Počet cestujících odbavených na letišti Pardubice
2001 2002 2003 2004 2005
4814 6700 28 724 46 999 49 165

Jméno investora zatím nikdo nezná, ale podle ředitele letiště Víta Vavřiny je celý projekt víc než reálný a mohl by se realizovat do konce roku 2008. "Jednáme se společností Climax Fort Investmens. Ta nám předložila jasné záměry i důkazy o tom, že má připraveno přes 390 milionů dolarů určených na investice v Pardubicích," uvedl Vavřina. Podle jeho tvrzení chce firma postavit nový odbavovací terminál pro cestující, třílodní hangár, v kterém bude lakovna letadel a opravna se zkušebnou leteckých motorů, kromě toho na letišti vybuduje nové stáčiště pohonných hmot, dvě správní budovy, jednu pro správu a vedení letiště a druhou pro cizineckou policii, hasiče a celní správu, v plánu je také výstavba hotelu.
S těmito informacemi ředitele letiště neladí vyjádření zástupců magistrátu, který v současné době drží 100 % akcií společnosti EBA, která letiště provozuje. "Jméno skutečného investora neznáme, společnost Climax Fort Investmens z Dominikánské republiky je účelově založená firma, za kterou stojí skutečný investor. Tato je zahraniční a pak existuje ještě jedna česká, Czech Trading Holding z Rychnova nad Kněžnou," uvedl náměstek primátora Jiří Razskazov. Někteří zastupitelé jsou z jednání o tak velké investici přinejmenším rozpačití. "Zástupce firmy nám sdělil, že se jedná o naftové dolary, ale jméno neprozradil. V době, kdy se pomalu podepisují smlouvy, je to podivné," uvedla například zastupitelka Slavěna Broulíková.
Záměry na modernizaci pardubického letiště podporuje i Ministerstvo pro místní rozvoj. "Pardubické letiště může do budoucna značně pomoci Ruzyni. V současné době probíhají velmi intenzivní jednání o dalším rozšíření pražského ruzyňského letiště. Problém Ruzyně je v nedostatečné kapacitě. Je jasné, že jedno z nejbližší moderních letišť je v Pardubicích, proto jeho rozvoj podporujeme," uvedl Radko Martínek, ministr pro místní rozvoj.
"Jsme na hraně kapacity, loni jsme přepravili 49 000 cestujících, letos to bude víc než 60 000 lidí. Roste i přeprava nákladů. Letos od nás chtějí létat některé společnosti do Tunisu, Bulharska, Černé Hory, na Krétu a několika dalších destinací, každý týden odbavujeme 4 linky z Moskvy. Probíhají i jednání s japonskými a čínskými zájemci. Oslovilo nás například vedení kolínské automobilky. Zjistili, že z Pardubic se po příletu dostanou do Kolína rychleji, než když projíždí z Ruzyně celou Prahu," říká Vavřina.
Pardubické letiště zatím stoprocentně ovládá město. Se vstupem investora dojde i k přerozdělení akciových podílů. Podíl města ve společnosti EBA, kam magistrát vložil pozemky získané od armády, klesne na 44 procent, investor získá 34 procent a nově Pardubický kraj 22 procent. Po dokončení všech jednání o tomto akciovém uspořádání bude zveřejněno i jméno investora. "Až bude vše dojednáno, investor se sám představí. V tuto chvíli však nedokážu odhadnout, kdy to bude," uzavírá debatu o budoucnosti letiště vicehejtman Roman Línek.
Pardubické letiště v minulosti končilo hospodaření se ztrátou, kterou sanovalo město navyšováním základního jmění. Nyní už druhý rok po sobě generuje provoz letiště zisk.
Autor je spolupracovníkem redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist