Od příštího roku v Česku přestanou těžká nákladní vozidla nad 12 tun platit za užívání komunikací dálničními známkami a začnou platit mýtné podle počtu ujetých kilometrů.
Mýtný systém v Česku zavede rakouská firma Kapsch, kterou vybralo Ministerstvo dopravy. S konečnou platností o tom včera rozhodl šéf antimonopolního úřadu Martin Pecina, který v odvolacím řízení zamítl protesty neúspěšných účastníků tendru, firmy Autostrade a konsorcia Mytia.
Platit se bude za jízdu po dálnicích, rychlostních komunikacích a po vybraných úsecích silnic prvních tříd, které jsou souběžné se stávajícími nebo připravovanými dálnicemi. Celkem jde o 2070 kilometrů komunikací.

Kamión musí mít Premid
Mýtné bude elektronické. To znamená, že na silnicích nebudou budky, kde by vozidla musela zastavovat, aby zaplatila za projetí úseku, ale evidence ujetých kilometrů bude automatická.
Každý dopravce, který bude chtít jezdit po českých dálnicích, bude muset nejprve do mýtného systému přihlásit všechna svá těžká nákladní vozidla. Každé z nich bude mít takzvanou palubní jednotku Premid. Tu bude možné zakoupit i na hraničních přechodech. Palubní jednotku řidič přilepí na čelní sklo kamiónu a zadá do ní základní data vozidla.
Palubní jednotka slouží pro identifikaci vozidla při průjezdu mýtnou branou. Kapsch brány (nebo na užších silnicích jen sloupy) postaví vždy mezi křižovatkami, asi po dvou až pěti kilometrech.
Jakmile kamión vjede na zpoplatněnou komunikaci, mikrovlnné čidlo na bráně zjistí, zda vozidlo má palubní jednotku. Kamera zároveň snímá poznávací značku a skener zjišťuje, zda jde o nákladní auto (podle počtu náprav, délky vozu). Načtená data zpracuje výpočetní středisko.
Pokud nákladní vůz palubní jednotku nemá, brána vyšle signál kontrole a ta udělí pokutu.
Průjezd kamiónu zaznamenávají všechny mýtné brány na trase. Když vozidlo dálnici opustí, signál z poslední brány, kterou projelo, ukončí počítání ujetých kilometrů. Výpočetní centrum pak kilometry připočítá k účtu vozidla a jednou měsíčně vystaví fakturu. Systém umožňuje i platby předem, řidič koupí předplacenou palubní jednotku, podobně jako existují předplacené karty pro mobily, a při průjezdu mýtnými branami se peníze z jednotky odečítají.
Jednotky Premid budou platit pouze v České republice. Pro jízdu v Rakousku, Německu nebo ve Švýcarsku, kde existují také celo-plošné mýtné systémy, musí mít vozidla jiná zařízení.

Osobní auta mýtné neplatí
Ministr dopravy Milan Šimonovský předpokládá, že od roku 2008 začnou mýtné platit i menší nákladní automobily od 3,5 tuny, které v příštím roce budou za užívání dálnic platit ještě dálničními nálepkami stejně jako osobní automobily. Tím se roční výběr mýtného, odhadovaný zatím na deset miliard korun, zvýší o další čtyři miliardy.
K největší změně dojde v období 2010 až 2012, kdy se předpokládá zavedení mýtného pro všechna motorová vozidla, tedy i osobní automobily.
Ministerstvo dopravy zatím nemá přesnou představu, jak by měl budoucí komplexní systém vypadat. Zatímco současné mýtné firmy Kapsch je založené na mikrovlnné technologii, budoucí systém již bude muset být podle názoru odborníků přizpůsoben satelitní technologii. Tu doporučuje Evropská unie, která hodlá zavést jednotný mýtný systém ve všech zemích eurolandu s tím, že budou využity evropské družice Galileo.
Palubní jednotky, které identifikují vozidlo, určují jeho polohu a vypočítávají poplatky, nelze při satelitní technologii jen nalepit na sklo. Podle odborníků se budou do aut po roce 2010 montovat již ve výrobě, podobně jako airbagy.

Mýtné v České republice zajistí Kapsch