Nákup "na poslední chvíli"


Gerhard Schröder dobře věděl, proč mezi tři rady, které dal Jiřímu Paroubkovi v sobotu na Řípu, zahrnul i "nehledět na výsledky předvolebních průzkumů".
Sám také díky tomu vyhrál volby v roce 2002. A vloni se, opět z role outsidera, dotáhl ve finiši o jediné procento za vítěznou pravici.
Schröderovy úspěšné kampaně jsou typickou ukázkou toho, jak se dá využít "nestálá povaha" moderního voliče. Čím dál víc lidí se totiž rozhoduje na poslední chvíli, podle momentální nálady. Volby neberou jako "boj dobra se zlem", ale spíš jako nákup v politickém supermarketu.
V roce 2002 se polovina Čechů o své volbě rozhodla až v posledním měsíci. A 22 procent dokonce v posledním týdnu, zjistil STEM.
Letos to asi nebude o moc jiné; takže milión voličů na sebe nechá "působit" kampaň až do konce.
Takový pohyb sympatií už předvolební průzkumy nemají šanci zaznamenat. Ty poslední mohou vyjít necelý týden před volbami.
Z hlasů "na poslední chvíli" těžila podle STEM nejvíc právě sociální demokracie. Celá třetina jejích voličů se v minulých volbách rozhodla až v posledním týdnu. Kdežto ODS ve finále zmobilizovala jen 12 procent příznivců.
Závěr kampaně, shodovali se tehdy odborníci, se jednoznačně povedl víc sociální demokracii. Podle zevrubné mediální analýzy firmy Newton IT prospěl ČSSD poslední televizní souboj Vladimíra Špidly a Václava Klause - a to i díky komentářům médií, které ve velké většině braly Špidlu jako přesvědčivějšího a lépe připraveného. "Vystoupení Václava Klause bylo pozitivně hodnoceno v denících Super a Blesk," zjistil Newton.
ODS v minulé kampani také neprospěl nápad s telemarketingem. "Kobercové" obvolávání domácností vzkazem Václava Klause nekvitovala ani média ("Klaus na telefonu: není úniku", zněl titulek z MF Dnes tři dny před volbami). A nabídku zboží po telefonu vítá podle Factum Invenio jen 6 procent Čechů; telemarketing naopak obtěžuje 45 procent lidí. Zatím není známo, že by ho nějaká strana chtěla před červnovými volbami využít.
Fenoménu "na poslední chvíli" vycházejí politici vstříc svými show za účasti populárních zpěváků; volební lídři pak po líté kampani nasazují spíš masku smíření. Nerozhodnutí voliči totiž nakonec často vybírají podle toho, která strana jim "nejmíň vadí".
Jen dvě procenta Čechů jsou v politických stranách a jen desetina lidí o sobě říká, že je přesvědčeným stoupencem nějaké strany. Šance "přitáhnout" - ale i odradit - voliče kampaní je tedy slušná.
V roce 2002 se ČSSD podařilo vytvořit před volbami atmosféru klidu a úspěšnosti. V roce 1998 pomohl ODS koncert Lucie Bílé a závěrečná "Mobilizace". Podle čeho asi volič nakoupí letos?

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist