Jedna věc je totiž počet registrovaných nezaměstnaných na úřadech práce a druhá potřeby jednotlivých podniků v jednotlivých regionech. Je to dáno i tím, že s příchodem zahraničních společností do Česka vzrostly výrazně i požadavky na uchazeče o práci. Jak tedy vidí své nároky na absolventy manažeři. Kariéra třem z nich položila následující tři otázky:
1. Čeho si nejvíce ceníte u absolventů škol, s kterými jednáte o případném přijetí do vaší firmy?
2. Co děláte pro to, abyste získali ty nejlepší talenty?
3. Jaké hlavní nedostatky u absolventů škol v současnosti vidíte, co nejvíce jim chybí pro praktický život?

Jiří Ron, ředitel HR pro Českou a Slovenskou republiku společnosti Accenture
ad 1. Ceníme si na nich dvou zdánlivě protichůdných vlastností: na jedné straně asertivity (tj. nebojí se zeptat, když nevědí, jasně řeknou svůj názor, i když jde proti názoru ostatních - pokud ho dokážou logicky zdůvodnit), a na druhé straně schopnosti uznat, že jejich názor nemusí v dané situaci vést nejrychleji k cíli, a podřídit se bez pocitu osobní prohry týmu. Tato kombinace vlastností je totiž podle naší zkušenosti nezbytná pro sestavení týmů, které jsou kreativní, asertivní a výkonné a zároveň motivované a konzistentní - "neperou se". S tím souvisí i ochota udělat pro klienta nebo kolegu v týmu trošku více, než je nezbytně nutné - to vždy dojde ocenění a pro vzájemné vztahy to znamená neocenitelnou službu.
ad 2. Jsme si dobře vědomi toho, že nejlepší je reklama šířená našimi vlastními zaměstnanci. Snažíme se propagovat naši společnost tím, jak je řízena vnitřně, jak vede své zaměstnance, jak je vzdělává a motivuje k jejich dalšímu růstu. Věříme, že to dává našim zaměstnancům důvod dobře mluvit o firmě mezi svými kamarády a známými. Snažíme se však také o propagaci zvenčí, a proto se účastníme veletrhů pracovních příležitostí, přednášek na vysokých školách a podobných akcí. V tomto roce plánujeme rozšířit naše aktivity na vysokých školách o přímé diskuse studentů s našimi manažery a konzultanty o tom, co to prakticky znamená pracovat v naší firmě, jak probíhá vstupní testování, a o případnou další přímou spolupráci v průběhu studia. Nakonec - ať už zájemce o práci u nás přivede jakýkoli impulz - ověřujeme schopnosti uchazečů náročným "assessment centrem" a individuálními pohovory s manažery a partnery společnosti.
ad 3. Každý uchazeč při snaze o získání práce zvažuje dvě věci: "co já mohu nabídnout dané společnosti?" (tj. proč by mě měli chtít) a "co daná společnost může nabídnout mně" (tj. proč já mám chtít pracovat právě u nich). Mám pocit, že to hlavní, co se změnilo proti době před osmi devíti lety, je, že dnes většina lidí dává mnohem silnější důraz na to "co oni mohou nabídnout mně". Zřejmě to souvisí s nárůstem sebevědomí absolventů a s nárůstem poptávky po vysokoškolácích na místním trhu práce. Z našeho pohledu nejde o změnu k lepšímu - jistá míra pokory, altruismu a účelných kompromisů je totiž pro úspěšnou práci v týmu nezbytná.
Druhou věcí je, že stále více absolventů má výborný profesní životopis, mluví několika jazyky a při studiu pracovalo na několika pozicích ve více renomovaných společnostech. Při vstupních testech se ale často ukazuje, že buď jde o individualisty, kteří nedokážou účinně pracovat v týmu, nebo tito lidé mají akademický, nepraktický přístup k řešení problémů. Zdá se, že lepší vzdělání a rozhled s sebou nutně nenese větší zralost nebo pragmatičnost člověka.

