Možná vám posílí sebedůvěru fakt, který je známý spíše odborníkům: kvalitních lidí je na trhu práce méně, než je třeba. V některých oborech je sice potávka po zaměstnání větší než jinde, ale v zásadě platí, že člověk se správnou kvalifikací a motivací své místo "snů" najde. Pokud na to jde správně...
Kde hledat?
Na internetu dnes zaměstnání najdete nejpravděpodobněji. I proto, že ho velmi využívají personalisté. Kde na internetu můžete narazit na nabídku zaměstnání? V prní řadě na specializovaných personálních portálech. Tam je největší koncentrace inzerátů jak firem nebo institucí, tak personálních agentur. Nabídky práce máte možnost vybírat podle vámi zvolených kritérií, jako jsou profese, lokalita nebo plat. Okamžitě a snadno se můžete přihlásit do výběrových řízení, a to nejčastěji přes odpovědní formulář, ke kterému připojíte vyplněný firemní osobní dotazník a svůj životopis. Věřte, že opravdu dobrý pracovní server vám ušetří čas a plně nahradí brouzdání po různých stránkách; poskytne vám ucelenou nabídku pracovních pozic ze všech oblastí, oborů a směrů podle vašich potřeb. Pokud chcete komunikovat se zaměstnavatelem přímo, bez prostředníka personální agentury, všímejte si, který pracovní server má nejvíce nabídek přímo od firem.
Můžete jít samozřejmě hledat i přímo na webové stránky konkrétních firem - pokud mají volné pozice, velmi pravděpodobně tam o tom informují.
Třetí, a v poslední době velmi "trendy" místo, kde se setkáte s nabídkou zaměstnání, je na různých tematických serverech, které nejsou zaměřeny na kariéru, ale třeba na IT, finance, právo. Přesto obsahují výběr pracovních příležitostí daných oborů.
Internet má ještě jednu velkou výhodu. Zaměstnavatelé vás na něm mohou najít sami, aniž byste je aktivně oslovovali. Je to tak jednoduché! Na vybrané specializované náborové servery, o kterých jsme se již zmínili, uložíte své profesní údaje ve formě osobního profilu. Z něj s pomocí šablon můžete pak vytvořit jednu nebo více variant svého životopisu. Postup je jednoduchý, máte k dispozici nápovědu a jste stále vedeni, aby vaše snaha byla úspěšná. Své údaje potom podle návodu zpřístupníte personalistům. Tento způsob hledání práce v současnosti zažívá velký "boom" a je personálními manažery zodpovědnými za vyhledávání lidí stále více využíván. Registrace u důvěryhodného pracovního serveru vám jednak zajistí maximální ochranu osobních údajů v souladu se zákonem, ale například také možnost si zvolit, kterým zaměstnavatelům svá data ukázat a kterým ne. To se často může hodit například, když člověk mění zaměstnání, ale ještě to v práci neoznámil... Výhodou, kterou každý ocení, je také možnost váš osobní profil jednoduše aktualizovat a editovat. Už se nemusíte párat s různými verzemi životopisů, které máte uložené v počítači na různých místech a vlastně už ani nevíte, kde co je...
Může internet ještě v něčem pomoci? Určitě - síť těžko v tomto ohledu přechválit. Na síti můžete nejen najít zajímavou nabídku, ale i se náležitě připravit pro výběrové řízení. Dobrý pracovní server vám nabídne řadu dobrých rad a informací. Můžete si udělat velmi průkazný průzkum trhu práce. Mnohé informace, které posílí vaši pozici na pracovním trhu, se můžete dozvědět i v on-line diskusích či specializovaných rubrikách, jakou jsou například o-zona na jobs.cz. Najdete zde též informace o speciálních akcích, pracovních veletrzích, konferencích, dnech otevřených dveří různých zaměstnavatelů. Dostanete tu tipy na další odkazy, například se dozvíte, jaké jsou možnosti vzdělávání.
Kde ještě...
Zajímáte-li se o specializované místo v určitém oboru, zajímavou nabídku můžete objevit v odborných časopisech. Existují i periodika zaměřená jen na inzerci pracovních nabídek. Obsahují velké množství pozic najednou, ale jedná se zejména o práci vyžadující nižší kvalifikaci. Stejné je to s pracovními inzeráty v obecných inzertních časopisech. Mají i svá regionální vydání, což může být zajímavé pro ty z vás, kteří se v žádném případě nechtějí kvůli práci stěhovat.
