Komise se domnívá, že podmínky českého tendru neumožnily účast firem nabízejících satelitní technologie, a tím byla porušena směrnice unie. Vyplývá to z dopisu, který si poslali členové komise a jenž mají HN k dispozici.
"Nyní zahajujeme přestupkové řízení proti českému tendru v souladu se směrnicí o interoperabilitě elektronického výběru mýtného v Evropě," napsal 24. února šéf generálního ředitelství pro dopravu a energetiku Matthias Ruete generálnímu řediteli pro vnitřní obchod Alexandru Schaubovi.


"Varoval jsem pana ministra Šimonovského před následky přestupkového řízení, pokud se zjistí, že tendr byl z evropského hlediska nezákonný," dodal Ruete.
Přestupkové řízení v podání Evropské komise je zdlouhavým procesem. Komise bude z písemných podkladů a z ústních výpovědí příslušných pracovníků zjišťovat, zda skutečně došlo k porušení směrnice.
Pokud zjistí, že ano, pak případ předá Evropskému soudnímu dvoru. Ten zahájí vlastní šetření, jehož výsledkem může být buď osvobozující verdikt nebo pokuta.


"To může trvat i deset let. A během té doby má stát možnost napravit svou chybu, změnit legislativu. Pak se řízení přeruší a k žádné pokutě nedojde," řekla mluvčí komise pro Česko Katherine Sustek.
Ministr dopravy Milan Šimonovský jednání s Ruetem potvrdil, ale je přesvědčen, že komise nenajde v českém tendru žádný podnět pro zahájení přestupkového řízení. "O žádném přestupkovém řízení zatím nevíme," řekl Šimonovský.

 Podle Jiřího Nouzy, ředitele odboru Ministerstva dopravy, je v zadávacích podmínkách tendru pasáž o součinnosti mýtných systémů v Evropě přímo opsaná z evropské směrnice. Přesto firmy v tendru nabízely jen mikrovlnné, a nikoli satelitní technologie. Koncem března se do Bruselu vypraví delegace ministerstva, aby specifika české soutěže komisi vysvětlila.
Vedle Evropské komise se tendrem na mýtné zabývá i český antimonopolní úřad. Ten již koncem ledna rozhodl, že námitky vyřazených účastníků tendru, konsorcia Mytia a firmy Autostrade, jsou neoprávněné, a potvrdil firmu Kapsch jako vítěze.
Mytia a Autostrade podaly proti tomuto rozhodnutí odvolání. Autostrade mimo jiné upozorňuje, že ani Kapsch nesplnil požadovaná kritéria.


U státních zakázek totiž nemá reference potvrzené státními orgány, ale jinými doklady. Výběrová komise je přijala - na rozdíl od podobných dokladů firmy Autostrade, která jimi nahrazovala české certifikáty o vlivu na životní prostředí a o bezpečnosti práce.
Šéf úřadu Martin Pecina tvrdí, že dodatečné podání Autostrade jeho verdikt neoddálí. "Rozhodnutí o rozkladu vydáme ve středu 15. března. Firma Autostrade dělá všechno pro to, aby se celý proces zdržel," řekl včera Pecina.

Český tendr na mýtné