V Česku bude v příštích letech proražen jeden z nejdelších tunelů světa. Dosavadní vizi o více než dvacetikilometrovém železničním tunelu mezi Prahou a Berounem přibližuje realitě plán rozvoje dopravy na roky 2007 - 2013. Dnes bude tento materiál, který se stavbou tunelu počítá, schvalovat vláda.
Stát sice nemá na všechny stavby naplánované na příští roky peníze, rekordní tunel má však být součástí III. železničního koridoru mezi Prahou, Plzní a Chebem a ten má mezi stavebními plány prioritu.
Pro tunel se počítá s 20,5 miliardy korun. Největší český železniční projekt následujících deseti let se má začít stavět v roce 2011 a dokončen má být o pět let později.
Oproti původním plánům se však počítá jen se stavbou jednokolejného tunelu, což někteří odborníci nechápou.
"Je to nepraktické především z bezpečnostních důvodů. Vždy se u podobných projektů staví souběžný únikový tunel," namítá Lukáš Týfa z dopravní fakulty ČVUT.
"Je spočtené, že jednokolejný tunel bude stačit," reaguje Ondřej Jašek z ministerstva dopravy.

Peníze na hlavní nádraží
Modernizace celé trati mezi Prahou, Plzní a Chebem by měla podle vládního plánu přijít na 63 miliard korun. Stát sice původně uvažoval, že zmodernizuje současnou trať v úseku mezi Prahou a Berounem, kvůli jejím parametrům a zákrutám podél Berounky však nakonec zvítězila varianta s dlouhým tunelem. "I stávající trať však bude potřebovat opravu. Navíc zde má jezdit až dvojnásobný počet příměstských vlaků, což trať v současném stavu nezvládne," upozorňuje Lukáš Týfa.
Ministerstvo tvrdí, že našlo lék i na tento problém. K dvaceti miliardám za nový tunel počítá i s dalšími 6,6 miliardami korun za modernizaci nynější tratě.
Kromě vlakového koridoru směrem na Cheb, počítá vládní plán i s modernizací takzvaného IV. koridoru, tedy tratě mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Na něj by mělo jít více než 38 miliard korun.
Stát navíc musí za dalších 43 miliard přestavět tratě v městech, kterými prochází již zmodernizovaný I. a II. koridor. V Praze například nyní vznikají dva nové tunely pod vrchem Vítkov. Nové spojení pražských nádraží přijde do roku 2013 na více než 14 miliard korun. Opravit však bude potřeba i nádraží v Brně, Kolíně, Břeclavi, Olomouci nebo Pardubicích.

Dráha až na letiště?
Dostavba hlavních železničních koridorů přijde celkem na 160 miliard korun. Optimistická varianta rozpočtu počítá se zajištěním 85 procent potřebných financí. "Teprve po dostavbě hlavních koridorů, se dá počítat se zahájením dalších projektů, jako je elektrifikace tratí nebo rozvoj příměstské dopravy," upozorňuje Ondřej Jašek.
Po letech by se dočkala elektrifikace například trať z Týniště nad Orlicí přes Letohrad do Polska, nebo tratě v okolí Frýdku-Místku.
V rámci regionálních projektů, které jsou sice ve vládním programu uvedeny, ale stojí až ke konci pomyslné fronty, je i rychlodráha z Prahy přes ruzyňské letiště na Kladno. Už dříve ji vláda zařadila do projektů, na jejichž stavbě by se mohli spolu se státem podílet soukromí investoři. S projektem za 16,5 miliardy však plán počítá nejdříve v roce 2009.

Cestování budoucnosti

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist