (GEPARDI), jehož návrh v současnosti dokončuje MD. Vzhledem k době trvání investičního cyklu a zejména s ohledem na komplikovanou a často rozpornou územní přípravu jde o požadavek prioritní důležitosti.
Autor je soukromý konzultant, Allied Progress Consultants
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