Karel Vašák, výkonný ředitel pro lidské zdroje Komerční banky
ad 1. Nábor absolventů vysokých škol a práci s nimi považujeme za velmi důležitou součást personální práce, protože jsou to právě absolventi, kteří přinášejí nové pohledy, nápady, podněty a jsou tak vlastně i pro naše klienty zárukou zachování dynamického rozvoje banky. To je velmi cenné.
ad 2. Těm nejlepším absolventům univerzit nabízíme roční "Young Graduate program", jehož cílem je absolventy - zaměstnance detailně seznámit s bankou, s jejím fungováním, organizací, kulturou a tak dále, začlenit je do týmu a nastartovat jejich budoucí kariéru. Naše dosavadní zkušenosti ukazují, že absolventi, kteří jsou do tohoto výběrového programu přijati, považují jeho absolvování za velmi přínosné. Oceňují zejména možnost rychle se v bance zorientovat, navázat kontakty s kolegy z jiných částí banky a také to, že se díky programu snáze začlení do konkrétního týmu.
Komerční banka se aktivně účastní významných pracovních veletrhů, spolupracujeme také s řadou českých vysokých škol, podporujeme například zahraniční stáže studentů, naši specialisté přednášejí na vysokých školách, konzultují diplomové práce a podobně. Je tedy zřejmé, že práce s absolventy je u nás systematická a skutečně velmi důležitá.
ad 3. Je zřejmé, že čerství absolventi vysokých škol nemají dlouhou pracovní zkušenost, a tak se řadu věcí musejí teprve naučit. Právě proto jim například nabízíme zmíněný "Young graduate program", který umožňuje velmi rychle získat potřebné znalosti, a to nejen ty úzce odborné, ale poskytujeme jim i trénink takzvaných "měkkých" dovedností.

Petr Sedláček, tiskový mluvčí Siemens, s. r. o.
ad 1. Společnost Siemens každoročně nabízí zaměstnání velkému množství absolventů technických i ekonomických oborů. Naše školy poměrně dobře připravují své studenty po odborné stránce. Slabá místa vidíme zejména v jejich jazykové vybavenosti a praktických zkušenostech. Uchazeče proto vždy při výběrovém řízení zvýhodní jakákoliv praxe navíc. Zajímavé jsou například znalosti získané na zahraničních stážích či pobytech. Pokud studenti během studia aktivně vyhledávají příležitosti pro svůj rozvoj, mohou potom nabídnout mnohem větší spektrum dovedností. Mezi ty nejdůležitější patří kromě zmíněných znalostí firemních procesů také "měkké" dovednosti, například prezentační schopnosti, flexibilita a mobilita, aktivní přístup k práci a v neposlední řadě umění sebevědomě vystupovat.
ad 2. Přímo se podílíme na jejich formování a vzdělávání. Úzce spolupracujeme zejména s vysokými školami technického směru - jako příklad uveďme specializaci Vývoj a výroba moderních kolejových vozidel na ČVUT v Praze. Stranou nezůstávají ani ekonomické obory, jejichž absolventi nacházejí uplatnění například v naší mezinárodní účetní centrále v Praze, nebo podpora středních škol v regionech.
Společnost Siemens rozvíjí spolupráci se studentskými organizacemi, tradičně se účastní veletrhů pracovních příležitostí, studentům nabízíme práci na částečný úvazek v programu Trainee nebo zpracování diplomových prací. Naše aktivity však nejsou pouze komerční, například již do devátého ročníku vstupuje Cena Siemens za nejlepší studentské a výzkumné práce, která je naším příspěvkem českému vysokému školství.
ad 3. Jak jsem již zmínil, absolventi českých škol jsou většinou dobře teoreticky připraveni, ale chybí jim kontakt s praktickým světem. Rozdíl je dobře patrný při srovnání s absolventy zahraničních škol, které rovněž zaměstnáváme. Pokud uchazeči v průběhu studia absolvují alespoň minimální praxi, získají základní pracovní návyky, zkušenosti s vnitropodnikovými procesy a systémy. Ještě jednou musím zmínit nedostatečnou jazykovou připravenost absolventů zejména technických oborů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist