"Budoucnost máte ve svých rukou." Ne, to není aktuální slogan firmy Vodafone, ale o čtrnáct let starší volební heslo Občanské demokratické strany.
A také ukázka, že reklama je jen jedna, ať prodává věci nebo politiku. Reklamní slogany se jakoby proplétají jeden druhým. To, co už bylo, se jinudy vrací.
Chcete důkaz (místo slibů)? Jistotu (desetinásobku)?
"S námi na to máte", "Chráníme vaše sny", "Žít v jistotě", "Jsme vám blíž". Ty politické strany se jmenují Home Credit, Česká pojišťovna, Uniqua a Česká spořitelna.
"Společně pro naše děti", "Jsme na vaší straně", "Jiní o lidech, my s lidmi", "Hlas pro kvalitu života". Tak to jsou finanční domy jménem ODS, sociální demokracie, KSČM a zelení.
"Volím Eurotel" slýchali jsme nedávno v reklamní kampani. "Zvolte Vodafone!" přidává se o pár měsíců později konkurent.
Společně a odvážně
Babylón panuje i v samotném žánru politické reklamy. Otáčí se tu zhruba dvacet základních pojmů, které používají desátý rok prakticky všechny strany. Nuance jsou zhruba takové: "Svoboda a prosperita", název programu ODS z roku 1996. "Jistoty a prosperita", to je sociální demokracie 2006.
Mezi klíčovými slovy jsou i "poctivost" a "práce". "Za poctivou práci poctivý důchod" (Josef Lux), "Jsem pro bohatství, které vzniká z poctivé práce" (Miloš Zeman).
Novým hitem je "odvaha" ("Odvaha dělat odvážné věci", Vladimír Železný). Heslo lidovců "Rozum, síla, odvaha" pak připomíná loňské billboardy Gerharda Schrödera "Silný, odvážný, lidský".
Tradiční je i výzva ke "společné cestě" (letos ODS). "Společně pro změnu" bylo zase heslem koalice lidovců a Unie svobody. CDU vloni vyrazila s mottem "Společně pro Německo".
Overkill
Letošní kampaň je zatím zdrženlivá, pokud jde o hesla typu "pravdomluvnost" nebo "čest". Nikdo asi nechce připomínat billboardy Stanislava Grosse "Myslím to upřímně". Náklady na tuhle kampaň odhadují znalci na 30 miliónů.
Před volbami se velké strany snaží využít co nejvíc "nosičů" a zaplnit každou volnou plakátovou plochu. "Anglicky se takové taktice říká overkill - ve vojenském slovníku to znamená použití nadměrné, neúměrně velké ničivé síly, které je jistotou zásahu," komentuje předvolební strategii Dušan Harok ze společnosti AD-Net, provozovatele reklamních laviček.
Kampaně ODS
Kampaně ČSSD
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