Zajímavou nabídku můžete najít i ve specializovaných rubrikách a přílohách deníků. Velmi často je stejná nabídka i na internetu, ale jsou některé pozice, které firmy hledají rády "papírovým" inzerátem. Třeba obchodní. Předpokládají, že obchodníci často cestují. Ti, kteří vyloženě nehledají práci, třeba na pracovní portály nechodí každý den. Ale mohou zavadit okem o inzerát v novinách, které si koupí u benzínové pumpy.
Novým trendem v oblasti pracovních inzerátů je umístit inzerát na internet, ale ještě k tomu dát malou upoutávku na něj i do tisku. Díky možnostem technologie to probíhá automaticky. Upoutávky na inzeráty na jobs.cz můžete například najít v Hospodářských novinách nebo v Technickém týdeníku. Odkazují zpátky na internet, kde je větší prostor pro další informace.
A co personální agentury?
Můžete se také registrovat u některé personální agentury a doufat, že ona vám kýžené zaměstnání zprostředkuje. Nesmíte ale mít přehnaná očekávání. Z anket obecně vyplývá, že mnozí uchazeči o zaměstnání jsou velmi zklamáni, když s nimi agentura udělá vstupní pohovor a pak už s nimi nekomunikuje. Vysvětlením je, že personální agentura pracuje na zakázku klienta, kterým je pro ni firma. Jakmile dostane zadání najít takového a takového člověka na tu a tu pozici, pustí se do hledání. Většinou hledá stále znovu a znovu pomocí inzerátů. Jen některé agentury mají dobře vedené databáze uchazečů, ze kterých mohou vhodného kandidáta případně vylovit.
Jaké jsou tedy výhody hledání práce přes agenturu? Třeba to, že si můžete vyzkoušet pohovor nanečisto. Dozvědět se něco o svých šancích, o situaci v daném oboru. Dobrá personální agentura by měla mít přehled v oblastech trhu práce, na které se specializuje. Která je tedy ta dobrá? Velká a věhlasná renomovaná agentura, která může být profesionální, ale také se může chovat jako stroj, který všechno semele, nebo menší agentura, která může mít osobní přístup, ale může jí zase chybět profesionalita?
Asi vás napadne obeslat svým životopisem všechny agentury, na které natrefíte. Takzvaně rozhodit sítě. Postup je to sice možný, ale ne moc efektivní. Mnoho agentur totiž pracuje na stejných pozicích. Firmy většinou osloví se svým požadavkem na vyhledání kandidátů více agentur, a tak se může stát, že absolvujete třeba pět interview u různých agentur, ale půjde stále o jednu pozici u stejné firmy. Nejenže je to ztráta času, ale nastává též problém, která agentura vás do příslušné firmy představí. Pouze ta, která představí CV kandidáta jako první, dostane v případě jeho nástupu odměnu. Často pak nastávají závody mezi agenturami a kandidát se nezřídka může cítit nepříjemně a zmateně i proto, že nemá přehled o tom, kde jeho životopis putuje.
Jak zjistit, která agentura se hodí pro vás? S nabídkou a profilem každé personální agentury se nejprve seznamte na internetu. Další informace získáte, pokud do agentury zatelefonujete. Zeptejte se, jaké pozice agentura nejčastěji obsazuje, jak u nich probíhá výběrové řízení, jaký je postup poté, co poskytnete agentuře svůj životopis, jak pracuje agentura se životopisy kandidátů dlouhodobě, vyžaduje agentura poplatky od kandidátů?
Zeptejte se také známých. Možná již nějakou personální agenturu znají a mají s ní dobrou, nebo naopak špatnou zkušenost.
Pokud jste velmi úzce specializovaní či hledáte poměrně vzácnou pozici, budete asi muset oslovit více agentur, než natrefíte na tu, která se bude zabývat vaší oblastí. Pokud máte širší profesní záběr, jste flexibilní a vaše představa o novém zaměstnání není výrazně vyhraněná, asi vám postačí kontaktovat agentur méně. Pokud jste odborník, kterých je na trhu velký nedostatek, postačí vám většinou kontaktů velmi málo. Agentury mívají otevřeno mnoho tzv. nedostatkových pozic a nabídky dostanete většinou hned na prvním setkání. I z důvodů již popsaných nedoporučujeme tedy kontaktovat velké množství agentur. Obavy, že by vám nějaká nabídka "utekla", mít nemusíte.
Autorka je manažerkou komunikace společnosti LMC
(S využitím poradny na jobs.cz)

Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



