Novela zjednoduší komunikaci


Právě před týdnem, tedy ve čtvrtek 20. dubna, schválil Senát v rámci novely živnostenského zákona také změnu tzv. antispamového zákona (zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, kterou připravilo Ministerstvo informatiky.
Novela zákona zmírňuje podmínky pro šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky. Nově bude moci firma svým stávajícím zákazníkům zasílat obchodní nabídky související s prodejem jejích výrobků a služeb za předpokladu, že zákazník má kdykoliv možnost odmítnout zasílání komerčního sdělení - a to i v případě každé jednotlivé zprávy (princip opt-out).

Cíl zákona - nebrzdit

Uvedená změna zákona vychází z aplikační praxe Úřadu pro ochranu osobních údajů, který je dozorovým orgánem, a má za cíl zjednodušit komunikaci u stávajících obchodních vztahů a umožnit firmám zasílat obchodní nabídky zákazníkům, kteří jim poskytli svůj elektronický kontakt v souvislosti s prodejem výrobků nebo služeb.

Pozor na nové klienty

Na vztah mezi firmou a adresátem obchodního sdělení, který není jejím zákazníkem, se bude nadále vztahovat přísnější režim, tzn. že firma musí získat k šíření reklamy na své výrobky nebo služby předchozí souhlas adresáta (princip opt-in).
Změna zákona také upřesňuje právní režim pro zasílání obchodních sdělení elektronicky. Pro vyloučení případné aplikace jiných zákonů se stanovuje, že tato sdělení lze šířit jen za podmínek uvedených v zákoně č. 480/2004 Sb.
Novela zákona čeká na podpis prezidenta. Má nabýt účinnosti 1. srpna letošního roku.
Autor je ředitelem legislativně právního odboru Ministerstva informatiky